رویترز: تصمیم ترامپ درباره حفظ سربازان آمریکایی در افغانستان، در هاله ای از ابهام

مقامات افغان در انتظار تصمیم رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره حفظ نیروهای آمریکایی در افغانستان هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: افغانستان که تا امروز به حمایت های مالی و نظامی آمریکا وابسته بوده است، در انتظار این است که ببیند "دونالد ترامپ،" رئیس جمهور منتخب این کشور چه تصمیمی در خصوص سربازان حاضر در افغانستان اتخاذ می کند.

نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی دونالد ترامپ بر هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، تعجب همگان را برانگیخت و تعداد اندکی پیش بینی می کردند این میلیاردر آمریکایی در نهایت بتواند کلینتون را شکست دهد. 

اما در مبارزات انتخاباتی آمریکا کمتر به موضوع جنگ افغانستان اشاره شده که این مسئله دلخوری مقامات کابل را به دنبال داشته است. آمریکا حدود 115 میلیارد دلار صرف کمک به افغانستان کرده است؛ اما 15 سال پس از آنکه گروه تروریستی طالبان پس از حملات 11 سپتامبر سرنگون شد، یک سوم از افغانستان از کنترل دولت خارج شده است.

به تازگی هم در هفته گذشته، دو نیروی آمریکایی در مبارزه با عناصر طالبان در شمال شهر "قندوز" کشته شدند و انتظار اینکه نیروهای امنیتی افغانستان بتوانند بدون کمک های گسترده خارجی جان سالم به در ببرند، ممکن نیست.

به نوشته رویترز، "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا که با ناآرامی های زیادی از جانب طالبان مواجه شد، تصمیم اولیه خود برای خروج کامل نیروها از افغانستان را تغییر داد. در ماه ژوئیه سال جاری میلادی (حدود 4 ماه پیش)، وی تصمیم گرفت 8400 سرباز آمریکایی را در افغانستان نگه دارد. اوباما پیش از این قصد داشت تعداد نیروهای حاضر در افغانستان را به 5500 نفر کاهش دهد؛ اما این تصمیم را به جانشین خود واگذار کرد.

پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مقامات این کشور گفته بودند  افغانستان به شدت به میلیاردها دلار کمک های خارجی وابسته است و این کمک ها از جانب دولت جدید آمریکا قطع نمی شود و روابط دو کشور همچنان محکم و نزدیک باقی خواهد ماند.

"مایکل مکینلی،" سفیر آمریکا در افغانستان پیش از آنکه نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص شود، اعلام کرد: اطمینان می دهیم که افغانستان همچنان در دستور کار سیاست خارجی ما باقی خواهد ماند.

این درحالیست که سیاستِ "نخست آمریکا" ی ترامپ باعث شده است برخی به این بیاندیشند که آیا ترامپ همچنان میلیاردها دلار این کشور را صرف کمک به افغانستان می کند؟ بخصوص اینکه پیشتر اعلام کرده بود: "ما از بازسازی کشور خود دور شده ایم."

همچنین در میان بعضی از افغان ها، این احساس که رئیس جمهور آتی آمریکا با دشمن دیرینه آنها یعنی پاکستان مخالف است، این امید را در آنها ایجاد کرده است که انتخابات سال جاری آمریکا برای افغانستان نتایج مثبتی در پی خواهد داشت. تاکنون ترامپ علاقه اندکی به افغانستان نشان داده است. با وجود اینکه اظهارات اخیر وی نشان می دهد که او قصد دارد تعداد سربازان آمریکایی حاضر در افغانستان را به سطح 5500 نفر برساند. این درحالیست که وی در اظهاراتی دیگر دخالت آمریکا در افغانستان را یک "اشتباه وحشتناک" خوانده بود.

یک مقام امنیتی کابل با بیان اینکه از تصمیم ترامپ اطلاعی ندارد، گفت: تهدید گروه تروریستی داعش در افغانستان باید به عنوان یک انگیزه برای حفظ نیروهای آمریکایی در این کشور در نظر گرفته شود. همانطور که ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود متعهد شد که حضور داعش را کمرنگ می کند، فکر نمی کنم نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند؛ زیرا گروه تروریستی داعش یک تهدید جدید برای افغانستان و منطقه محسوب می شود. اما همچنان نمی دانم تصمیم ترامپ در خصوص افغانستان چه خواهد بود.

انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار