دیلی بیست گزارش داد: احتمال افشای اسناد توافق هسته‌ای ایران به دست ترامپ

دیلی بیست در گزارشی نوشت: تیم انتقالی قدرت دولت "دونالد ترامپ" به دنبال افشای اسناد مربوط به پرونده هسته‌ای ایران است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی بیست؛ "دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، و نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره این کشور درصدد هستند اسناد مربوط به پرونده هسته‌ای ایران در زمان آغاز فعالیت دولت جدید آمریکا افشا کنند.

دیلی بیست در گزارش اخیر خود نوشت ممکن است برخی از اسناد مربوط به پرونده هسته‌ای ایران، که در دفاتر امنیتی آمریکا نگهداری می‌شوند، پس از ورود «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا به کاخ سفید، برای اولین بار افشا شوند. دولت "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا، تاکنون حاضر به انتشار این اسناد نشده است.

در این گزارش آمده است: برخی تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند افشا و انتشار فایل‌های مربوط به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ممکن است یکی از اولین اقدامات رئیس جمهور منتخب آمریکا هنگام ورود به کاخ سفید باشد. چنین اقدامی از سوی ترامپ بدون شک موجب خوشحالی بسیاری از سیاستمداران آمریکایی و عمدتا جمهوری‌خواهان می‌شود که با توافق هسته‌ای ایران مخالف بودند و موضع نمایندگانی را که بر شفافیت بیشتر این توافق تاکید می کردند تقویت خواهد کرد.

"باب کورکر"، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و یکی از گزینه‌‌های احتمالی ترامپ برای منصب وزارت امور خارجه، در اینباره گفت: احتمال انتشار اسناد یاد شده بسیار زیاد است. جمهوری‌خواهان علاقه زیادی به این اطلاعات نشان داده‌اند.

این گزارش حاکیست، تعداد زیادی سند غیرمحرمانه در مورد توافق هسته‌ای ایران وجود دارد که دولت اوباما از انتشار آن‌ها تا به امروز جلوگیری کرده است.

دیلی بیست نوشت: جمهوری‌خواهان کنگره مدعی هستند توافق اوباما با ایران یکی از بدترین توافق‌های صورت گرفته در تاریخ آمریکا است و به همین دلیل دولت دموکرات آمریکا اطلاعات مربوط به این توافق را از دید عموم پنهان می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: سه نوع سند درباره توافق هسته‌ای ایران وجود دارد. نوع اول ظاهرا 17 سند غیرمحرمانه از مذاکرات هسته‌ای ایران  را شامل می‌شود که بر روی چگونگی تحقیق و توسعه هسته‌ای این کشور در آینده تاکید دارد.

 نوع دوم شامل اسنادی است که بوسیله "برت مک گورک"، مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، به امضا رسیده و مربوط به تبادل 4 زندانی آمریکایی از ایران در ازای پرداخت 1.7 میلیارد دلار پول نقد به این کشور است.

نوع سوم این اسناد شامل اطلاعاتی است که معافیت‌های محرمانه‌ای به توافق هسته‌ای ایران اعطا می‌کند. این معافیت ها از سوی کمیسیون مشترکی که در راستای این توافق تصویب و به منظور بازبینی روند اجرایی شدن آن ایجاد شده بود تصویب و تایید شده است.

تمام اسناد یاد شده غیر محرمانه محسوب می‌شوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار