در مصاحبه با یک روزنامه یونانی؛

ادعای اوباما: رژیم اسد موجب آواره شدن سوری‌ها شد

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد اقدامات دولت سوریه و گروه تروریستی موجب ایجاد موج مهاجرت به اروپا شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه اعلام کرد کشورش باید مقابل هر اقدامی برای در پیش گرفتن سیاست انزواگرایانه مقاومت و با متحدان خود برای دفاع از ارزش های مشترک همکاری کند. 

وی در آستانه آخرین سفر اروپایی خود به روزنامه یونانی «کاتیمرینی» گفت: «بهترین فرصت ما برای پیشرفت، مقاومت در برابر گرایشی که می خواهد ما را به سوی انزواگرایی و حرکت در خلاف مسیر ارزش های مشترک سوق دهد و تلاش همه جانبه برای تضمین این است که نهادهای سیاسی و اقتصادی ما بتوانند امنیت و پیشرفتی را که شایسته آن هستیم ارمغان آورند.»

رئیس جمهور آمریکا، که قرار است روز سه شنبه سفر خود را از یونان و آلمان شروع کند، و بعدا از پرو دیدن می کند در این مصاحبه پیام هایی را خطاب به دونالد ترامپ، جانشین جمهوری‌خواه خود، بیان کرد که با مواضع انزواگرایانه خود نگرانی برخی را سبب شده است. 

اوباما  گفت: «یکپارچگی اروپا از بزرگترین دستاوردهای سیاسی و اقتصادی در جهان مدرن به حساب می آید که اعضای اتحادیه اروپا، آمریکا و کل جهان از آن بهره مند هستند.»

وی اروپا را مهمترین شریک اقتصادی آمریکا توصیف و اعلام کرد منافع اقتصادی آمریکا با «اروپای با ثبات و پیشرفته» مرتبط است.

رئیس جمهور آمریکا افزود: «شرایط برای پیشرفت و رشد در فضای شفاف، قابل پیش بینی و باثبات فراهم می شود. در چنین شرایطی حاکمیت قانون از حقوق فردی پشتیبانی می کند، برای کارآفرینان اعتماد مورد نیاز برای پیشرفت و برای شرکت های بین المللی امنیت سرمایه گذاری فراهم می کند.»

وی درباره جنگ سوریه اعلام کرد آمریکا باید «به ارزش‌ها و حفظ کرامت انسانی» پایبند بماند.

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد بروز بحران آوارگان در اروپا ناشی از اقدامات اسد و داعش است.

باراک اوباما با مطرح کردن ادعاهایی علیه دولت دمشق گفت: «دیدار من از یونان در برهه زمانی صورت می پذیرد که یونان در جبهه مقدم مقابله با چالش های بزرگی که امنیت و  رفاه مشترک بین ما را تهدید می کند،قرار دارد. تهدید تروریسم ناشی از گروه‌های چون داعش همه ما را در خطر قرار داده است. وحشیگری رژیم اسد در سوریه و داعش در ایجاد موج آوارگان و مهاجران که به دنبال پناهگاهی برای خود در اروپا و به ویژه یونان هستند، نقش زیادی دارد. در هر دو طرف اقیانوس اطلس ما با این وظیفه روبرو هستیم که این موضوع را تضمین کنیم که موسسات سیاسی و راهکار های اقتصادی ما پاسخگوی نیازهای مردم کشورهای ما که بسیاری از آنها معتقدند که از موضوع جهانی سازی و تجارت دچار آسیب شده اند،باشند.»

وی افزود: پیام من  و به طور ویژه چون این سفر اندکی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا انجام می شود، این است که کشورهای ما با چالش هایی روبرو  و در این بین آمریکایی ها اهمیت زیادی برای پیمان های خود با یونان قائل هستند. با وجود اینکه یونان با دشواری های اقتصادی زیادی روبرو بوده است اما این کشور یکی از پنچ عضو سازمان ناتو است که دو درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف بودجه دفاعی خود می کند. ما از متحدان یونانی خود به خاطر همکاریهای نزدیک با ما تشکر می کنیم. کشورهای ما متحدانی نزدیک در مقابله با تروریسم هستند و ما به همکاری های اطلاعاتی خود برای مقابله برای ریشه کنی تروریسم  و مقابله با حملات تروریستی ادامه می دهیم.

رئیس جمهور آمریکا گفت: بدون شک یونان باید گام هایی برای اصلاحات اقتصادی بردارد و من اقدامات اخیر دولت یونان را مورد ستایش قرار می دهم. بودجه دولت یونان هم اکنون هیچگونه کسری  ندارد و این کشور اصلاحات دشواری را که می تواند اقتصاد یونان را رقابت پذیرتر کند، پشت سر گذاشته است، اما هنوز باید کارهای بیشتری انجام شود. دیدار من از یونان به منزله تاکیدی مجدد بر حمایت آمریکا از اصلاحات اقتصادی در یونان، بهبود فضای تجاری در این کشور و بنانهادن پایه های یک اقتصاد قدرتمند که می تواند زندگی روزانه مردم این کشور را بهبود بخشد ،خواهد بود.

وی گفت: من قویا معتقدم که برای اینکه اصلاحات اقتصادی مثمر ثمر باشند مردم به امید نیاز دارند.صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که برای اینکه اقتصاد یونان راهی باثبات را در پیش بگیرد و سبب بازگشت رفاه شود، وجود  ریاضت اقتصادی امری ضروری است. این موضوع سبب می شود که من از  وام دهندگان به یونان  بخواهم که گام های لازم را برای اینکه اقتصاد این کشور روندی رو به رشد به خود بگیرد، بردارند.

اوباما درباره بحران آوارگان گفت: انتظار نمی رود که کشورهایی چون یونان به تنهایی بتوانند بار سنگین حضور آوارگان و مهاجران خارجی را تحمل کنند. این موضوع به پاسخی جامع و هماهنگ در اروپا و جهان نیازمند است. این موضوع سبب شده است که ما از توافق بین اتحادیه اروپا و ترکیه به عنوان تنها امید برای مدیریت آوارگانی که به اروپا وارد می شوند ،یاد کنیم. ما در نشست مربوط به آوارگان تلاش کردیم که اقدامات بیش از پنجاه کشور و سازمان بین المللی را برای افزایش ارائه کمک های بشردوستانه به موضوع آوارگان منسجم کنیم. این موضوع سبب شده است که ما تلاش های خود را برای پایان دادن به فقر، بی عدالتی و درگیری ها از جمله سوریه که سبب آوارگی بسیاری از افراد از خانه هایشان شده اند؛ دو برابر کنیم. 

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که اردوغان رئیس جمهور ترکیه برخی از معاهدات بین المللی که سبب حفظ صلح در دریای اژه و دریای مدیترانه می شوند زیر سوال برده است،گفت: با وجود چالش های موجود در خاورمیانه، اتحادیه اروپا  و ناتو از نیروهایی توانا برای صلح و ثبات برخوردارند. آنچه که سبب شده است که قاره اروپا که زمانی درگیر جنگی ویرانگر شده بود هم اکنون به مکانی برای احترام به دمکراسی و حقوق بشر ،تکثرگرایی بدل شود به خاطر اقدامات جمعی است. 

اروپا نشان داده است که از این ارزشها استقبال و آنها را اجرا می کند. رقبای پیشین هم اکنون به همسایگان و شرکای تجاری قدرتمند بدل شده اند و قاره ای که زمانی درگیر جنگ شده بود هم‌اکنون با اعتماد و همکاری رو به جلو حرکت می‌کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار