قدیمی خبر داد

معتادان متجاهر معضل اصلی شهر تهران است/ ایجاد مراکز بهاران دانش آموزی به درخواست وزارت آموزش و پرورش

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: به درخواست وزارت آموزش و پرورش در تلاش برای ایجاد مرکز بهاران دانش آموزی هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا قدیمی مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در نشست خبری امروز (دوشنبه) با اشاره به اینکه تنها راه موفقیت در مبارزه با معضل آسیب های اجتماعی همکاری دستگاه های مختلف است، اظهار داشت: مبارزه با این پدیده اقدامی است که نیازمند یک برنامه بلندمدت و به طور تدریجی است و به همین منظور از تجربیات کشورهای دیگر نیز استفاده می شود و نباید انتظار موفقیت یک‌باره را در این مسیر داشت.

وی در ادامه گفت: مبارزه با آسیب اجتماعی طرحی است که نیازمند صبر و حوصله است و مشارکت خانواده و شهروندان در آن بسیار مهم است، به طوری که 30 درصد کار  برای موفقیت بر عهده سازمان و مابقی آن یعنی 70 درصد به مشارکت شهروندان بستگی دارد.

قدیمی عنوان کرد: موضوع معتادان متجاهر مسأله اصلی شهر تهران است و همچنین بحث کارتن خواب ها  که در مورد آن اقدامات مناسبی انجام شده است.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: هم اکنون 19 مددسرا با ظرفیت 2 زهرا و 500 نفر در شهر تهران داریم که ویژه نگهداری شبانه افراد کارتن خواب است.

وی عنوان کرد: بنابر جلسه ای که با حضور شهرداری ، بهزیستی و دادستانی برگزار شد، مقرار شد که 6 هزار نفر ظرفیت برای ساماندهی معتادان متجاهر راه اندازی شود که شهرداری مسئولیت فراهم آوری زیرساخت برای 2 هزار نفر را برعهده داشت و مدیریت شهری موفق شد 2هزار و 500 نفر ظرفیت برای اقامت معتادان برای دوره سه ماه فراهم کند.
  
قدیمی گفت: تاکنون 7 هزار و 500 نفر در سامان سراهای شهرداری برای دوره‌های سه ماهه نگهداری شده اند و افراد به صورت داوطلبانه و اختیاری برای تکمیل روند درمان به مراکز بهاران منتقل می شوند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه در تمامی دنیا درمان کامل معتادان و بازگشت آنان به زندگی بین 7 تا 10 درصد است، افزود: شهرداری تهران تاکنون 24 مرکز بهاران را با ظرفیت 2 هزار و 600 نفر فراهم کرده است تا افراد پس از اتمام دوره سه ماهه ترک، در این مراکز حضور پیدا کنند که البته یکی از مشکلات ما این است که بسیاری از خانواده ها فرد بهبود یافته را نمی پذیرند و بر این اساس جلسات مددکاری متعددی برای خانواده ها برگزار می شود تا افرادی که به طور مثال 102 بار ترک کرده اند و دوباره لغزش داشته اند را پذیرا باشند .

وی در ادامه با بیان اینکه در مرحله اول طرح انضباط اجتماعی 2 هزار و 500 معتاد متجاهر به سامان سراها منتقل شده اند، گفت: از این تعداد هزار نفر به طور داوطلبانه خواهان حضور در بهاران بودند که دوره بهاران این افراد به تازگی به اتمام رسیده و حدود 442 نفر بعد از اتمام بهاران به جامعه بازگشتند.

وی با اشاره به درخواست وزارت آموزش و پرورش برای راه اندازی بهاران دانش آموزی به دنبال تجربه موفق بهاران در پایتخت افزود: بنا به درخواست وزارت آموزش و پرورش برای بهبودی کامل تعداد اندکی از دانش آموزان که معتاد به موادمخدر هستند، سعی داریم تا بهاران دانش آموزشی را تأسیس کنیم.

قدیمی تصریح کرد: راه اندازی 19 مددسرا در تهران با ظرفیت 5 هزار نفر از دیگر اقدامات شهرداری تهران است و آمارهای ما نشان می دهد که حدود 80 درصد کارتن خواب ها معتاد هستند و براثر اعتیاد کارتن خواب شده‌اند،  20 درصد نیز به دلیل مشکلاتی همچون ورشکستگی ، شکست عشقی و غیره به کارتن خوابی روی آورده اند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: برخی از کارتن خواب ها به دلیل مصرف موادمخدر ، نگهداری ضایعات و غیره تمایلی به حضور در مددسراها نداشتند، به همین دلیل 50 اتوبوس گرم را در میادین و خیابان های اصلی پایتخت مستقر کردیم تا از سرما و یخ زدگی مصون بمانند البته از سوی دیگر با توجه به این که در هفته آینده  سرما بر هوای شهر حاکم می‌شود، این طرح در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته قدیمی 50 اتوبوس و مینی بوس گرم متعلق به بخش خصوصی است و هر شب تمامی امکانات از جمله وسایل گرمایشی ضدعفونی می‌شوند.

قدیمی در بخشی دیگر از سخنانش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص هزینه ساخت بهاران در ساماندهی معتادان متجاهر در قالب طرح انضباط شهری گفت: برخی از زیرساخت ها از گذشته به شهرداری تعلق داشته و برای تبدیل به بهاران تغییر کاربری داده اند، در مورد هزینه نگهداری مددجویان نیز بخشی از هزینه ها برعهده شهرداری است و بخشی هم بر عهده خیرین است، به طور مثال طبق پروتکلی که با برخی از سازمان‌های مردم نهاد داشتیم 30 تا 40 درصد از مددکاران از سوی سمن ها به طور رایگان در مراکز بهاران حضور پیدا می کنند و تمامی پزشکان حاضر نیز با همکاری وزارت بهداشت به شکل رایگان به طور شبانه روزی خدمات رسانی می کنند .

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص انتقاد برخی از اعضا شورا در مورد موفقیت طرح تصریح کرد: در صحبت های دوستان به موفقیت 10 درصدی طرح انضباط شهری اشاره شده بود که ما این مسأله را افتخاری برای خود می دانیم چرا که در تمامی دنیا نرخ موفقیت 7 تا 10 درصد است.

وی گفت: در خصوص زنان معتاد نیز شهرداری مجوزی برای ورود ندارد و این کار بر عهده بهزیستی است، البته اگر دوستان درخواست کمک داشته باشند ما حاضریم که در این مورد نیز اقدامات لازم را انجام دهیم .

به گفته مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران انتظار این است که مسئولان یا خود در خصوص ساماندهی کودکان و زنان معتاد اقدامی کنند یا به شهرداری مجوز ورود به این موضوع را دهند.

قدیمی همچنین به اجرای طرح خانه به خانه برای بررسی آسیب های اجتماعی در منطقه 12 پرداخت وگفت: هفته گذشته قریب به 600 نفر را در همین منطقه جمع آوری کردیم و طی ماه های گذشته 70 خانه پلاک قرمز در این محدوده شناسایی شد که 25 مورد از آن‌ها تخریب و باقی آن‌ها پلمپ شدند و گرداننده آنان نیز به زندان منتقل شدند .

وی با تأکید بر اینکه مشارکت های مردمی و اقدامات اجتماعی سازمان ها مانند شمشیر دولبه است که می تواند پیامدهای مختلفی به همراه داشته باشند، اظهارکرد: به دلیل حضور همراهان بیمار در اطراف بیمارستان های بزرگ و برپایی چادر توسط شهرداری تصمیم گرفته شد تا همراه سراها را راه اندازی کند، به طوری که هر شب 400 تا 600 نفر در همراه سراهای ما حضور دارند و به مدت 10  روز به طور رایگان از این افراد پذیرایی می شود و این اقدام بسیار مثبتی بود، اما ما در بررسی ها متوجه شدیم برخی با وجود اینکه بیماری در بیمارستان ندارند همین که خبر راه اندازی همراه سراها را شنیدند از شهرستان ها به تهران آمدند تا در این اماکن حضور داشته باشند و امکانات رایگان را دریافت کنند .

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران از شهروندان خواست تا در طرح یلدای مهربانی شرکت کنند و هدایای خود از جمله آجیل و غیره را به مددجویان مددسراها اهدا کنند .  

وی در ادامه از حضور دور دوم معتادان متجاهر در مراکز بهاران خبرداد و گفت: پس از آنکه 9 ماه اول گروه قبلی تمام شد، گروه دیگر که شامل 2 هزار و 600 نفر هستند، از داخل کمپ ها و سامان سراها به مراکز بهاران منتقل می شوند .

قدیمی افزود: به تازگی کمیته ای از نماینده سازمان بهزیستی، سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و ناجا برای رتبه بندی سازمان‌های مردم نهاد و انتقال بهاران ها به این سازمان ها تشکیل شده است .

مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران از تماس 4 هزار نفر از شهروندان برای ساماندهی کارتن خواب ها طی هفته گذشته خبر داد و گفت: تقاضای ما از مردم این است تا کمک های خود را از طریق بهزیستی و شهرداری به این افراد اهدا کنند و باید بدانیم که خیابان محل کمک به افراد نیست و نتیجه ای جز استثمار بیشتر زنان و کودکان ندارد،  همچنین به دلیل  اینکه ما مردان را جمع آوری می‌کنیم اما درخصوص کودکان و زنان مجوزی نداریم بنابراین سرباندها ترجیح می دهند تا به سمت استثمار کودکان روند.

قدیمی در پایان با تأکید بر اینکه سیاسی کردن آسیب های اجتماعی کار بسیار کثیفی است و مردم را بدبین می کند، عنوان کرد : برای اثربخشی طرح جمع آوری متکدیان دو مرکز را در شمال و جنوب تهران ویژه خانم ها و آقایان راه اندازی کردیم تا امکان بازگشت به زندگی این افراد به تدریج فراهم شود .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار