پایان کار بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات/ نهاوندیان: شفافیت و صداقت لازمه فعالیت رسانه‌هاست

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از بررسی و تصمیم گیری مشکلات در هیات دولت به گفته رییس جمهور خبر داد.

انتظامی: مشکلات رسانه‌ای در هیات دولت بررسی می‌شود/ عادل: بحث سیاست از مطبوعات جدا نیستبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات بعد از قرائت قرآن کریم و سرود ملی آغاز شد.

حسین انتظامی در آئین اختتامیه نمایشگاه در حضور وزیر ارشاد و مسئولان فرهنگی و مدیران رسانه ها اظهار کرد: زمانی که نمایشگاه با حضور رییس جمهور شروع می‌شود و با حضور رییس دفتر رییس جمهوری پایان پیدا می‌کند، نشان از توجه ویژه دولت به مطبوعات است.

وی ادامه داد: خوشبختانه نمایشگاه در سطح شان رسانه‌ها برگزار شد، هرچند کار به خود صنوف واگذار شود با نشاط تر است. در طی سه سال گذشته دولت عقب نشینی کرد و همه امور به سمت بخش خصوصی بود. انشالله  حتی پوسته ظاهری نمایشگاه به صنوف واگذار شد  و امسال 80 درصد امور مربوط به نمایشگاه را صنوف انجام دادند. همچنین از پنج تشکل مدیریتی تشکر میکنم که بار امسال را به عهده داشتند.
 
انتظامی عنوان کرد: در نمایشگاه امسال 900 رسانه فعالیت داشتند علت اینکه نشاط در نمایشگاه رونق بیشتر بود به دلیل اینکه رسانه‌ها نمایشگاه را مالک خود می‌دانستند.

وی تصریح کرد: از دیگر سیاست‌های وزارت ارشاد این است که به نفع بخش خصوصی عقب نشینی کرده است.  در سه سال گذشته هیچ مجوزی برای بخش‌های دولتی صادر نشده تا این امکان برای بخش خصوصی فراهم شود. تمامی فعالیت‌هایی که در این نمایشگاه انجام شده با ضریبی از شفافیت بوده است.

انتظامی با اشاره به وضعیت یارانه مطبوعات افزود: در جلسه افتتاحیه نمایشگاه وزیر محترم ارشاد از رییس جمهور خواستند مشکلات یارانه مطبوعات را بررسی کنند و رئیس جمهور خواست موارد فهرست شود و به عنوان اولین اقدام دستور حل مشکل یارانه مطبوعات داده شد. از پیگیری وزیر و عنایات رییس جمهور تشکر می کنم.

وی در مورد رسانه های دارای رتبه های بالا اظهار داشت: از اقدامات دیگر تشکیل کارگروهی با حضور مدیران محترم مسئولان و روسای تشکل‌های مدیریت مطبوعات با رتبه های بالاست.

انتظامی در پایان صحبت هایش در خصوص بخش جوایز فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: نکته دیگر تقدیم جایزه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی است. نقش زبان و نقش رسانه‌ها در ساخت زبان رسالتی برای ماست. امتیازات ویژه‌ای در طرح‌های رتبه بندی برای این موضوع وجود دارد. در اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری الفاظ بیگانه است.

معاون مطبوعاتی گفت: طبق این قانون شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی ایجاد شد و حضور تمامی دستگاههایی که در زبان فارسی ذی نفع هستند.امیدواریم با این هماهنگی نقش خود را در زبان و ادبیات فارسی بخوبی ایفا کنیم.

بيانيه زبان و فرهنگستان ادب و فارسي هم اكنون در آيين اختتاميه نمايشگاه مطبوعات قرائت شد.

حداد عادل: بحث سیاست از مطبوعات جدا نیست
در ادامه حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: در چندسال اخیر به مناسبت اهدای جایزه فرهنگستان صحبتهایی داشته‌ام. البته صحبتها در نمایشگاه همیشه سیاسی است. بحث سیاست از مطبوعات جدا نیست. اما من امروز درباره زبان فارسی صحبت میکنم و تاکید دارم به موضوع زبان فارسی بیشتر از بحث سیاسی بپردازم.
 
وی ادامه داد: زبان فارسی یکی از دو رکن اصلی ما سرمایه ملی قومیت ما، نفش هویتی ما و ظرفی است که اندیشه نیاکان ما جای گرفته است. ابزاری است که ما باید خارجی زبانان دنیا و هموطنان و همه کسانی که در گذشته در این سرزمین زندگی کردند و عواطف خود را برای ما به یادگار گذاشتند.

عادل عنوان کرد: این فارسی ما که حدود دویست هزار سال قدمت دارد و با شاهنامه فارسی که بیشتر از هزار سال قبل بوده نشان از فرهنگ غنی ما دارد و نشانه بزرگی و اصالت ایران است و پاسداری از آن وظیفه فرد و نظام است. بخشی از آن به عهده فرهنگستان است و آن بخش ادبیات است.

وی تصریح کرد: رسانه‌های مکتوب صدا و سیما بیشترین ارتباط را با ابزار کلام دارند و بیشترین حساسیت را باید آنها نسبت به زبان فارسی داشته باشد. اگر رسانه‌ها احتمام نکنند و سهل انگاری صورت بگیرد از فرهنگستان کاری ساخته نیست.

عادل اظهار داشت: از طرفی استادان فرهنگستان از رسانه‌ها انتظار دارند زبان فارسی را یک امر ملی بدانند. همه ما انتظار داریم نویسندگان و اهالی مطبوعات در نوشتن مطلب فارسی دقت داشته باشند و بی محابا کلمه خارجی را استفاده نکنند بلکه از معادل آن استفاده شود. همچنین از اقدامات فرهنگستان پشتیبانی کنند اگر ما در سر در مغازه ها اصرار به زبان فارسی داریم ما را حمایت کنند.

وی بیان کرد: ما در چهار سال گذشته در نمایشگاه جایزه فرهنگستان در نظر گرفته ایم و در پایان نمایشگاه از برترین ها تقدیر می‌کنیم. بیشتر نگرانی ما سمت مطبوعات ورزشی بود که با اخباری که به ما رسید آنها استقبال خوبی از قواعد فرهنگستان داشتند.

عادل اظهار داشت: در فضای مجازی خیلی از چیزها از بین رفته است یکی از آنها خط فارسی است. اگر این بی مسئولیتی در فضای مجازی افزایش پیدا کند هم مسئولیت خبری لوث میشود و هم زبان فارسی. هر کسی با شیوه خود کار می‌کند به همین دلیل فرهنگستان با برای همکاری با رسانه‌ها اعلام آمادگی برای کلاس ها دارد.


در آئین اختتامیه نمایشگاه مطبوعات/2

نهاوندیان در آیین اختتامیه نمایشگاه مطبوعات/3

در پایان با تقدیر از همه رسانه‌های حاضر در نمایشگاه مطبوعات، بعد از بررسی غرف‌ های حاضر و امتیازبندی بر اساس شاخص های منتشر شده با حضور حسین انتظامی، رضا صالحی امیری، محمد نهاوندیان و حداد عادل از ده رسانه برتر در 9 گروه تقدیر بعمل آمد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار