رئیس سازمان سیا: باید حمایت های دیگری از مخالفان میانه رو سوری شود

جان برنن خواستار حمایت هایی به غیر از کمک های بشر دوستانه از مخالفان میانه رو سوری شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیونی بی.بی.سی؛ جان برنن --رئیس سازمان سیا -- مدعی شد باید به غیر از کمک های بشردوستانه حمایت های دیگری از مخالفان میانه رو سوریه شود تا آنها بتوانند در برابر نظام سوریه، ایران، حزب الله و روسیه ایستادگی کنند.

مجری از جان برنن پرسید همینک که ما با هم حرف می زنیم، طرفداران اسد پیشروی های زیادی در بخش شرقی حلب که در کنترل شورشیان بود، داشته اند. سیاست دولت فعلی آمریکا که البته سیا نقش پررنگی در آن دارد، حمایت از گروه های شورشی در نبرد علیه اسد، رئیس جمهور سوریه بوده است. آیا به نظر شما دیگر وقت آن نرسیده است که دولت آمریکا قبول کند این حمایت ها ناکام و عملا بی فایده بوده است؟

جان برنن در پاسخ مدعی شد: اول از همه بگویم اوضاع در سوریه دردناک و غم انگیز است. آمریکا همچنان از مخالفان سوریه حمایت می کند، از عناصری که عضو سازمان های تروریستی مثل داعش یا جبهه النصره و القاعده سوریه نباشند. ما همچنان لازم است به حمایت از آنها ادامه دهیم. ما همچنین باید کمک های بشردوستانه مختلفی را به مردم سوریه ارائه دهیم.

وی افزود: متاسفانه روس ها، طبق ارزیابی من، به برخی از تعهداتی که داده اند، عمل نکرده اند. به نظر من آنها از این مذاکرات کنار کشیده اند تا بتوانند همچنان حلقه محاصره حلب را تنگ تر کنند. به نظر من چنین رویکردی به نفع صلح در سوریه نیست. آمریکا خواستار انتقال قدرت از دولت اسد است. به نظر ما تنها با رفتن اسد مسیر صلح باز می شود. آمریکا قویا با رشد هر گونه سازمان تروریستی و افراطی در سوریه مخالف است و این سازمان های تروریستی باید نابود شوند. اما در سوریه یک اپوزیسیون میانه رو وجود دارد که می خواهد کشور خود را از بشار اسد پس بگیرد. 

مجری گفت: بسیار دلسرد کننده است آمریکا آنچه را در حلب رخ می دهد می بیند و نمی تواند کار زیادی درباره آن بکند.

برنن گفت کارهایی است که ما می توانیم انجام دهیم. اینها تصمیمات سیاسی است که باید گرفته شود. سیا سازمانی برای گرفتن چنین تصمیماتی نیست. ما دستورات سیاستگذاران خود را اجرا می کنیم. شرایط بسیاری پیچیده است و هیچ راه حلی ساده برای بحران سوریه وجود ندارد. من قبلا یکی از سیاستگذاران در کاخ سفید بودم و قبول دارم که هر سیاستی مزیت ها و اشکالات خود را دارد. برخی خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع و مناطق حائل امنیتی هستند. این کار بسیار پیچیده است. من معتقدم که روسیه کلیدی بسیار مهم برای آینده سوریه را در دست دارد. 

خبرنگار پرسید به نظر می رسد شما درباره معامله با روسها برای تغییر اوضاع بسیار تردید دارید؟
رئیس سیا گفت در چند ماه گذشته ما تلاش کرده ایم با روسها به توافق برسیم. این تلاشها از زمان حصول توافق برای توقف حملات و درگیری ها در اوایل امسال ادامه داشت. ما تلاش کردیم تا گروه های اپوزیسیون که دولت آمریکا از آنها حمایت می کند، از خود خودداری نشان دهند. اما ما نمی بینیم که روسیه برای مهار کردن دولت سوریه کاری کرده باشد. روس ها و دولت سوریه از هرگونه توقفی در درگیری ها به منظور پیشروی بیشتر در میدان جنگ استفاده کرده اند. بنابراین من اطمینان ندارم روس ها بخواهند از خود انعطاف نشان دهند تا زمانی که بتوانند آنقدر به موفقیت های تاکتیکی در میدان نبرد دست یابند که بتوانند اهداف نهایی استراتژیک خود را محقق کنند. 

مجری پرسید آیا به نظر شما دولت اوباما تا حدودی درباره روسیه اشتباه کرد و اجازه داد روابطش با روسیه به حدی وخیم شود که به باور برخی به سطح دوران جنگ سرد برسد. شما می دانید رئیس جمهور منتخب گفته است می خواهد تعامل بیشتری با روسیه داشته باشد و به جای اینکه با روسیه رویارویی کند، همکاری داشته باشد؟ آیا به نظر شما این کار ممکن است؟

برنن گفت من امیدوارم که روابط میان واشینگتن و مسکو بهبود پیدا کند. از نظر دولت و هم از نظر سیا، باید بگویم رئیس جمهور اوباما هر کاری توانسته است برای جلوگیری از بدتر شدن روابط انجام داده است، اما ما می بینیم که روسیه همچنان اهداف خود را دنبال می کند ،چه در اوکراین چه در سوریه. درباره کارهایی که روسیه برای تحت تاثیر قراردادن انتخابات در کشورهای مختلف از جمله در آمریکا انجام داده است نیز باید بگویم سرویس های اطلاعاتی روسیه در این باره بسیار فعال هستند. آنها توانمندی های قابل توجهی دارند و ما باید حواسمان به آنها باشد و باید با آنها مقابله کنیم اما من امیدوارم دولت بعدی آمریکا در معکوس کردن این روند موفق باشد، روندی که سیر نزولی داشته است. بنابراین فکر می کنم رئیس جمهور منتخب و دولت جدید آمریکا لازم است درباره وعده ها و قولهای روسیه حواسشان جمع باشد و محتاط و هوشیار باشند.

مجری پرسید جامعه اطلاعاتی آمریکا در ماه اکتبر اعلام کرد مطمئن است دولت روسیه هک شدن های اخیر ایمیل های اشخاص و نهادهای آمریکایی را هدایت کرده است و این چیزی است که فقط ارشدترین مقامات روسیه می توانسته اند اجازه آن را بدهند تا در انتخابات آمریکا تاثیر بگذارند. روشن است که آنها تلاش کردند بر انتخابات آمریکا تاثیر بگذارند. آیا به نظر شما آنها در این کار موفق شدند؟

برنن گفت به نظر من حرف هایی که مدیر اطلاعات ملی و وزیر امنیت داخلی آمریکا زده اند خودش نشان می دهد روسیه در کار حملات به این شبکه ها بوده است تا اطلاعاتی را جمع آوری کند. بعد از آن شاهد بودیم این اطلاعات از طرق مختلف در اینترنت منتشر شد که هدف از آن تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات بود. من شما را به همتایان داخلی خودم در قسمتهای دیگر ارجاع می دهم تا تایید کنند که آیا چنین چیزی در داخل آمریکا اتفاق افتاده است یا خیر. از نگاه اطلاعاتی، من فقط می دانم که روسیه در چنین فعالیت هایی دخیل بوده است و هدف مشخصی از این کار داشته است. آنها توانستند این کار را انجام دهند اما پیامدها و تاثیر این کار چیزی است که دیگران باید درباره آن صحبت کنند.

مجری پرسید آیا شما با همتایان روس خود درباره این مسئله صحبت کرده اید تا بتوانید آنها را در این خصوص به چالش بکشید؟

برنن گفت بله . 

مجری پرسید به آنها چه گفتید؟

برنن گفت من به آنها گفتم این تلاش ها نتیجه معکوس و منفی دارد. مردم آمریکا اصول دموکراتیک کشور خود را گرانقدر می شمارند و مهمترین این اصول انتخابات آزاد و عادلانه برای انتخاب رئیس جمهور است. برای این کشور و مردم این کشور مهم است که بدانند انتخابات آنها تحت تاثیر و نفوذ طرف های خارجی قرار نمی گیرد. 
خبرنگار گفت به نظر شما بهترین روش برای مقابله با رویکرد تهاجمی روسیه در فضای سایبری چیست؟ جاسوسی سایبری چندین دهه است وجود دارد اما انتشار اطلاعات و جنگ اطلاعات که روسیه به آنها تدابیر فعال و عامل می گوید، به نظر می رسد عبور از یک سری مرزهاست. برخی می گویند باید در پاسخ به آنها همان کار را متقابلا انجام دهیم. آیا به نظر شما این راه موثری برای برخورد با آنهاست؟

برنن گفت: نه، به نظر من ما نباید با آنها مقابله به مثل کنیم اما کاری که باید انجام دهیم این است که اطمینان حاصل کنیم که آنها متوجه شوند داخل شدن در این فعالیت ها غیرقابل قبول است و اگر این کار را انجام دهند، باید بهایی برای آن بپردازند. من می دانم که دولت آمریکا راههای مختلفی را بررسی کرده است تا مطمئن شود این هزینه ها چگونه می تواند به روسیه تحمیل شود. کاری که ما نمی خواهیم انجام دهیم این است که درگیر کاری نشویم که به تشدید تنش و حملات سایبری منجر شود. دولت آمریکا به همراه شرکای خارجی خود لازم است بررسی کنند که چگونه می توانیم با این فضای دیجیتال برخورد کنیم، فضایی که می توانید از طریق آن باعث خسارات و نابسامانی های قابل توجهی شوید اگر دولت ها به معیارها و استانداردهای مشخصی پایبند نباشند. بنابراین این مسئله به گفتگوهای جدی نه فقط با شرکا و متحدان خارجی آمریکا بلکه با کشورهای دیگر مثل روسیه و چین نیاز دارد. ما قبلا از این گفتگوها داشته ایم. نباید کشورها بتوانند آزادانه هر کاری که در این فضا می خواهند و می توانند انجام دهند. ما به اندازه کافی با گروه های هکری و دیگران در این فضا مشکل داریم. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار