اتحادیه اروپا: موگرینی برای هماهنگی با نقش‌آفرینان کلیدی در منطقه، به تهران و ریاض سفر کرد

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، برای بحث درباره مسئله سوريه، به ایران و عربستان رفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا درباره مسئله سوریه و فراهم کردن شرایط ازسرگیری مذاکرات صلح، به تهران و عربستان سعودی سفر کرده است.

پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا نوشت: نماینده عالی این اتحادیه برای بحث درباره مسئله سوریه و فراهم کردن شرایط از سرگیری مذاکرات صلح، به تهران و عربستان سعودی سفر کرده است.

این پایگاه اینترنتی درباره سفر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و عربستان سعودی، بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: 

در پی تصمیم‌های اتخاذ شده شورای امور خارجی و شورای اروپایی، فدریکا موگرینی در بخشی از برنامه‌اش برای کمک به نقش‌آفرینان کلیدی در منطقه درباره آینده سوریه به تهران و ریاض سفر کرده است.

در این بیانیه آمده است: نماینده عالی (اتحادیه اروپا) شنبه گذشته به ایران سفر کرد. وی با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، مذاکرات سازنده‌ای داشت. وی با هدف رسیدن به دیدگاه های مشترک که بتواند از سرگری مذاکرات صلح سوریه با میانجیگری سازمان ملل را تسهیل کند، با دیگر نقش آفرینان منطقه‌ای سرگرم مذاکرات مشابه است. موگرینی روز دوشنبه در ریاض بود. ملک سلمان بن عبدالعزیز و نزار بن عبید مدنی، وزیر مشاور در امور خارجه از وی استقبال کردند. 

اتحادیه اروپا در بیانیه خود نوشت: تنها در چارچوبی که نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ترسیم کرده است، صلح در سوریه محقق خواهد شد. البته اتحادیه اروپا می تواند با همکاری قدرت های مهم منطقه ای، به فراهم کردن شرایط برای دست‌یابی به این صلح کمک کند و زمانی که این توافق حاصل و انتقال سیاسی، آغاز شود، اتحادیه اروپا با همکاری دیگران، می تواند و کارهای بسیاری انجام خواهد داد تا صلح و آشتی را در این کشور برقرار سازد و به سوری ها برای بازسازی کشورشان کمک کند. 

نماینده عالی اتحادیه اروپا همچنین با طرف های گفتگو درباره شرایط وخیم انسانی در سوریه و ضرورت صدور مجوز برای ارسال کمک های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره و نیز تخلیه پزشکی شرق حلب، چهار شهر و دیگر مناطق تحت محاصره، صحبت کرده است.

همکاری با نقش‌آفرینان منطقه‌ای برای ایجاد شرایط بازسازی فیزیکی، سیاسی و اجتماعی سوریه پس از پایان درگیری ها، اهمیت دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار