شهرام اقبال زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مرحومه توران میرهادی الگوساز و نظریه پرداز ادبیات کودک بود

بانو میرهادی یکی از تاثیرگذاران ادبیات کودک و همچنین فعال در عرصه های دیگر ادبیات بود.

شهرام اقبال زاده در گفتگو با خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اظهارتاسف، پیرامون شخصیت مرحومه توران میرهادی بنیانگذار شورای کتاب کودک گفت: فرد شایسته و بزرگی را از دست دادیم. فردی که در چند عرصه تاثیرگذار بود. نهاد، نظریه و خلق، سه قلمرو ادبیات کودک هستند که خانم میرهادی در قلمرو نهادسازی اولین نهاد مستقل ادبیات کودک یعنی شورای کتاب کودک تاسیس کردند که به جای معلم محور و اقتدارگرایانه بودن،  بر اساس آموزش خلاق و کودک محور بود. در واقع بر اساس تناسب با نیازها، جهان، روان و ذهن کودک آموزش می دادند و خود کودکان را در نظر می گرفتند. 

وی افزود: بر خلاف آموزش و پرورش که الزام داشت دروس را رسمی بیاموزد، او برای کودکان کتابخانه بزرگ ادبیات کودک قرار داد که در آن خود کودکان نقش داشتند. خانم میرهادی سعی می کرد توانایی های خاص هر بچه را شکوفا کند.

این نویسنده کودک اظهار داشت:او در این زمینه مطالعات زیادی داشت و از دانش اشخاصی مثل دکتر محمدباقر هشیار که از بزرگان پیشگام نظریه آموزش و پرورش نوین است، بهره گرفت و همچنین از الگوی جبار باغچه بان و تجارب او استفاده کرد. 

اقبال زاده تصریح کرد: چون مادر خانم میرهادی آلمانی بود، وقتی به آلمان رفت درباره جنگ جهانی تحقیق کرد که چه چیزی باعث شده آن کشور پیشرفته به این سمت برود و به این نتیجه رسید که قلب و مغز فرهنگ آموزش و پرورش است و مشکلات از همان جا آغاز می شود. بنابراین وقتی به ایران آمد الگو سازی و نظریه پردازی کرد.  کتاب نوشت و تلاش کرد تا نسل نوینی از آموزش و پرورش راه اندازی کند. 

اقبال زاده تصریح کرد: او به صورت مستقیم، از طریق کتابهایش و از طریق همکارانش، صدها شاگرد که اکنون استاد هستند، تعلیم داد. از همکاران خانم میرهادی که پیشگام آموزش بودند می توان مرحوم یحیی مافی، مرحومه معصومه سهراب، مرحومه منصوره راعی و کسانی را نام برد که همه در تلاش برای آموزش،  مدارس نوینی تاسیس کردند و اعتقاد داشتند نهاد مستقل دیگری به جز آموزش و پرورش برای ترویج ادبیات کودک خلاق مورد نیاز است. 

او افزود: خانم میر هادی پیش از تاسیس شورای کتاب کودک، اولین نمایشگاه کتاب کودک را تاسیس کرد و مشاهده کرد در زمینه تالیف بسیار ضعیف هستیم . از این جهت اعتقاد داشت که از فکر و فرهنگ ملی با ترکیب خلاقیت و رهاوردهای سایر کشورها باید استفاده کنیم. به طور کل این بانوی فرهنگ ساز در زمینه های مختلف فرهنگی نقش آفرین بود. برای مثال در هنگام تاسیس کانون فکری به موسس، کمک فکری میداد و آنها  از تجربه های وی استفاده می کردند. 

وی تصریح کرد: جالب است که او نه تنها از طریق این آموزش ها سود مالی نمی برد بلکه بخش زیادی از درآمد همسرش را صرف امور فرهنگی کرد و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان که یکی از معتبرترین فرهنگهای جهانی است را تولید کرد.

اقبال زاده در پایان خاطرنشان کرد: کلام آخر اینکه این بانو هم در زمینه های فرهنگی الگوسازی کرد و هم آثار کتبی بسیاری ارائه داد و میراث وی نهاد شورای کتاب کودک است  که در آن گروهی پیشرو مانند خود وی، درصدد ترویج کتابخوانی هستند. بی شک نامش بر تارک تاریخ خواهد ماند. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار