نمره قبولی مجلس به دانش آشتیانی/ گره های آموزش وپرورش در انتظار گشایش

روزهای متلاطم آموزش و پرورش کشور با رای اعتماد نمایندگان مجلس به دانش آشتیانی در مسیر آرامش و گره گشایی از مشکلات گام بر می دارد.


به گزارش خبرنگارحوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  روزهای پایانی مهرماه امسال با فراز و نشیب های بسیاری برای نظام آموزشی کشور پیش رفت تا جایی که تصدی این وزارتخانه با تغییر وتحول و به تبع آن تغییر وزیر مواجه شد.

سرانجام این تغییرات مطرح شدن نام محمدعلی نجفی وزیر منتخب فرهنگیان بود که با توجه به شرایط و گمانه زنی ها اتفاقات روی دیگر سکه را نشان داد و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی نامزد تصدی آموزش و پرورش شد.

نجفی درباره حواشی معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس نیز گفت: بحثی مبنی بر اینکه ما مسئول ستاد انتخابات شویم مطرح نبوده است و هدف روحانی هم سیاسی نبود، از یک ماه پیش از نظر رئیس جمهور، رفتن فانی نهایی شده و با دانش آشتیانی صحبت شده بود که مخالف بودند و بعداز گفت وگو با وی تاحدی متقاعد شد.

به هر روی پرونده فعالیت فانی، مجری طرح تحول بنیادین  درآموزش و پرورش، 28 مهرماه مختومه شده و سکانداری آموزش کشور در 11 آبان ماه به دانش آشتیانی محول شد تا فردی که پیش از این نمایندگان مردم در مجلس برای تصدی وزارت علوم  به وی رای اعتماد ندادند این بار موفق به کسب کرسی وزارت در آموزش و پرورش شود و برنامه های خود برای ارتقای سطح علمی کشور را از سنگری دیگر ادامه دهد.

تداوم گفتمان سند تحول بنیادین در برنامه دانش آشتیانی

دانش آشتیانی که سابقه معلمی و هم چنین مدیریت درمدارس مفید را پیش از این در کارنامه خود دارد این بار برای تصدی وزارت آموزش و پرورش پای در میدان عمل گذاشته و برنامه هایی در سطوح وسیع تر برای قشر آموزشی و فرهنگی کشور و هم چنین استحکام بنیان تعلیم و تربیت در نظر گرفته است.

از مهم ترین این برنامه ها توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدیریت و رهبری آموزشی،اصلاح و تقویت منابع انسانی منابع مالی، برنامه درسی، فعالیت های پرورشی، فرهنگی و تربیت بدنی،تربیت فنی و حرفه‌ای،مشارکتهای مردمی،گروههای آموزشی خاص،نهادهای صنفی و مدنی ،فضای آموزشی و فناوری اطلاعات از مهم ترین مسائل و دغدغه هایی است که دانش آشتیانی  برای بهبود آن گام بر می دارد.

دانش آشتیانی درتشریح برنامه  های خود در دیدار با تشکل های صنفی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به عنوان پروژه ای  ملی است، بیان کرد: راه طولانی برای تغییر نگرش ها است و برنامه های پیشنهادی من هم یک شبه محقق نمی شود.

سکانداری آموزش و پرورش از نظر نمایندگان تا رای اعتماد

اسدالله عباسی نماینده مردم املش و رودسر، از مخالفان تصدی وزارت آموزش و پرورش توسط دانش آشتیانی بود و گفت:انتظار داشتیم اگر قرار بود جابه جایی در وزارت اموزش پرورش صورت می گیرد از خود فرهنگیان استفاده می‌شد نه اینکه از آموزش عالی وارد شود.
از طرفی غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت با دفاع از دانش آشتیانی  با اشاره به مشکلات فرهنگیان گفت: هرگز نباید با مریض، مریض دیگری صحبت کند؛ فرهنگیان نمی‌خواهند کسی کنار آن‌ها بنشیند و گریه کند بلکه آن‌ها به دنبال کسی هستند که مشکلاتشان را رفع کند. اگر به وزیر آموزش و پرورش رأی داده نشود به ناچار این وزاتخانه توسط سرپرست اداره می‌شود.

داوود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیرامون انتخاب دانش آشتیانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: این وزارتخانه مشکلات بسیاری همچون ساماندهی نیروی انسانی، کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش و مواردی دیگر از این قبیل را دارد لذا دانش آشتیانی مسیر دشواری برای حرکت در پیش دارد.

وی با بیان اینکه برخی از مشکلات آموزش و پرورش ریشه‌ای است، اظهار داشت: دانش آشتیانی فردی مدیر بوده و آموزش و پرورش را می شناسد در نتیجه می تواند مفید واقع شود.

قطار تعلیم و تربیت کشور بر ریل موفقیت حرکت خواهد کرد؟

عاقبت نظام آموزشی کشور بعد از گمانه زنی ها و بررسی های بسیار سیزدهمین وزیر آموزش و پرورش را بر مسند فعالیت دید، وزیری که 157 رای مثبت از نمایندگان دریافت کرد تا هدایت کشتی طوفان زده را به عهده گیرد که بیشک کاری بس دشوار است شرایطی که نیازمند همکاری و مشارکت فعالانی کارآزموده و خبره دارد تا در حوزه صف و ستاد سکاندار آموزش و پرورش را همراهی کنند، فردی که کفه نظرات مثبت مبنی بر مدیریت صحیح وی سنگین تر نمود پیدا کرده است.

آموزش و پرورش کشور به سبب مخاطب بالای آن و تاثیرگذاری عمیق در آینده کشور جامعه ای حساس و مهم به شمار می رود و باید دید راهکارهای ارائه شده تب مشکلات آموزش و پرورش را کاهش می دهد و مرهمی بردردهای آن می شود یا خیر؟

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار