رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: همایش نشان مسئولیت اجتماعی با هدف تغییر رویکرد سازمان‌ها و افراد به اجتماع در تاریخ 24آبان ماه با حضور رئیس جمهور برگزار می شود.

برگزاری همایش نشان مسئولیت اجتماعی در 24آبان ماه/جمع آوری 2640کودک کار در پایتخت در دو ماه گذشتهبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری که امروز (سه‌شنبه) با عنوان نشان مسئولیت اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از فلسفه های تشکیل سازمان بهزیستی انجام مسئولیت اجتماعی توسط یکی از سازمان های دولتی است که بتواند با توان نیروی انسانی و مشارکت افراد و سازمان ها در امر پیشگیری و مداخله به هنگام برای افرادی که فرصت برابر ایجاد نشده و در زندگی دچار چالش شده اند فعالیت کند.

وی افزود: به همین منظور برای ترویج این فرهنگ بحث نشان اجتماعی در سازمان بهزیستی مطرح شد که با خود وظیفه ای مبتنی بر مشارکت مثبت بر زندگی مردم با رویکرد پاسخگویانه که حس مسئولیت اجتماعی را  را به همراه دارد .

رئیس سازمان بهزیستی بیان داشت: انسان ها و سازمان ها و کسانی که در یک اجتماع زندگی می کنند باید نسبت به مسائل اخلاقی،اجتماعی، فرهنگی و محیطی احساس تعهد و تکلیف کنند تا این کار از حالت فردگرایانه و سازمان محوری به یک نگاه جامع محوری تغییر نگرش پیدا کند.

محسنی‌بندپی افزود: اگر یک فرد تنها خود را در جامعه ببیند به مرور زمان در جامعه دیده نمی شود به همین لحاظ ما نمی توانیم فقط برای خودمان زندگی کنیم و نسبت به دیگران احساس مسئولیت نداشته باشیم به همین منظور بحث نشان مسئولیت اجتماعی با یاد شهید فیاض بخش بنیان گذار سازمان بهزیستی مطرح شد و ما قصد داریم در این رابطه به ترویج،جهت دادن و تغییر نگرش آحاد جامعه تلاش کنیم.

وی افزود: در نخستین همایش مسئولیت اجتماعی که در تاریخ 24آبان ماه در سالن اجلاس سران با حضور رئیس جمهور برگزار می شود در نظر داریم نسبت به مسئولیت اجتماعی و تغییر رویکرد همه سازمان ها و افراد تلاش کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در گذشته مسئولیت اجتماعی فقط به 2 مقوله محیط زیست و حقوق شهروندی ختم می شد اما در حال حاضر بر روی 7مورد از جمله رهبری سازمانی، توسعه جامعه، حقوق بشر،حقوق نیروی کار،محیط زیست و اقدامات و عملیات های خیرخواهانه و رضایت مندی مستمر معطوف شده است.

محسنی‌بندپی بیان داشت: در همایش مسئولیت اجتماعی از تمام افراد،سازمان ها و بنگاه های اقتصادی که در این 7محور فعالیت کرده اند دعوت شده است و به نفرات برتر به ترتیب لوح زرین،تندیس و لوح تقدیر اهدا می شود.

وی تأکید کرد: تا امروز مسئولیت اجتماعی را به صورت متفرق شاهد بودیم ولی تلاش داریم بتوانیم نسبت به سازماندهی این امر مهم نسبت به تاسیس یک دبیر خانه منسجم اقدام کنیم تا فعالیت ها رابه سمت تمام ابعاد مسئولیت اجتماعی هدایت کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: نگاه نوین به مسئولیت اجتماعی نگاهی اخلاق مدار است تا بتوانیم شفافیت،پاسخ گویی،رفتاری مبتنی بر پاسخ گویی و آگاهی را در جامعه گسترش دهیم که در این صورت بسیاری از ناهنجاری ها را شاهد نخواهیم بود که کلید اصلی اصلاح امور نهادینه کردن فرهنگ اخلاق مدار در جامعه است.

محسنی‌بندپی گفت: در همایش مسئولیت اجتماعی 150بنگاه اقتصادی فرم اولیه را پر کردند که 44بنگاه به مرحله داوری راه یافتند و بنگاه های برتر تا روز جمعه معرفی می شوند.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: مسولیت اجتماعی دز جامعه پایین نیست اما به شکل جهت داده شده از آن استفاده نشده است اکا بر همین اساس در 6 محور جنبش مسئولیت اجتماعی را تقسیم بندی کرده ایم‌که باید بر روی آنها کار کنیم.

محسنی‌بندپی بیان داشت: این 6 محور شامل مسویلیت اجتماعی توسط دولت٬ ایجاد گفتمان مسئولیت اجتماعی٬ چگونگی تاثیرپذیری از مسئولیت اجتماعی٬ بهره گیری از فرهنگ غنی اسلام٬ ساماندهی و جهت دهی فرهنگ و نگرش اجتماعی و چگونگی مسئولیت پذیری بنگاه ها است.

وی با بیان اینکه کودکان کار شامل دو گروه می شود گفت: گروه اول کودکان فاقد مسکن و خانواده هستند و گروه دوم کودکانی هستند که توسط گروه های خاص به استثمار درآمده اند و شب ها به خانه بازمی گردند که ما آمادگی داریم تمام کودکان گروه اول را حتی اگر دستگاه های متولی وارد کار نشوند به تنهایی به خود و خانواده هایشان آموزش دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره یه اینکه در دو ماه گذشته دو هزار و 640 کودک کار در تهران جمع اوری شده اند گفت: ما این آمادگی را داریم تا پایان آبان ماه تمام کودکان کار را جمع‌آوری کنیم که البته در این رابطه دارای خلع قانونی هستیم زیرا اگر خانواده ای به سازمان بهزیستی مراجعه کند و خواستار بازگرداندن فرزندش باشد ما مجبور به بازگرداندن کودک هستیم.

وی ادامه داد: در این رابطه با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به تفاهم رسیده ایم که اگر دو بار کودک به خانواده سپرده شد برای بار سوم از خانواده این کودک سلب حضانت شود‌.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به  اینکه در استان تهران 4 تا 5 هزار کودک خیابانی وجود دارد گفت: بیشتر این کودکان تبعه افغانستان و پاکستان هستند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار