وقتی سیگار و آلودگی هوا دست به دست هم می‌دهند/ انسداد ریه سومین عامل مرگ و میر در جهان

دبیر اجرایی اولین سمپوزیوم مزمن انسداد ریوی گفت: دود سیگار عامل اصلی ابتلا به بیمارهای انسداد مزمن ریوی در افراد بالای 50 سال محسوب می شود که با محفوظ ماندن از دود سیگار و عوارض ناشی از آن را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتاض دبیر اجرایی اولین سمپوزیوم مزمن انسداد ریوی و آخرین رویکردهای درمانی آن که در سالن همایش های امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: تشخیص بیماری انسداد مزمن ریوی حائز اهمیت است زیرا بسیاری از افراد دچار عوارض بیماری می شوند و مسیر درمان را اشتباه طی می کنند. 
 
وی با بیان اینکه این بیماری بیشتر در سنین بالای 50 سال ظاهر می شود و عوامل ژنتیکی نقش کمی در آن ایفا می کنند، تصریح کرد: بیماری های مزمن انسداد ریوی بیشتر در اثر دود سیگار، آلودگی ها، دود بنزین، سرب حاصل از بنزین و سایر آلاینده ها ایجاد می شود که با توجه به حال ناخوش جامعه باید به دنبال پیشگیری، شناخت و درمان بیماری باشیم. 

دبیر اجرایی اولین سمپوزیوم مزمن انسداد ریوی ترشح مخاطی غلیظ ریه ها و پارگی داخل ریوی را زمینه ساز بیماری دانست و افزود: این بیماری به مفهوم واقعی قابل درمان نیست اما با کمک های حمایتی نظیر داروهای استروییدی و سایر تدابیر پزشکی دارویی می توان شاهد بهبود آن بود. 
 
وی اظهار داشت: در سال 2015، 3 میلیون نفر بر اثر این بیماری فوت کردند و بر اساس پیش بینی های سازمان بهداشت جهانی در سال 2020 این بیماری سومین عامل مرگ و میر جهانی بود که با توجه به شیوع آلودگی هوا، آلودگی صنعتی و سایر آلاینده های محیطی باید از ابتلا به بیماری در امان باشیم.
 
مرتاض از حضور متخصصان بین المللی در عرصه بیماری های ریوی در اولین سمپوزیوم بیماری های مزمن انسداد ریوی خبر داد و بیان کرد: امیدواریم با توجه به آمار این بیماری بتوانیم آخرین رویکردهای این بیماری را در عرصه بالین در اختیار بیماران قرار دهیم. 
 
وی با ابراز امیدواری از حضور کشورهای مختلف و ارائه راهکارهای تخصصی به منظور تقویت فضای علمی و تبادل اطلاعات علمی دانشگاه شهید بهشتی با کشورهای مختلف، افزود: اظهار امیدواری کرد و توانمندی علمی متخصصان کشور را در تشخیص بیماری های ریوی مثبت ارزیابی کرد. 
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.