توافق کاهش تولید و تاثیر مثبت در بازار پس از 2 سال انفعال سازمان اوپک/پیش بینی نفت بالای 50 دلار برای کشور

وزیر نفت گفت:پس از 2 سال انفعال سازمان اوپک ، توافق اعضا سبب افزایش قیمت نفت در بازار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی  ایران در بخش خبری ساعت 14 در خصوص توافق روز گذشته اعضای اوپک و کاهش سقف تولید نفت اظهار داشت:در واقع سازمان اوپک از 2 سال گذشته منفعل شده بود و تاثیر خاصی در بازار نداشت اما نشست دوره قبل در الجزایر نشانه هایی از زنده شدن این سازمان داشت که در این نشست تصمیم گرفته شد سطح تولید اعضای اوپک یک میلیون و 200 هزار بشکه کاهش یابد.

وی ادامه داد:این تصمیم در نشست روز گذشته وین مورد توافق اعضا قرار گرفت و قرار شد میزان تولید به 32.5 میلیون بشکه کاهش یابد ؛ بر اساس این توافق تمامی اعضا به غیر از ایران مکلف به کاهش 4.5 درصدی میزان تولید نفت خود شدند.

زنگنه افزود:میزان تولید نفت ایران با افزایش 90 هزار بشکه ای به 3میلیون و 900 هزار بشکه افزایش یافت که در 6 ماه آینده اجرایی می شود.

وی در خصوص اینکه چطور عربستان ببا این تصمصیم موافق کرد گفت: می توان در عین رقابت و برخی اختلافات سیاسی ، تعامل و همکاری درستی داشت و اگر از موضع قدرت صحبت کنیم بیشتر به اهداف خود نزدیک می شویم؛ ما در این مدت به خواسته افزایش سطح تولید خود پافشاری کردیم و علی رغم اعتقاد برخی که این امر سبب کاهش قیمت نفت می شود امروز شاهد توافق اوپک و افزایش قیمت این محصول هستیم.

وزیر نفت با اشاره به افزایش 8 دلاری قیمت نفت برنت از شب گذشته تا کنون گفت:پیش بینی ما اینست که قیمت نقت بالای 50 دلار خواهد ایستاد.

زنگنه تصریح کرد:ماه دسامبر ماه بدی برای بازار نفت است چراکه تقاضا کم می شود؛ اما بعد از صحبت تلفنی رئیس جمهور ایران و پوتین، روسیه موضع خود را از فریز تولید به کاهش تولدی تغییر داد و عنوان کرد که حاضر است 300 هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش دهد و بقیه تولیدکنندگان نفت غیراوپک نیز موافقت کردند که 300 هزار بشکه از تولید خود کم کنند که با اجرای این تصمیم، قیمت نفت در بالای 50 دلار تثبیت می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۵
درود بر روحانی و وزیران باتدبیر ، خدا قوت
آخرین اخبار