حسینی در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

تمدید قانون تحریم های ایران نقض قانون بین الملل است/ ایران اقدام جدی در برابر تصمیم یکجانبه آمریکا اتخاذ کند

مشاور امور بین الملل دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قانون تحریم ایران موسوم به ISA بر خلاف قانون بین الملل بوده و دخالت آشکار در امور داخلی یک کشور مستقل بوده است و تمدید آن نیز برخلاف تعهدات بین المللی آمریکاست

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قانونگذاران مجلس سنای آمریکا شب گذشته لایحه تمدید 10 ساله «قانون تحریم‌های ایران» موسوم به ISA را تصویب کردند و آن­ را به کاخ سفید فرستادند تا با امضای «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، به صورت قانون درآید.

تمدید قانون تحریم های ایران نقض قانون بین الملل است/ ایران اقدام جدی در برابر تصمیم یکجانبه آمریکا اتخاذ کند

سنای آمریکا با 99 رای موافق و صفر رای مخالف از مجموع 100 رای، قانون تحریم‌های ایران (مصوب 1996) را برای یک دوره 10 ساله دیگر تمدید کرد. بدین ترتیب و پس از موافقت اوباما با این لایحه، تحریم‌های ایران 30 ساله خواهد شد. 

پیش از این مجلس نمایندگان آمریکا نیز این لایحه را با اکثریت قاطع آرا تصویب کرده بود.

قانون 10 ساله تحریم های ایران برای اولین بار در سال 1996 در دولت بیل کلینتون به تصویب رسید، در سال 2006 در دولت جرج بوش برای بار دوم تمدید شد و شب گذشته (پنجشنبه) به فاصله دقیقا یک ماه قبل از منقضی شدن برای سومین بار مورد موافقت کنگره آمریکا قرار گرفت.


در همین راستا گفتگویی با "سید محمدعلی حسینی" مشاور امور بین الملل دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که خود در جریان مذاکرات هسته ای در دوره ای حضور داشت صورت دادیم.

تمدید قانون تحریم های ایران نقض قانون بین الملل است/ ایران اقدام جدی در برابر تصمیم یکجانبه آمریکا اتخاذ کند


سید محمدعلی حسینی مشاور امور بین الملل دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی پیرامون تصویب تحریم های ده ساله ایران در مجلس سنا و اقدام جدی دولت ایران در برابر این طرح گفت: اساسا خود قانون تحریم ایران موسوم به ISA  بر خلاف قانون بین الملل بوده و دخالت آشکار در امور داخلی یک کشور مستقل بوده است و لذا تمدید آن نیز اولا برخلاف قانون بین الملل و تعهدات بین المللی آمریکاست و ثانیا مغایر برجام و نقض آشکار آن است و ثالثا بر خلاف اهداف و منویاتی است که جمهوری اسلامی ایران و کشور های 5+1 در مذاکرات هسته ای آن را دنبال می کردند. 

وی افزود: چنانچه روند کنونی تصویب این قانون با امضای اوباما تکمیل شود، آنگاه جمهوری اسلامی باید واکنشی عزتمندانه، جدی و متناسب با این تصمیم یکجانبه آمریکا اتخاذ کند. مواضع صریح مسئولین محترم ذیربط کشور حکایت از تهیه بسته فنی مناسب دارد که طبعا هیات نظارت بر برجام تصمیم لازم را در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد کرد. 

مشاور امور بین الملل دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آنچه که می تواند در عرصه بین المللی تاثیر گذار باشد عبارت است از یکپارچگی و همبستگی قوای سه گانه همراه با انسجام ملی در اقدام و عمل بموقع در قبال این تصمیم مغرضانه آمریکا ؛ کشوری که بدعهدی های او رو به افزایش و توسعه است.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه امضای اوبامای با وضع موجود چه تاثیری در روند اجرای برجام خواهد داشت، بیان کرد: همانطور که بارها گفته شده در توافق برجام که یک توافق چندجانبه و بین المللی است و پشتوانه قطعنامه شورای امنیت را نیز یدک می کشد؛ ما با مجموعه ای از کشورها که هر  یک از آنان دارای موجودیت واحد و مستقل می باشند طرف هستیم . اختلافات داخلی آنان ، فارغ از این که حقیقی یا ساختگی و یا ترکیبی از این دو باشد، ارتباطی با اصل تعهدات و الزامات این کشورها ندارد. آمریکا نیز از جمله این کشورهاست که تعهدات مشخصی در قبال برجام دارد و البته رییس جمهور آن می توانست و اکنون نیز می تواند نقش مهمی در روند صحیح اجرای آن داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۰۸:۵۳ ۱۳ آذر ۱۳۹۵
سلام علیکم

جواب کوبنده از طرف ایران خیلی خوب و عالی است، اما هر جه قدر فکر می کنم که چه جواب کوبنده ای در چنته داریم به نتیجه ای نمی رسم!!!

ما همه تیرهای خودمان را در دوران مذاکرات برجام شلیک کرده ایم
اگر خلاف برجام عمل کنیم ما هم مثل آمریکا در واقع برجام و قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده ایم و اون ۵ کشور دیگر هم می توانند مجددا ما را تحریم همه جانبه کنند
اگر اشتباه می گویم، بنده را راهنمایی کنید
بنده نمی دانم که چه جواب کوبنده ای مستقیما برای آمریکا در دست داریم ؟ می خواهیم آمریکا را تحریم متقابل کنیم؟چه نوع تحریمی می توانیم برای آمریکا می توانیم در نظر بگیریم ، می خواهیم متحدین عربی آمریکا را تحریم کنیم یا مورد تهدید جدی و خطر قرار دهیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۵ ۱۳ آذر ۱۳۹۵
ما نیازی به آمریکا نداریم نباید عجله کرد و فقط بخاطر اینکه آمریکا برجام را نقض کرده است برجام را نقض کنیم شاید بقیه به برجام پایبند بمانند برجام را فقط باید موقعی نقض کنیم که بقیه هم از آمریکا پیروی کنند و ما را تحریم کنند والا مراودات با اروپا و آسیا برای ما کافی است
Iran (Islamic Republic of)
بهونه
۰۰:۵۲ ۱۳ آذر ۱۳۹۵
از این 1+5 همه کشورهای فرانسه و ... سیاهی لشگر هستند و امیدی بهشون نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۳ آذر ۱۳۹۵
این بنظرمیرسه یک توطعه ونقشه ازپیش طراحی شده سیاستگذاری آمریکاست وقرارهم نبوده لغو شود فقط بامذاکرات هسته ای ایران وامضائ برجام وجلب اعتمادسازی وباحیله گری تمام خواستن جلو پیشروی صنعت هسته ای وعلمی ایران را بگیرند و این پیشرفت را چندین سال به تعویق اندازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۵
از بس کوتاه اومدین همینم میشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۵
چقدر رهبر گفت با این جماعت مذاکره و عهدنامه نوشتن وقت کشیه و سودی که نداره هیچ تا دلتون بخواد ضرر داره
آخرین اخبار