افزایش روز افزون عدم رعایت نکات امنیتی از سوی کاربران

رئیس پلیس فتا گلستان با اشاره به انتشار تصاویر خصوصی کاربران در فضای مجازی گفت: متاسفانه این روند به علت سهل انگاری و عدم رعایت نکات امنیتی جزئی، از سوی کاربران روز به روز در حال افزایش است.

سوء‌استفاده سودجویان از اطلاعات شخصی و محرمانه كاربرانبه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرهنگ حبیب الله رجبلی با تاكید بر اهمیت حفاظت از اطلاعات شخصی كاربران در فضای مجازی گفت: یکی از مهمترین علل اصلی سوء‌استفاده‌های اینترنتی، دسترسی آسان سودجویان سایبری به اطلاعات با ارزش قربانیان است.

وی ادامه‌داد: سهل انگاری کاربران، مهمترین عامل در بروز اتفاقات ناگوار و انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی افراد در فضای مجازی است.

وی رمز نگاری را راهکاری مناسب جهت جلوگیری از سرقت اطلاعات بر شمرد و افزود: رمزنگاری قابلیتی است که امنیت اطلاعات را تا حد زیادی تضمین می‌کند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گلستان خاطرنشان كرد: در این حالت تنها کسی که به اطلاعات دسترسی دارد و می‌تواند اطلاعات رمز شده را استخراج کند کسی است که کلید رمز (رمز عبور) را داشته باشد.

سرهنگ رجبلی اضافه كرد: بنابراین استفاده از رمزهای عبور پیچیده و پیشرفته می‌تواند اطلاعات خصوصی و مهم ما را از گزند و دسترسی مجرمان سایبری حفظ کند.

وی یکی دیگر از روش‌های سوء‌استفاده مجرمان سایبری را بازیابی اطلاعات از تجهیزات خریداری شده دانست و گفت: در حال حاضر خرید و فروش اجناس دست دوم و کارکرده به خصوص گوشی‌ها و تبلت‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید بسیار رواج پیدا کرده است.

سرهنگ رجبلی تاكید‌كرد: در این حالت فروشندگان فقط اطلاعات خود را از روی گوشی deleteمی‌کنند، غافل از این‌که این اطلاعات به راحتی قابل ریکاوری خواهند بود و زمینه را برای سوءاستفاده فراهم می‌آورند.

وی به فروشندگان این دستگاه‌ها توصیه کرد: قبل از فروش حتماً دستگاه خود را به حالت تنظیمات کارخانه‌ای(Factory Reset) برگردانید و هرچند در برخی از دستگاه‌ها بعد از ریست کارخانه‌ای تمامی اطلاعات موجود در حافظه دستگاه پاک نمی‌شود و فقط از دسترس ظاهری خارج می‌شوند.

رئیس پلیس فتا گلستان تصریح‌كرد: ‌اما اگر اطلاعات ما دارای رمز عبور باشند امکان دسترسی مجرمان سایبری به این اطلاعات بسیار محدود و سخت می شود.

وی توصیه کرد: استفاده از حافظه‌های جانبی مثل رم و مموری در تبلت‌ها، لپ‌تاب‌ها و گوشی‌های اندروید می‌تواند به ما کمک کند که اطلاعات ارزشمند و خصوصی خود را بر روی حافظه‌های جانبی ذخیره کنیم و در موقع فروش حافظه جانبی را برای خود نگهداریم.

سرهنگ رجبلی ادامه داد: ذخیره فایل‌های ارزشمند و خصوصی بر روی حافظه‌های جانبی البته به صورت رمز و کد شده به ما کمک می ‌کند تا اطلاعات خصوصی کمتری بر روی گوشی‌ها و تبلت‌ها یا لپ‌تاب‌ها داشته باشیم‌ و حافظه اصلی ما برای مابقی کار های عمومی مورد استفاده می‌شود.

وی  در پایان با اشاره به آدرس سایت پلیس فتا آن را دریچه ارتباطی با شهروندان خواند و افزود: پلیس فتا از هموطنان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی اعلام نمایند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار