بندر عباس؛

وزارت راه وشهرسازی آماده حمایت از بخش حمل ونقل دریایی

وزیر راه و شهرسازی گفت: این وزارت آماده حمایت از صنایع کشتی سازی و صنایع فرا ساحل ایران(ایزوایکو) برای افزایش تولید و خدمات است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس؛ آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز در سیزدهمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی هرمزگان در بندرعباس با اشاره به سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری در صنایع کشتی سازی و صنایع فرا ساحل ایران(ایزوایکو) افزود: اکنون این شرکت گردش مالی 160 میلیون دلاری دارد که رقم کمی است و وزارت راه و شهرسازی آماده حمایت از این مجموعه برای افزایش تولید و خدمات است. 

جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در هرمزگان افزود : توسعه متعادل استان هرمزگان نیز باید در دستور کار باشد که یکی از راه های تحقق آن فعال کردن بنادر جانبی استان مانند بندرلنگه، بندر تیاب میناب و بنادر سیریک و جاسک است که قدمت و سابقه تاریخی نیز دارند.

آخوندی گفت: اتاق بازرگانی استان موظف شده تا طرح ها، ضوابط و کارکرد های استفاده مناسب از این بنادر را آماده کند.

وی افزود: هزینه شیرین سازی هر متر مکعب آب بیش از 3800 تومان است درحالی که هر متر مکعب آب 200 تومان فروخته می شود و این اصلا صرفه اقتصادی ندارد و در بلند مدت نمی توان این مقدار یارانه برای آب پرداخت کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به دغدغه های فعالان اقتصادی هرمزگان در زمینه تعرفه های حمل و نقل و بنادر، این تعرفه ها اگر در محدوده تعرفه های دولتی باشد بازنگری می شود.

آخوندی گفت: نگاه دولت حمایت از تولید داخلی و مصرف کالاهای ایرانی است و در این زمینه آماده حمایت از صنایع استان هرمزگان هستیم، اما صنایع استان نباید بدنبال یارانه و حمایت باشند، بلکه باید بدنبال بهروری و رقابت پذیری باشند.

وی گفت: در مجوع وضعیت اقتصادی کشور و استان هرمزگان رو به رشد و بهبود است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در اقتصاد مقاومتی باید بتوان صادرات داشت که لازمه آن رقابت پذیری در تولید محصولات و خدمات است.

آخوندی افزود : اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم شدن اقتصاد در برابر تکانه های داخلی و بین المللی و اینکه اقتصاد کمترین میزان وابستگی به دولت داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید اقتصاد کشور را به سمت رقابت پذیری پیش برد و این رقابت باید در تمام زنجیره تولید محصول و اقتصاد کشور جریان داشته باشد.

آخوندی افزود: با توجه به برون نگری اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات کشور یکی از عرصه هایی است که از استان هرمزگان انتظار می رود و هرمزگان باید سکوی افزایش صاردات کشور باشد.

وی گفت: استان هرمزگان نقشی حیاتی در توسعه کشور دارد و از نظر مرکز نشینان، استانی بسیار مهم است که هر چهار نوع حمل و نقل را دارد و مرکز حمل و نقل دریایی کشور است.

جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در هرمزگان گفت: رفت و آمد بیش از 50 هزار کشتی و شناور در محدوده خلیج فارس فرصت مناسب اقتصادی برای سوخت رسانی و ارائه خدمات به این کشتی ها است.

آخوندی افزود :سهم ترانزیت ریلی کالا از بندر شهید رجایی اکنون به 22 درصد رسیده است که هرچه این میزان افزایش یابد هزینه حمل و نقل کاهش می یابد.

جاسم جادری استاندار هرمزگان نیزگفت: حضور ماهیانه آقای آخوندی در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی هرمزگان، لحاظ شدن رودخانه های استان در رودخانه های مرزی برای استفاده از تسهیلات ویژه رودخانه های مرزی و ایجاد بندرخشک در حاجی آباد برای کاهش عوارض رفت و آمد به بندرعباس سه درخواست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی هرمزگان از آقای آخوندی به عنوان جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در هرمزگان بود .

نمایندگان بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، دستگاه های دولتی و اداره های استان هرمزگان نیز دغدغه های خود را مطرح کردند.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.