ربیعی در صحن علنی:

تامین حقوق 10 میلیون کارگر حاشیه‌نشین/به دنبال کاهش خروجی هزینه درمان از جیب مردم هستیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت با طرح تحول سلامت به عنوان یک راهکار برای ارتقا سلامت مردم بود.

دولت با هدف ارتقای سلامت مردم، طرح تحول سلامت را کلید زد
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در صحن علنی امروز (یکشنبه، 14 آذر ماه) برای پاسخ به سوال عبدالرضا مصری درباره علت اصرار وزیر بر اجرای طرح تحول سلامت در سازمان تأمین اجتماعی گفت: بنده به عنوان یک  محور اساسی در این پروژه این توضیحات را بیان می‌کنم، در ابتدای دولت یازدهم دکتر دستجردی در مجلس گفتند عموم پرداختی‌های مردم در دنیا در امور درمانی 19 درصد است اما در کشور ما 54.8 درصد از جیب مردم انجام می شود و فقط کشور پاکستان در منطقه از کشورمان بیشتر بود.

وی افزود: طبق اعلام وی، 16.8 درصد مردم هیچ گاه بیمه پایه ای نداشتند و هر سال حدود 7.5 درصد از مردم به علت بیماریهای صعب العلاج به زیر خط فقر می روند و اگر بخواهیم وضعیت رفاهی مردم را ترسیم کنم آنها با یک هزینه کمر شکن دچار فقر می شدند در این میان با طرح تحول سلامت به عنوان یک راهکار برای ارتقا سلامت دولت این طرح را آغاز کرد.

ربیعی خاطرنشان کرد: مطابق قانون ما باید خروجی جیب مردم را به سی درصد می رساندیم اما در این طرح به ده درصد و کمتر از آن دست پیدا کردیم این در حالی است که ما در بحرانی ترین شرایط وارد کار شدیم، عدالت در دسترسی به خدمات ایجاد کرده ایم کیفیت و ساماندهی خدمات ارتقا پیدا کرد و در وزارت رفاه تلاش شد که سهم پرداختی مردم در سایر بیمارستان ها از جمله بیمارستان های ملکی خودمان کاهش و حتی به صفر برسد و در سایر جاها به حدود ده درصد رساندیم.

وی تصریح کرد: ما آرزوی بزرگ امام راحل و دغدغه رهبری را با این طرح به جلو بردیم و معتقدم که در این طرح چند کار بزرگ همزمان با هم به جلو برده شد و کاستی های پیش آمده کاملا طبیعی است و اشاره اکبریان به میزان بدهی نیز مبین این مطلب است ما هم کتاب هم را مورد تجدید نظر قرار دادیم تعرفه ها و حقوق ها را افزایش داده و پوشش بیمه ای را بیشتر کردیم کیفیت و دسترسی را افزایش دادیم و مهمترین کاری ما صورت دادیم ده میلیون کارگر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

ربیعی گفت: طبیعی است که ما در انجام کار با مشکل روبرو می شویم و در اجرا با سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت مشکلاتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در ابتدای کار با چالش های مالی زیادی مواجه بودیم، تصریح کرد: در آغاز طرح به علت اینکه سرعت برای ما مهم بود بر دقت پیشی گرفت، بنابراین ما برای اینکه سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت و سایر سازمانها بتوانیم تامین مالی کنیم محوریت پزشک خانواده و نظام ارجاع را باید پیش بینی می کردیم و سطح بندی و ساختاربندی می نمودیم و پرداخت مبتنی بر عملکرد و بیمه ها را برنامه ریزی می نمودیم تا بتوانند خرید راهبردی را ساماندهی کنند.

وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در روزهای اخیر رئیس جمهور تاکید کردند که کنترل هزینه ها و مصارف باید به جدیت دنبال شود و اصلاحات ساختاری صورت بگیرد.

وی خطاب به مصری گفت: شما خودتان زمانی وزیر رفاه بودید و به امور بیمه ها مسلط هستید، به طور طبیعی در آغاز کار هزینه های زیادی پیش آمد که این هزینه ها را دولت نتوانست به سرانجام برساند، بنابراین ذات بیمه ها مشکلی نداشت بلکه در کسری منابع در قانون، مشکلاتی پیش آمد.

ربیعی ادامه داد: چالش مالی بزرگترین چالش ما پس از چالش های زیر ساختی بود که چالش های زیر ساختی را ما در جلسات گذشته آغاز کردیم نظام ارجاع را به زودی ایجاد خواهد شد و سایر کنترل ها و هزینه ها و کنترل در زمینه دارو با روشهای مختلف آغاز شده و ما امیدواریم که با روشهایی که ساختار را اصلاح می کند بتوانیم سه الی چهار هزار میلیارد تومان هزینه ها را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: امروز فقط در بیمه سلامت، 16 هزار و خرده ای و در سال آینده با همین روش 19 هزار  میلیارد در بودجه سلامت دیده شد و ما ناچاریم این رقم را به سمت کنترل ببریم و این کار را نیز آغاز کردیم و من معتقدم که در بیمه های مستقل قادر خواهند بود این کنترل را انجام بدهند.

ربیعی تصریح کرد: در بخش تامین اجتماعی از سالی که من به وزارتخانه آمد 8 هزار میلیارد تومان بودجه درمان به این بخش اختصاص داده شده بود که ما این رقم را در بودجه امسال به رقم 18 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم.

وی خطاب به نمایندگان گفت: من در معرض دو سوال قرار گرفتم و معتقدم پول درمان کارگران به سمت های دیگری به جز درمان رفته  و امروز مصری سوال کرد که ما بیش از پول درمان سهم درمان  بیش از 9 بیست و هفتم7 و بیست و هفتم بوده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: به رغم مشکلاتی که وجود داشته یک ریال پول هزینه درمان به خارج از درمان به تامین اجتماعی نرفته است منتها حقوق مستمری بگیران که بیشتر 50 درصد  از آنها کمتر از حداقل دستمزدها را می گیرند را در اولویت قرار دادیم ولی در پایان سال یک ریال کمتر از رقم  بخش درمان اتفاق نیفتاده است و به هیچ وجه از قانون تخطی نکرده ام در قانون آمده است که  اگر دولت تصمیمی بگیرد که رقم آن بالاتر از 9 بیست و هفتم باشد باید دولت خودش هزینه آن را متقبل شود و ما از این قانون تخطی نکردیم.

وزیر کار با بیان اینکه بنده از این طرح حمایت می کنم، گفت: معتقدم قانون بر زمین مانده پنجم و آرزوهای بر زمین مانده رهبر معظم انقلاب را اجرا کرده و معتقدم دغدغه مقام معظم رهبری را که فرمودند یک بیمار باید تنها رنج بیماری داشته باشد نه رنج بی پولی را در این طرح عملیاتی کردیم.

ربیعی تاکید کرد: در گذشته 10 میلیون کارگر حاشیه نشین شهری فاقد دفترچه بیمه تامین اجتماعی بوده اند در این طرح این موضوع را بررسی کرده ایم تا حقوق آن ها تامین شود.

وی افزود: متاسفانه در کشور  ما پروژه ها به صورت فنسی اجرا می شود اما اجرای پروژه های اجتماعی که ذی نفعان متعدد دارد،بسیار سخت است یا این پروژه ها نباید اجرا شود و یا درحین اجرای طرح اصلاح شود.

ربیعی با بیان اینکه بنده ادعای بی نقصی ندارم، تصریح کرد: بنده هم خطا کرده ام اما یک کار بزرگ را دنبال کرده ایم و خطای ما خطایی نبوده است که کسی یا چیزی را به زمین بزند بلکه اصلاح روش ها بوده است و در حال انجام آن هستیم.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در گذشته مردم در زمینه درمان با مشکلات بسیاری  رو برو بودند گفت: امروز خوشبختانه مردم به خوبی در زمینه درمان نفس می کشند و هیچ کس نمی تواند این موضوع را مخفی سازد، ما آگاهیم و تلاش می کنیم و صادقانه در خدمت این طرح هستم و بیشترین انرژی خود را صرف این طرح مهم کرده اما متاسفانه از هرطرف  مورد هجمه قرار گرفته ام و متاسفانه هزینه های این طرح از پول و درآمدهای تامین اجتماعی پرداخت نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه ما در جهت سرعت بخشی در طرح تحول سلامت اقدامات زیادی انجام داده ایم گفت: ما در این طرح به دنبال از بین بردن زیر میزی بوده و همچنین به دنبال کاهش دادن خروجی هزینه درمان از جیب مردم هستیم بر اساس تعرفه ها را متناسب با منابع حاصل از حذف هدفمندی یارانه ها تعریف کردیم اما منابع هدفمندی به دست نیامد در بیمه مقصر نبودیم و امروز که منابع ما برای سال آینده مشخص شد به دنبال تنظیم مصارف خود هستیم.

ربیعی با مهم دانستن حقوق کارگران و دفاع از حقوق آنها گفت: ما هیچ وقت موافق تجمیع بیمه ها نبودیم و تاکنون اجازه ندادیم منابع کارگران در سایر منابع ترکیب شود و با یکی از نمایندگان مجلس در این زمینه مفصل صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر بیمه ها تجمیع شود در صورت کاهش منابع حق کارگر تضییع خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه بر اساس اسناد بیش از 9 بیست و هفتم هزینه نکرده ایم، گفت: به اندازه حق درمان اعتبار به آن اختصاص دادیم؛ البته سوال شما در این زمینه نیز می تواند صحیح باشد که اگر دریک مورد هزینه های شما کمتر بود مابقی آن را می توانستید بیمه تکمیلی بدهید؛ اما طرحی را دولت پیش برد که امیدواریم باکنترل و کاهش هزینه مازاد آن را صرف خدمات بیشتر به کارگران کنیم.

ربیعی در ادامه با اشاره به خدماتی که خودش به عنوان وزیر در این زمینه ارائه داده است، اظهار کرد: اگر در شرایط فعلی بنده از این طرح دفاع نمی کردم و گمنامانه این طرح را پیش نمی بردم این طرح با موفقیت به سرانجام نمی رسید.

وی اضافه کرد: شما از ما گله کنید اما بدانید ما پروژه بزرگی را به پیش بردیم. حق الزحمه ها به دلیل کمترشدن پرداخت از جیب مردم بود و ما تنها مشکلمان فقدان زیرساخت ها است، اما استراتژی این طرح در جهت اصلاح بود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه یک ریال از پول کارگران برای این طرح هزینه نشده است، خاطرنشان کرد: سوال شما را از سر دلسوزی می دانم، در برخی از استان‌ها به اندازه 30 سال خدمات کارگری را افزایش دادیم اما بازهم باید در این زمینه تلاش کنیم تا این طرح به سرانجام خوبی برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
آفرین به نمایندگان ووزیران دلسوزوصادق.خدایارتان
آخرین اخبار