فوروارد: آیا لابی "جی استریت" قادر به دفاع از توافق هسته‌ای ایران در برابر کنگره جمهوری‌خواه خواهد بود؟

به گزارش سایت تحلیلی فوروارد، قدرت گرفتن جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا احتمال دفاع از توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی فوروارد در گزارشی به قلم "ران کمپیس" نوشت: با توجه به اینکه اکثریت سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به دست جمهوری‌خواهان افتاده است، احتمالا لابی طرفدار اسرائیل با نام "جِی استریت" قدرت دفاع از توافق هسته‌ای را از دست خواهد داد.

لابی "جی استریت" به عنوان یکی از حامیان بزرگ اسرائیل در آمریکا شناخته می‌شود که موافق توافق هسته‌ای ایران است. دیدگاه این لابی کاملا برخلاف لابی "کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک)" است که به شکلی افراطی مخالف توافق هسته‌ای بوده و مصرانه برای لغو آن تلاش می‌کند.

با توجه به اینکه جمهوری‌خواهان موفق شدند در انتخابات 8 نوامبر (18 آبان) علاوه بر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، اکثریت را در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا کسب کنند. به این ترتیب "جی استریت" و جمهوری‌خواهان بر سر چگونگی رفتار در مقابل توافق هسته‌ای ایران با اختلاف نظر جدی مواجه خواهند شد.

عرصه نزاع میان جی استریت و جمهوری‌خواهان کنگره است و سلاح مورد استفاده، ایران! ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه مخالف گروه‌ها و سناتورهایی هستند که با توافق هسته‌ای موافق بوده‌اند و جی استریت هم با مخالفان توافق هسته‌ای مخالف است!

جی استریت برای اثبات قوی بودن جبهه موافقان توافق هسته‌ای اعلام کرده است حتی یک مورد از اعضای کنگره که موافق توافق بودند در انتخابات روز 8 نوامبر مردود نشدند و برای یک دوره دیگر نیز در کنگره حضور خواهند داشت.

"جرمی بن امی،" رئیس گروه طرفداری لیبرال "جی استریت،" در این باره گفت: درس سیاسی که ار این توافقنامه گرفتیم این بود که سیاست‌های ضد گفتمان و مذاکره در کنگره تاکنون هیچ کششی نداشته است.

در طرف مقابل، ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه معتقد است نامزدهایی که مورد حمایت مستقیم آیپک هستند توانستند نامزدهای مورد حمایت جی استریت را شکست دهند. "مت بروکس،" مدیر ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه، اظهار داشت: ما تصمیم گرفتیم توافق هسته‌ای ایران را در مرکز توجه و اولویت‌های کاری خود قرار دهیم. ما فکر می‌کنیم این موضوع ارش سرمایه‌گذاری را دارد.

 کنگره آمریکا متشکل از دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان اکنون در دست جمهوری‌خواهان آمریکایی قرار دارد. با توجه به آرای کسب شده اکثریت، کنگره آمریکا برای دومین بار پیاپی به دست جمهوری‌خواهان افتاد. برای مجلس نمایندگان آمریکا تمام 435 کرسی روز سه‌شنبه به رای گذاشته ‌شد. دوره نمایندگان این مجلس دو ساله است .از مجموع 100 کرسی سنا، 34 کرسی سه شنبه به رای گذاشته ‌شد. دوره نمایندگان سنا شش ساله است اما در هر انتخابات تنها یک سوم کرسی‌ها به رای گذاشته می‌شود.

جمهوری‌خواهان اکنون توانسته‌اند اکثریت 51 رای را در سنا و اکثریت 218 رای مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آوردند. این دومین پیروزی پیاپی برای جمهوری‌خواهان در کنگره محسوب می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار