گفتگو با مداح جوانی که با سعید حدادیان شعرخوانی می کند ؛

تاکید بر حمایت پیشکسوتان از مداحان جوان/ توصیه رهبر انقلاب به ذاکران اهل بیت (ع)

دغدغه اصلی مداحان جوان نبود حمایت های لازم و امکانات است.

تاکید بر حمایت پیشکسوتان از مداحان جوان/ توصیه رهبر انقلاب به ذاکران اهل بیت (ع)حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همزمان با فرا رسیدن دهه سوم ماه صفر و اربعین حسینی، گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در گفتگو با یکی از مداحان جوان، به دغدغه‌ها و تاثیر حضور جوانان در تکایای حسینی پرداخت. 

محمدرضا نوروزی، از مداحان جوان اهل بیت (ع)، در خانواده ای مذهبی متولد و از سن 13 سالگی وارد عرصه مداحی شد و این روز‌ها موکب به موکب در کربلای معلی همپای زائرین حسینی گام برمی دارد. 
 
* به عنوان اولین سوال، بیوگرافی کوتاهی از خودتان بفرمایید؟ 

من محمدرضا نوروزی، اهل تهران و متولد 25 دی ماه سال 1376 هستم. الحمدلله در خانواده ای مذهبی و مقید به امور دینی متولد و از همان ابتدا با معارف قرآنی و اهل بیت (ع) آشنا شدم. 
 
* از چه سنی حضور در عرصه مداحی را شروع کردید؟ 

به یاد دارم که هر دو مادربزرگ عزیزم، جلسات روضه و قرآنی داشتند و من از همان کودکی با محافل قرآنی انس گرفتم و از سنین 13، 14 سالگی وارد عرصه مداحی شدم. در اولین مجالسی که خواندم جزو هیات زنجیرزنی،  هئیت قمربنی هاشم در محله خودمان بود. 
 
* خاطره ای از اولین شب مداحی خود دارید؟ 

در اولین شب بعد از برگزاری مراسم در آن شور و شوق نوجوانی با استقبال بسیاری از اهالی مردم روبرو شدم و آنجا آغازی شد تا با شعر و سبکی از سمت مادرم مداحی را به صورت جدی شروع کنم. چقدر خوب است که پدر و مادرهای عزیز از فرزندانشان در امور مذهبی و اهل بیت (ع) استعدادیابی کنند و بدانند فرزندانشان به چه رشته هایی گرایش دارند و می توانند شناخته شوند. 
 
* یادگیری در این عرصه استاد می خواهد یا براساس تجربه حاصل می شود؟ 

یکی از نکات مهمی که از همان ابتدای کار به من گفته شد، آموزش زیرنظر استاد بود. تا وقتی که یک مداح استاد نبیند و در محضر یک عالم و مدرس اخلاق زانو نزند، قطعا نمی تواند به مراتب بالاتر برسد. خود من هم در کنار اساتید بزرگ و پیشکسوتان اهل بیت (ع) تلمذ کردم و کنارش در رشته انسانی فارغ التحصیل و در دانشگاه تهران الهیات می خوانم. 
 
* مشوقان اصلی شما در این عرصه چه کسانی بودند؟ 

قطعا در هرکاری اگر استعدادیابی شود و تشویق صورت بگیرد، افراد موفق تر و شور و اشتیاقشان فزون تر خواهد شد. در درجه اول خانواده عزیزم حامی من بودند. برای مثال اخیرا در برنامه ای که صبح ها در هئیت رزمندگان غرب تهران داشتم، پدرم هر روز صبح من را تا مجلس همراهی می کرد و تا پایان برنامه برای برگشت صبر می کرد. 
 
* با توجه به شروع کارتان در سنین پایین، با چه موانعی مواجه شدید؟
 
بسیاری از بزرگان ذاکر هم از سنین پایین شروع کردند و افرادی هستند که در سنین نوجوانی با مداحی و اهل بیت (ع) انس گرفتند و راه به این عرصه پیدا کردند. لیکن علاوه بر مزایا و برکاتی که دارد، موانعی هست که با تلمذ در کنار اساتید و پیشکسوتان این حوزه برطرف می شود. 
 
* دغدغه اصلی جوانان در این عرصه چیست؟ 

به عقیده من، دغدغه اصلی مداحان جوان نبود حمایت های لازم و امکانات است. بچه هایی که در این امر هئیت داری می کنند، از سمت مساجد هیچ کمکی به آنها نمی شود و مهمترین دغدغه نبود حمایت پیشکسوتان است. 
 
* تا چه اندازه پیشکسوتان این حوزه حامی شما جوانان هستند؟  

پیشکسوتان ما سعی بر حمایت و تلاش دارند اما به عقیده من کافی نیست،  ما متاسفانه با این مشکل مواجه هستیم که بزرگان ما، عزیزانی که سرشناسان در امر مداحی هستند، میدان لازم را به جوانان نمی دهند. 
 
* در حال حاضر در کدام هیأت حضور دارید؟  

به صورت گردشی در مجالس محلی و مکانهای مختلف  حضور دارم، اما سه سال است که هییت رزمندگان غرب تهران، مهدیه امام حسن مجتبی(ع)، در کنار سعید حدادیان شعر خوانی می کنم.  
 
* پیشنهاد شما برای جوانانی که وارد این عرصه می شوند، چیست؟  

من به عنوان برادر کوچکتر می گویم که جوانان ما با استناد به تاریخ اسلام و مقاتل معتبر پیش بروند و آن چیزی که بالای منبر می گویند مستند باشد، بعضا متاسفانه در هئیت ها می بینیم که مداحان جوان به خدمت اساتید و بزرگان این عرصه نمی رسند و این نقطه ضعف محسوب می شود.  
 
* یکی از بزرگترین لطمه ها به بدنه مداحی، اشعار ضعیف و بعضا انحرافی است که در قالب شورهای حسینی بیان می شود،  نظر شما در این رابطه چیست؟  

چند وقتی است که در بعضی از جلسات اهل بیت(ع) می بینیم که مداحان ما از اشعار و سبک های ناموزونی استفاده می کنند و باعث می شود دیگران دیدی منفی نسبت عرصه مداحی و اهل بیت(ع) داشته باشند. در این رابطه هم مقام معظم رهبری در دیداری که سال گذشته با ذاکرین داشت،  توجه به این نکته داشتند که مداحان رسالتی که دارند را به نحو احسن انجام دهند و پیام اخلاقی بدهند. متاسفانه آن چیزی که به بدنه مداحی لطمه می‌زند، همین اشعار و سبک های سخیف است.  
 
* خاطره ای از اولین حضور خود در دیدار با رهبری دارید؟  

در طی سه سال است که ولادت حضرت زهرا (س)  مداحان به دیدار مقام معظم رهبری دعوت می شوند و اولین دیدار من و اولین سال حضورم در پیشگاه حضرت آقا، پس از کسب مقام اول در مسابقات دانش آموزی مداحان بود که لحظه لحظه اش برایم خاطره انگیز شده است.  
 
* اطلاعی از حمایت های کانون مداحان، بسیج مداحان و بنیاد دعبل خزاعی دارید؟ 

بعضا برنامه و حمایت های خوبی را نسبت به نیروهای جوان دارند، منتهی کافی نیست و نیازمند کاری جهادی برای استعدادیابی و بیشتر شناخته شدن نیروهای جوان هستیم.  
 
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامد عزیزی
۲۳:۵۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
سلام مصاحبه خوبی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
حامد عزیزی
۲۳:۵۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
سلام مصاحبه خوبی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
حامد عزیزی
۲۳:۵۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
سلام مصاحبه خوبی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۵:۰۵ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
سلام
مصاحبه مفیدی بود
بازهم با ایشان مصاحبه کنید و سوالات بیشتری بپرسید
Iran (Islamic Republic of)
رضا محمدی ارشد
۱۹:۵۵ ۰۹ آذر ۱۳۹۵
سلام
الحمدلله مصاحبه مناسبی بود و پاسخهای اقای نوروزی هم جامع و خوب بود . ان شالله بیشتر شاهد این مصاحبه ها باشیم
Iran (Islamic Republic of)
رحمان
۲۳:۵۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۵
سلام
ایام آخر صفر را تسلیت میگم.
تشکر بابت زحمات شما .
اقای نوروزی رتبه اول مداحی کشوری هم هستند
Iran (Islamic Republic of)
عقیق
۲۳:۲۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
سلام
مصاحبه ی خوبی بود . باید سوالات بیشتری میپرسیدید.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا جهان پور
۱۳:۳۴ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
سلام
مصاحبه خوبی بود . خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
سادات رضوی
۱۷:۰۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۵
با سلام و خسته نباشید
تشکر میکنم از دوستانِ زحمتکش باشگاه خبرنگاران
از مصاحبه ای که با حاج محمدرضا کردید ممنونم. باید با مادحینِ جوانی که سرشناس هستند همینطور مصاحبه شود و رمز موفقیت انان بازگو گردد.
یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۳۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۵
سلام
مصاحبه ی خیلی خوبی بود . لطفا از اقای نوروزی بیشتر مطلب بگذارید . ایشان مداح محبوب ما هستند