در زمینه فرهنگ وقف باید تلاش های بیشتری صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ استاندار یزد گفت: وقف از امورات خیریه بسیار ارزشمند است که افرادی خیر مراکز خدمات عمومی را دایر کنند تا مورد استفاده همه افراد قرار گیرد و در سالیان سال این وقف استمرار دارد و در بخش های مختتلف اجتماعی، فرهنگی و درمانی قابل اجرا است.

سیدمحمد میرمحمدی افزود: در وقف باید به گونه ای حرکت کنیم که هزینه ها پایین آورده و کارایی بالاتر رود تا روند موقوفه ادامه داشته باشد.

وی گفت: موضوع دیگر ترویج فرهنگ وقف است که با توجه به مجموعه تغییر و تحولات در جامعه تاکنون سرعت لازم را نداشته و برای ترویج باید مزایا و ارزش آثار وقف برای مردم بیان شود تا اینکه توجه دیگران جذب شود و به این سمت ترغیب شوند لذا در زمینه فرهنگ وقف باید تلاش های بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: بقاع متبرکه مراکز آرامش بخش جامعه هستند و هرکس به امامزادگان و بقاع متبرکه وارد می شود اگر ناراحتی دارد در این محرم خانه بیان کرده و از لحاظ روحی و روانی آرامش پیدا می کند و امیدوار می شود. 

وی با اشاره به درخواست برای احداث زائر سرا برای استان یزد در کربلای معلی تصریح کرد: البته این اقدام عمدتا باید از طریق کمک های مردمی انجام شود و در پیاده روی اربعین باید اعلام شود تا هرکس هر مقدار خواست کمک کند و لازم است که استان یزد محلی را داشته باشد و ما هم در خدمت شما هستیم و حمایت می کنیم.

میرمحمدی در ادامه در پاسخ راهکاری برای پرداخت بدهی ادارات دولتی به موقوفات گفت: باید لیستی از بدهکاران تهیه شود و مقدار و دستگاه آن مشخص شده و در نشستی برای آن تصمیم گیری کنیم البته این بدهی انباشته شده از سال های گذشته هم است اما باید گام به گام مشکل را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح های بدون استفاده و غیر درآمدزا برای زمین های وقفی در نظر گرفته می شود گفت: اینجانب به کمیسیون ماده 5 اعلام کردم که این رویه نباید ادامه داشته باشد و نباید هیچ تفاوتی با سایر ملک ها در زمینه وقف وجود داشته باشد و خود من هم در کمیته برنامه ریزی به این مساله توجه دارم که به وقف و املاک وقفی هیچ گونه بی توجهی صورت نگیرد.

رییس هیات امنای امامزاده شاهزاده فاضل یزد گفت: 5 سال است که موکب یزدی‌ها در کربلا فعال است و به زائران اربعین حسینی خدمت ‌رسانی می‌کند.

محمدرضا بهشتی افزود: امسال از ۲۱ آبان تا سه روز بعد از اربعین هر روز سه وعده غذا طبخ و بین زائران توزیع می‌شد و توزیع از روزی ۴۵ هزار نفرآغاز و تا سقف ۱۱۰ هزار پرس غذا به اوج رسید.

وی از خرید یک قطعه زمین در کربلا خبر داد و گفت: در این راستا هیات امنایی برای خرید زمین در کربلا تشکیل و در جلسه ای با حضور ائمه جمعه و امام جمعه یزد زائر سرا به نام یزد، حسینیه ایران ثبت شد و مساحت زمین ۱۴ هزار مترمربع  است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان گفت: از سال گذشته تاکنون بدهی مستاجرین با توجه به تاکید های صورت گرفته در جهت عدم سخت گیری بر ادارات پیگیری نشده است.

حجت‌الاسلام زارع زاده افزود: بیمارستان گودرز در ابتدا توسط یک واقف زرتشتی و با وقف تعدادی تخت ایجاد شده و در حال حاضر فضایی را مهیا کرده که 400 خانواده به صورت مستقیم از آن ارتزاق می کنند و ما در اشتغال هم کمک کار دولت هستیم اما بیمارستان به دلیل پرداخت نشدن بدهی بیمه ها با مشکل مواجه شده لذا درخواست پرداخت این بدهی را داریم و اگر مساعدتی صورت نگیرد با مشکل مواجه هستیم.

وی گفت: بیمارستان گودرز از هیچ نهادی کمک نمی گیرد و باید خودش همه هزینه ها را تامین کند و امیدواریم این بدهی هر چه زودتر پرداخت شود تا در روند خدمت رسانی به مردم تبعات منفی نداشته باشد. 

رییس بیمارستان موقوفه گودرز گفت: علی رغم اینکه مجوز این بیمارستان 220 تخت خواب بوده اما در سال جاری توانستیم به این تعداد برسیم و با پیگیری های انجام شده 43 سند املاکی نیز به بیمارستان ملحق شد و همه آن اسناد به نام بیمارستان مقوفه گودرز شد.

منتظری افزود: در سال جاری بخش دیالیز و همودیالیز که از 4 سال پیش مشغول به کار شده و همه خدمات را با 10 دستگاه به  صورت رایگان انجام می دهد به  20 دستگاه و با کمک خیران افزایش یافت و بخش آنکولوژی نیز به صورت خیری افتتاح شد.

انتهای پیام/ م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار