تكاب، شهری با آثار طبيعي و تاريخي كم نظير+تصاویر

شهرستان تکاب آثار تاریخی و طبیعی کم نظیر ی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛امير مطلوبي مسئول ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان تکاب درخصوص جاذبه هاي تاريخي و طبيعي اين شهرستان مي گويد: اين شهرستان علاوه بر داشتن آثار و بناهای تاریخی فراوان همانند تخت سلیمان که به دلیل ثبت در فهرست یونسکو شهرت جهانی دارد ، دارای جاذبه های بی بدیل طبیعی نیز میباشد که از آن جمله می توان به زندان سلیمان ، چمن متحرک چملی گول ، آبشار و آبگرمهای قینرجه و زندان برنجه و زندان نبی کندی اشاره کرد که در سال 94 زندان سلیمان به عنوان اولین اثر طبیعی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و متعاقب آن آبشار قینرجه و چمن متحرک چملی گول هم در فهرست جاذبه های طبیعی ثبت گردید .
تكاب، شهری با آثار طبيعي و تاريخي كم نظير
وي جاذبه هاي طبيعي اين شهرستان را چنين معرفي مي كند :
زندان سلیمان
زندان سلیمان نام کوهی مخروطی‌شکل و میان تهی که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان قرار دارد. این کوه هزاران سال پیش، بر اثر رسوب کانی‌های آب دریاچه آن به وجود آمده‌است . ارتفاع این کوه از زمین مجاور خود ۹۷ تا ۱۰۷ متر می‌باشد و بر فراز آن گودال عمیقی در حدود ۸۰ متر دیده می‌شود که قطر دهانه آن به طور تقریب ۶۵ متر است .
این کوه در زمان مانایی‌ها ـ ۸۳۰ تا ۶۶۰ پ. م. ـ نیایشگاه بوده‌ است. در اطراف کوه زندان سلیمان چشمه‌های آب گرم گوگردی متعددی دیده می‌شود که دارای خاصیت درمانی متعدد می‌باشد.
 
چمن متحرک چملی گول   (جزیره ی شناور )
چملی گول (چمن متحرک بدرلو) در کیلومتر 17 شمال شرقی شهرستان تکاب و در 3 کیلومتری شرق روستای بدرلو از دهستان افشار بخش مرکزی واقع شده است. در داخل دره سرسبز و درختان چنار و بید و نیزار و چمن دریاچه ای به قطر تقریبی 80 متر و با جزیره ای شناور مملو از نی به قطر 60 متر  وجود دارد که در اثر وزش باد به اطراف در حال حرکت می باشد که از طرف شرق دریاچه یک راه باریک منتهی به محدوده و ساحل دریاچه موجود هست که می توان به سطح جزیره رسید . جزیره متحرک چملی با ساحل کناری دریاچه حدوداً 5/1 متر در بعضی جاها حدوداً  7 الی 8 متر فاصله دارد که محل شنای بازدیدکنندگان می باشد .

تكاب، شهری با آثار طبيعي و تاريخي كم نظير
 
آبشار و چشمه های آبگرم قینرجه
آبشار فصلی قینرجه در قسمت غربی کوه بلقیس و در محل روستای قینرجه در پنجاه کیلومتری شمال تکاب واقع است و زیبایی خاص خود را دارد. این آبشار در مسیر رودخانه این روستا قرار گرفته و در فصول گرم سال آب آن جهت مصارف کشاورزی بسته می شود. همچنین دامنه های کوه بلقیس با ارتفاع ۳۳۳۲متر نیز یکی از زیباترین جلوه های طبیعی منطقه می باشد که پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد.  چشمه های آگرم و جوشان این منطقه معدنی بوده و خواص درمانی دارد .
 
 گفتني است شهرستان تكاب با فاصله 283 كيلومتري از اروميه ، در منتهي اليه جنوب استان آذربايجان غربي واقع شده است .

تكاب، شهری با آثار طبيعي و تاريخي كم نظير

تكاب، شهری با آثار طبيعي و تاريخي كم نظير

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.