وزارت علوم در هفته ای که گذشت؛

افزایش دانشجویان غیرایرانی تا پایان برنامه ششم توسعه/ فرصت مطالعاتی 6 ماهه برای دانشجویان دانشگاه تهران

حوزه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این هفته با اخبار متعددی روبه‌رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌ای که گذشت حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اخبار متنوع و بی‌شماری روبه‌رو بوده که از جمله آنها می توان به هشدار دانشگاه پیام نور به داوطلبان تحصیل، ظرفیت کلاس‌های واحد علوم و تحقیقات مطابق استانداردهای آموزشی، خدمت‌رسانی موکب هیات الزهرا دانشگاه صنعتی شریف تا پنجم آذرماه، اعزام حداقل 10 درصد کل دانشجویان به اردوی راهیان نور طی پنج سال، آغاز ثبت نام کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور و اعزام دانشجویان دانشگاه تهران به خارج جهت فرصت مطالعاتی شش ماهه اشاره کرد.

**هشدار دانشگاه پیام نور به داوطلبان تحصیل در دوره‌های فراگیر کارشناسی ارشد
محمد محسن صدر دبیر شورای اطلاع رسانی دانشگاه پیام نور گفت: این دانشگاه برای هیچ یک از موسسات آموزشی مجوزی را برای ثبت نام داوطلبان و یا ادامه تحصیل آنها صادر نکرده است و بارها اعلام کرده که فعالیت همه موسسات آموزشی که با استفاده از نام و اعتبار این دانشگاه فعالیت و تبلیغ می‌کنند، غیرقانونی است.

وی افزود: جزئیات نحوه شرکت در دوره‌های فراگیر مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور صرفا از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org و پورتال دانشگاه پیام نور به نشانی www.pnu.ac.ir اعلام شده است.

**ظرفیت کلاس‌های واحد علوم و تحقیقات مطابق استانداردهای آموزشی
ساسان بابایی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: از مجموع یک هزار و 957 کلاس درس اصلی مقطع دکتری تعداد یک هزار و 928 کلاس (معادل 98.5 درصد) بر اساس ظرفیت‌های تعیین شده در آیین‌نامه و مابقی تنها اندکی بیشتر از حدنصاب هستند که این کلاسها هم به دلیل ثبت نام دانشجویانی که موفق به پاس کردن دروس مذکور در ترم های قبل نشده بودند، است.

وی بیان کرد: بنابراین در واحد علوم تحقیقات برگزاری کلاس درس اصلی آن هم با جمعیت 30 نفری در مقطع دکتری واقعیت ندارد.

**افزایش حدود 50 هزار دانشجوی غیرایرانی تا پایان برنامه ششم توسعه
صمد حاج جباری مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان با اشاره به لزوم ساماندهی پذیرش و جذب دانشجوی خارجی در دانشگاههای کشور بیان کرد: ظرفیت دانشگاههای کشور بسیار بیشتر از تعداد دانشجویان موجود است لذا برنامه ریزی های لازم برای پذیرش دانشجویان خارجی را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه بنا است تا پایان برنامه ششم توسعه تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل ر دانشگاههای کشور حدود 50 هزار نفر افزایش پیدا کند، ادامه داد: بین المللی سازی آموزش عالی از سیاست های وزارت علوم است.

**اعزام دانشجویان دانشگاه تهران به خارج جهت فرصت مطالعاتی 6 ماهه
محمد باقر قهرمانی معاون بین الملل دانشگاه تهران گفت: سیاست دانشگاه تهران، حضور در جوامع بین المللی است و در این راستا با دانشگاه های مختلف دنیا همکاری های آموزشی و پژوهشی در حوزه های تبادل دانشجو، برگزاری دوره های مشترک و راهنمایی پایان نامه های مشترک را دارد. این دانشگاه از سوی وزارت علوم ۱۵۰ ظرفیت برای اعزام دانشجویان به فرصت مطالعاتی خارجی ۶ ماهه را دارد که ۵۰ ظرفیت اضافی نیز با هزینه دانشگاه برای این موضوع ایجاد شده است.

معاون بین الملل دانشگاه تهران بیان داشت:علاوه بر ۱۰۰ سهمیه تخصیص یافته از طرف وزارت علوم، ۵۰ بورس فرصت مطالعاتی به دانشجویان واجد شرایط ارایه می کند. َ

**آغاز ثبت نام کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده برای شرکت در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور بهمن 95 (نوبت هفدهم) از ساعت 16 امروز  چهارشنبه سوم آذر ماه از طریق سایت سازمان سنجش آغاز و در روز شنبه 13 آذر ماه پایان می یابد.

 گفتنی است؛ آزمون مذکور روز جمعه 15 بهمن ماه برگزار می شود.

**مهلت ثبت نام انتقال دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد
بهزاد بهرامی نسب معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: بنا بر استقبال و درخواست دانشجویان مهلت ثبت نام برای نقل و انتقال دانشجویان برای نیم‌سال دوم سال تحصیلی جاری در دانشگاه جامع علمی کاربردی از اول آذرماه آغاز و تا 15 آذرماه ادامه دارد.
وی یادآور شد: دانشجویان متقاضی می‌توانند با توجه به آیین‌نامه نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه جامع علمی‌کاربردی نسبت به ثبت درخواست صرفاً "انتقال" در سامانه آموزشی دانشگاه (سجاد) به نشانی https://edu.uast.ac.ir  اقدام نمایند تا پس از بررسی های لازم و سنجیدن شرایط، نتایج به افراد منعکس شود.

**اعزام حداقل 10 درصد کل دانشجویان به اردوی راهیان نور طی 5 سال
داود گودرزی رییس سازمان بسیج دانشجویی گفت: از دوسال گذشته با مساعدت دستگاههای مختلف آموزش عالی کشور قرارگاه ملی راهیان نور دانشجویی با ریاست وزیر علوم، دبیری سازمان بسیج دانشجویی و عضویت تمام دستگاههای آموزش عالی، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و غیره راه اندازی شد.

وی با اشاره به مصوبه ای در این قرارگاه عنوان کرد: قرار شد ظرف مدت 5 سال عدد اعزام راهیان نور دانشجویی حداقل به 10 درصد دانشجویان رسانده شود و بنا را بر این گذاشتیم که هر دانشجو در طول مدت تحصیلش حداقل یکبار به این مناطق اعزام شود.

**کتابخانه ها فقط به 60 درصد نیاز دانشجویان پاسخ می‌دهد
سید ابراهیم عمرانی دبیر شورای منابع علمی وزارت علوم  با اشاره به اینکه کتابخانه های دانشگاهی 60 درصد نیازهای دانشجویان را پاسخ می دهد، گفت: کتابخانه ها از نظر بودجه ضعیف عمل کردند و قدرت در اختیار قرار دادن منابع به دانشجویان را ندارند.

عمرانی با بیان اینکه بین جذب کتابداران و تعداد کنابخانه ها فاصله است، اظهار داشت: در کشور بیش از 70 درصد کتابخانه ها به صورت دولتی فعالیت می کنند که به دلیل داشتن محدودیت در استخدام کتابدار، کتابخانه ها با مشکلاتی مانند افزایش حضور دانشجویان در کتابخانه و ازدیاد جمعیت مراجعه کنندگان برای ثبت نام مواجه هستند.

**خدمت‌رسانی موکب هیات الزهرا دانشگاه صنعتی شریف تا 5 آذرماه
نمازی مسئول موکب هیات الزهرا دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه موکب دانشگاه در تمام وعده ها (صبحانه، ناهار و شام) مواد غذایی از قبیل عدسی یا عدس پلو و حتی چای، خرما و سیب بین زائران توزیع می کند، اظهار داشت: در حال حاضر حدود 100 تا 120 نفر در موکب خدمت‌رسانی می کنند اما به طور خاص حدود 200 نفر درگیر فعالیت‌ها و خدمت‌رسانی به زائران هستند.

وی افزود: موکب هیات الزهرا دانشگاه صنعتی شریف تا پنجم آذرماه جهت خدمت‌رسانی به زائران در مسیرهای رفت و برگشت از مرز مهران بر پا است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار