معاون فرهنگی دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی؛

احترام به شخصیت دانشجو لازمه موفقیت در کارهای فرهنگی است

معاون فرهنگی دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره ملی نماز بر اهمیت احترام به دانشجو تاکید کرد.

به خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طاها هاشمی معاون فرهنگی دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اولین اختتامیه جشنواره ملی نماز و نقش آن در هویت‌یابی دانشجویی عصر امروز در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات گفت: با اصلاح حوزه مدیریت فرهنگی و احترام گذاشتن به دانشجویان می‌توان دانشگاه را به یک محیط مقدس تبدیل کرد.

وی بیان کرد: ظرفیت و گنجایش عقل انسان در زمان ظهور حضرت مهدی کامل می‌شود و این دین است که بشر را به عقلانیت می‌رساند و بر این موضوع مسائل مختلفی تعبیه شده و این امر سبب ایجاد هویت فرهنگی، سیاسی اجتماعی در کشور است.

وی بیان کرد: نماز ستون دین است، زمانی که انسان از میوه ممنوعه مصرف کرد و به زمین منتقل شد یکی از دستورات خدا به آدم و حوا خواندن نماز بود.

هاشمی ادامه داد: دین اسلام یکی از کامل‌ترین ادیان الهی محسوب می‌شود و نماز پل ارتباط بین انسان و خدا است و مسئله فرهنگ که در نماز گنجانده شده است روح جامعه را تسکین می‌دهد.

وی با بیان اینکه اگر قشر دچار آسیب شود این بیماری به دیگر اعضای بدن انتقال می‌یابد، افزود: اگر روح انسان به هر دلیل آسیب ببیند، تمام اعضای افراد جامعه را درگیر می‌کند و دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند مسائل فرهنگی را در بین دانشجویان ترویج دهد.

وی اضافه کرد: اتصال عفاف و حجاب یک کار اشتباه است و پرداختن به ظواهر دین و فرهنگ سبب بروز مشکلاتی در کشور شده است.

هاشمی ادامه داد: برخورد با کمیته انضباطی مشکل عفاف و حجاب را حل نمی‌کند و اگر فردی احساس کند که دانشگاه محیط مقدسی است با هر اعتقاد و تفکری قوانین این محیط را رعایت می‌کند.

وی عنوان کرد: ما باید با منطق دین افراد را شناسایی کنیم و در حوزه فرهنگ شخصیت افراد باید به خوبی در نظر گرفته شود.

معاون فرهنگی دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شخص باید دارای شخصیت فرهنگی باشد، تصریح کرد: اگر جامعه‌ای از یک شخصیت فرهنگی برخوردار باشد منحرف نمی‌شود و باطن با ظاهر دین کاملا فرق می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر فرهنگ انحرافی در جامعه کنونی نتیجه چند سال فعالیت غیر انحرافی دیگران است، افزود: متاسفانه در برهه‌ای از زمان مدیریت برنامه‌ریزی فرهنگی بر عهده افراد کاربلد بود و در نتیجه این امر استفاده مردم از ماهواره به جای تلویزیون داخلی کشورمان است و متاسفانه همین موضوع هویت مردم را شکل می‌دهد و دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند در برابر این همه هجمه ایستادگی کند.

وی ادامه داد: باید برای شخصیت دانشجویان احترام قائل شد که آنها به ضوابط پایبند باشند، زیرا همین جوانان دارای روح ذلال و پاکی هستند و نباید با بهانه‌های مختلف آن‌ها را از انقلاب ، اسلام و رهبری جدا کنیم.

هاشمی ادامه داد: روزی که به اسم دین جوانان کشور را کنار بگذاریم این کار یکی از بزرگترین خیانت‌ها به اسلام و کشور است و تمام افرادی که در محیط دانشگاه مشغول به تحصیل هستند از یک شخصیتی برخوردارند و ما باید به آنها احترام بگذاریم.

آشنا کردن جوانان با نماز سبب شیرینی و تلاوت عبادت در دل آنها می‌شود
در ادامه مراسم علی عباسپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گفت: همینطور که در این دانشگاه به پیشرفت علمی اهمیت می‌دهیم باید مسائل فرهنگی را نیز مورد توجه قرار دهیم و برای تربیت دین نسل جوان حساسیت به خرج دهیم.

وی بیان کرد: در بعد علمی تعداد اعضای هیأت علمی این دانشگاه 2 برابر شده و آزمایشگاه و مراکز تحقیقاتی و ارتباطات بین‌المللی از توسعه قابل قبولی برخوردار شده‌اند.

عباسپور ادامه داد: در حوزه مسائل فرهنگی مسجد امام علی مرکز اسلامی پیامبر اعظم راه‌اندازی شده است تا تأثیر حرکت‌های فرهنگی نسبت به بعد علمی بیشتر پدیدار شود.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی تلاش‌های خوبی صورت نگرفته است، افزود: مسائل فرهنگی از سختی کار برخوردار بوده و در مقایسه با کارهای علمی از پیچیدگی خاصی برخوردارند و موضوعات فرهنگی با روح و روان افراد سرو کار دارد و دانشجویان را باید توسط یک فرد متخصص، متعهد، در خدمت اسلام، انقلابی و مردمی تربیت شوند.

وی  ادامه داد: اگر دانشجویان شهد شیرین اسلام و عبادت را درک کنند، هزینه‌های فرهنگی در جامعه ناکام می‌ماند و پیشرفت مسائل فرهنگی می‌تواند نسل انقلاب را تربیت کند.

عباسپور اظهار داشت: تمامی امکانات این دانشگاه در راستا اجرای فعالیت‌های فرهنگی قرار دارد، زیرا مسائل فرهنگی می‌تواند توطئه‌های دشمنان را برملا سازد.

وی یادآور شد: کشورهای غربی که ادعای حقوق بشر و فرهنگ را دارند به خاطر خواسته‌های پست و کوچک، خود دنیا را خراب می‌کنند و عمل کردن به احکام اسلام و قرآن می‌تواند ما را از این جمله فرهنگی محفوظ دارد.

هاشمی ادامه داد: اگر ما شیرینی و تلاوت را به دانشجویان معرفی کنیم تمامی نمازخانه‌های دانشگاه مملو از این افراد می‌شود و ما باید دانشجویان را از درون قانع کنیم که حجاب و نماز خواندن مهم است و امروزه با زور نمی‌شود مسائل فرهنگی را به نسل جوان آموزش داد.

طراحی اپیلیکیشن نماز 
در ادامه مراسم دانشور معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گفت: نماز سبب ارتباط انسان با خدا است و به افراد هویت می‌بخشد. زمانی که شناخت خدا برای انسان بیشتر می‌شود، هویت افراد قوی تر شده و افرادی که خدا را فراموش می‌کنند، جزو فاسقان هستند.

وی بیان کرد: در جشنواره نماز چهار بخش نمایشگاهی با فعالیت‌ غرفه‌های دانشجویی و با موضوعات نماز و دفاع مقدس، نماز و هنر و نرم‌افزار شکل گرفته است و کارگاه‌های مختلفی در زمینه نماز، عبودیت و کارهای توجیهی در مقوله نماز در سطح دانشگاه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مسابقات حضوری و غیرحضوری کتابخانه نماز بین استادان و کارکنان با شرکت 112 نفر انجام شده است که در این بین مسابقات نقاشی کودکان با ارزیابی 54 اثر سعی در آموزش نماز به کودکان، استادان و کارکنان دارند.

دانشور اضافه کرد: دستاوردهای مربوط به فعالیت‌های پژوهشی 400 مقاله به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است و از میان 311 تحقیق دانشجویی تعداد 125 عدد مورد تأیید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: 32 اثر هنری در 67 مقالات علمی پژوهشی در رشته‌های مختلف به دبیرخانه مورد ارزیابی قرار گرفته است و کاربرهای مختلفی در رشته‌های زمین‌شناسی، هوا فضا، پزشکی، مدیریت، روانشناسی، حقوق برگزار شده است.

وی گفت: اپیلیکیشن کاربردی مربوط به نماز با هدف ترویج فرهنگی این امر مهم طراحی و به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار