شیراز؛

شیوه صحیح نشستن روی صندلی و کار با رایانه

کارکنان دفتری، یکی از بزرگترین گروه های شغلی هستند که بیشتر در حالت نشسته و بدون تحرک کار می کنند و بیماری های شایع در کمین آن ها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حمید سلمانی ندوشن کارشناس ارشد ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تحقیقات نشان می دهد، نشستن طولانی مدت که بیشتر به دلیل استفاده از رایانه است و تاثیرات زیان آوری روی سلامتی کارمندان دارد، گفت: آگاهی از شیوه صحیح نشستن پشت میز و کار با رایانه، می‌ تواند تاثیر بسیاری در حفظ سلامتی و کاهش خستگی داشته باشد، به همین دلیل لازم است در حد امکان، فعالیت کارمندان افزایش یابد.
سلمانی ندوشن با اشاره به اینکه ارتفاع صندلی باید به گونه ای تنظیم شود که کف پاها بر روی زمین قرار گرفته و زانو ها زاویه بین 90 تا 110 درجه داشته باشند، افزود: به صورتی بر روی صندلی بنشینید که انتهای باسن با انتهای پایین پشتی صندلی مماس شود و قوس کمر با برآمدگی پشتی صندلی پر شود.
وی ادامه داد: چنانچه صندلی متناسب با ابعاد بدنی شما باشد، در این حالت بین لبه صندلی و پشت ران و ساق پا فاصله ای به اندازه بیشتر از 2 انگشت وجود دارد.
سلمانی ندوشن گفت: پشتی صندلی باید در حالت عمودی و 10 تا 15 درجه رو به عقب بوده و تا ارتفاعی معادل بین استخوان های کتف و ستون فقرات را حمایت کند و دسته صندلی را کمی پایین تر از ارتفاع آرنج خود تنظیم کنید که در این حالت با تکیه دادن ساعد روی آن، آرنج زاویه 90 تا 100 درجه دارد.
این کارشناس ارشد ارگونومی خاطر نشان کرد: صندلی را به میز نزدیک کنید به صورتی که شکم با لبه میز مماس شود، در این حالت بازو ها را در کنار بدن حفظ کرده، ساعد و دست ها را بر روی میز قرار دهید و اگر زاویه آرنج از 90 درجه کمتر شود، ارتفاع میز بالا است؛ ارتفاع صندلی را افزایش دهید و از زیر پایی استفاده کنید، اگر زاویه آرنج از 100 درجه بیشتر شود، ارتفاع میز پایین است؛ ارتفاع میز را افزایش دهید، باید فضای کافی در زیر میز و جلوی زانو ها، پاها، بالای ران ها و اطراف، وجود داشته باشد.
سلمانی ندوشن افزود: با حفظ  وضعیت قبل و قرارگیری رو به روی مانیتور، ارتفاع آن را طوری تنظیم کنید که لبه بالایی مانیتور هم راستای خط دید باشد و بازو، ساعد و دست ها را به سمت جلو و در راستای افق دراز کنید، در این حالت نوک انگشتان، محل قرار گیری مانیتور است، اگر مانتیور خیلی بالا یا پایین باشد، به گردن و ستون فقرات فشار می‌آید.
او اضافه کرد: ماوس رایانه را بر روی ماوس پد مناسب قرار داده و به گونه ای آن را در دست بگیریم که بازو ها کمترین فاصله را از بدن داشته باشند؛ هنگام استفاده از صفحه کلید، مچ را تکیه داده و از آویزان کردن آن خودداری کنیم؛ استفاده از ماوس، ماوس پد، صفحه کلید، نگه دارنده اسناد و استراحتگاه مچ برای صفحه کلید با طراحی ارگونومیک، مفید است.
رعایت اصول ارگونومی، از راه کاهش آسیب های جسمی، روانی، خطای انسانی و افزایش کارآیی فردی، می تواند موجب کاهش آسیب ها، هزینه ها و افزایش بهره وری سازمان و سلامت جامعه شود.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار