شاهرود;

کاروانسرای میاندشت کجاست + تصاویر

این کاروانسرا در فاصله 42 کیلومتری شرق میامی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شاهرود ، يكی از زيباترين مجموعه های تاريخی استان سمنان كاروانسراهای مياندشت نام دارد كه شامل سه كاروانسرا و سه آب انبار است .

کفتنی است ، حجره ها و رواق ها پیرامون حیاط و شترخوان ها در پشت رواق ها قرار دارند و دسترسی به شترخوان ها از سمت شمال و جنوب حیاط است که در قسمت بالای ورودی، شاه نشین با مقطع هشت ضلعی و دسترسی به شاه نشین از طریق دو راه پله در طرفین دالان ورودی صورت می پذیرد.


کاروانسرای میاندشت کجاست + تصاویر

در دوره قاجار به علت رونق زیارتی، بازرگانی و افزایش کاروان ها، دو کاروانسرای دیگر به این مجموعه اضافه شد که در شرق مجموعه، کاروانسرای قاجاری با پلان چهار ایوانی، دارای شاه نشین و سردرب ورودی است.

کاروانسرای میانی رابط بین کاروانسرای صفوی و قاجاری است که در پیرامون آن، رواق ها و حجرات و ایوانی قرار دارند و از آجر کاری های متنوع برای پوشش طاق ها بهره برده اند و بر سر در این کاروانسرا کتیبه ای منظوم به تاریخ 1290 ه . ق است.


کاروانسرای میاندشت کجاست + تصاویر

گفتنی است ، كاروانســـــرای شمالي صفوی بوده و از معماری جالبی برخوردار است كه حجره ها مشابه ساير كاروانسراها گرداگرد حياط مركزي ساخته شده است  و شاه نشين زمستانـــــی در ضلع شمالي و شاه نشين تابستانی در ضلع جنوبی قرار دارد .

اين كاروانسرا دارای چهار ايوان است و باره بندها در پشت حجره ها قرار دارد و دو كاروانسراي ديگر مربوط به دوره قاجار است كه در سطح وسيعي ساخته شده است و كاروانسرای ميانی دارای آب انباری است كه آب آن خود جوش است و در وسط حياط قرار دارد.


کاروانسرای میاندشت کجاست + تصاویر

كاروانسراي جنوبي سردر بسيار زيبايي دارد و داراي حجره هاي متعددي است كه به احتمال زیاد مورد استفاده مسافرين متاهل با خانواده شان قرار مي گرفته است و بايد به خاطر داشت كه اين مجموعه در يك زمان چند هزار مسافر را در خود جاي مي داده و پاسخگوي نيازهاي آنان از جمله آب بوده است و اين بنا در بيرون داراي آب انباري خودجوشي است .

اين بنا در شهريور سال 1336 به شماره 1439 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است .

کاروانسرای میاندشت کجاست + تصاویر

اين كاروانسرا به دليل قرار داشتن در کنار جاده اصلی تهران - مشهد و ميان دو منطقه حفاظت شده خوارتوران در جنوب و منطقه حفاظت شدۀ خوش ييلاق در شمال از طبيعتی زيبا و گونه‌هاي گياهي و جانوري مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است.

رصد آسمان شب از دیگر جاذبه های گردشگری این مجموعه به شمار می رود.


کاروانسرای میاندشت کجاست + تصاویر
انتهای پیام / ه


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.