اجرای نظارت‌های فرآیندی در مدارس غیردولتی، تحقق وعده‌های آموزش و پرورش برای باز‌نشستگان سال 94 و رویکرد تربیت معلمان پژوهنده در دانشگاه فرهنگیان از مهم‌ترین رویدادهای آموزش و پرورش در هفته گذشته به شمار می‌رود.


به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اجرای نظارت های فرآیندی در مدارس غیردولتی، تحقق وعده‌های آموزش و پرورش برای باز‌نشستگان سال 94، رویکرد تربیت معلمان پژوهنده در دانشگاه فرهنگیان، نیاز به افزایش سرانه دانش آموزی در طرح خرید خدمات آموزشی، آموزش 1.5 میلیون دانش‌آموز در تشکل‌های دانش‌آموزی برای مقابله با زلزله، توسعه فناوری اطلاعات در حوزه تعلیم و تربیت برای دانش‌آموزان و توسعه مدارس اسلامی در سطح خارج از کشور از مهم ترین رویدادهای آموزش و پرورش در هفته گذشته به شمار می رود.

*اجرای نظارت‌های فرآیندی در مدارس غیردولتی
مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیردولتی با بیان اینکه مرحله نظارت های فرآیندی بر عملکرد مدارس غیردولتی با حضور وی در یکی از مدارس آغاز شده، گفت: در این مرحله صرفا نظارت ها بر شهریه مدارس انجام نمی شود و سایر موارد همچون مسائل آموزشی و تربیتی که در طول سال تحصیلی در مدارس باید اجرایی شود، مورد ارزیابی قرار می گیرد.
 
گرد در خصوص میزان افزایش شهریه ها در سال تحصیلی آینده بیان کرد: ممکن است در برخی مدارس افزایش نداشته باشیم و در سایر مدارس نیز متناسب با شرایط و نرخ تورم، میزان افزایش تعیین می شود.

*تحقق وعده‌های آموزش و پرورش برای باز‌نشستگان سال 94 تا پایان آذر ماه   
منصور مجا‌وری مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در خصوص روند پرداخت معو‌قات باز‌نشستگان فرهنگی اظهار داشت: با توجه به اینکه برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای پرداخت معو‌قات مالی روند اجرایی را طی کرده است، پرداخت معو‌قات در مسیر تحقق قرار دارد.

مجاور‌ی در پاسخ به این سوال که قرار بود معو‌قات تا 15 آذر ماه پرداخت شود، گفت: با توجه به اینکه تعطیلا‌تی قریب به یک هفته تا این بازه زمانی وجود داشت بنابراین کارها تا حدی به تعویق افتاد اما مشکلی از لحاظ امکانات و شرایط وجود ندارد.

*نیاز به افزایش سرانه دانش‌آموزی در طرح خرید خدمات آموزشی
علی رضا نخعی مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در خصوص ابعاد مختلف طرح خرید خدمات آموزشی در این استان اظهار داشت: 2 سالی است که این طرح در مناطق محروم و نقاطی که نیروی انسانی در آن کافی نیست، در حال اجرا است.

وی ادامه داد: یکی از نمونه‌های بازر مثبت بودن این طرح رشد هشت درصدی نمرات نهایی دانش‌آموزان این استان بوده است.

نخعی با بیان اینکه وضعیت کیفیت آموزشی رو به بهبود است، اضافه کرد: طرح خرید خدمات، در سطح استان پوشش 7.5 درصدی داشته و در حال حاضر قریب به 2 هزار و 500 معلم نیز مشغول به فعالیت هستند. 

وی یادآور شد: از کمبودهای این طرح، سرانه پایین دانش‌آموزی و همچنین امنیت شغلی نه چندان مناسب معلمان است.

*رویکرد تربیت معلمان پژوهنده در دانشگاه فرهنگیان
رضا ساکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیانا بیان اینکه این دانشگاه به عنوان متولی امر تعلیم و تربیت شناخته می شود، عنوان کرد: یک از پیچیده ترین موارد در آموزش عالی نیز همین امر بوده بنابراین نیاز به پژوهش در این حوزه افزایش می یابد.

ساکی با اشاره به اینکه به طور سنتی وضعیت علمی و پژوهشی در ایران چندان قوی نیست، اظهار داشت: این مساله برای تولید دانش آسیب رسان بوده که در این راستا دانشگاه فرهنگیان اقداماتی در جهت بهبود آن در دستور کار قرار داده است.
 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان گفت: یکی از برنامه های اساسی رویکرد معلم پژوهنده  در مدرسه بوده که موجب شده تا معمانی پژوهشگر پرورش می یابند و این آموزه ها را به دانش آموزان انتقال دهند.

*توسعه مدارس اسلامی در سطح بین‌المللی
مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیردولتی اظهار داشت : جامعه نیازمند مشارکت جدی اولیا برای تربیت سالم فرزندان است و در شرایطی که از شرق و غرب افکار متعددی برای تربیت جوانان بسیج شده و خدمت در چنین نظامی بسیار سخت است.

گرد با اشاره به اینکه باید توسعه مدارس اسلامی در خارج از کشور نیز مورد توجه قرار گیرد،بیان کرد: نقش مدیریت در مدرسه نقش رهبری و هدایت معلم و دانش آموزان است و خوشبختانه الگویی همچون مقام معظم رهبری در کشورداریم.

وی با بیان اینکه حدود 75 سال از قدمت چنین مدارسی می‌گذرد، عنوان کرد: اکنون قریب به 400 مدرسه اسلامی در کشور فعالیت می کنند همچنین باید قهر مدیران مدارس اسلامی و رسانه حل شود تا بیان تجربیات به سایر مدارس انجام شود.

توسعه فناوری اطلاعات در حوزه تعلیم و تربیت برای دانش‌آموزان
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش کاری بین‌رشته‌ای است، عنوان کرد: تعلیم و تربیت تخصص آموزش و پرورش و تخصص وزارت ارتباطات، مسائل مربوط به ارتباط بوده و در مواردی نیز زیرساخت‌های فنی و رایانه مطرح است.

وی با اشاره به اینکه روس‌ها علاقه‌مند به همکاری با شرکت‌های بخش خصوصی فعال در حوزه آموزش و پرورش ما هستند،گفت:مدیریت توسعه فناوری را خودمان انجام می‌دهیم، اما تصدی‌گری و اجرا را بخش خصوصی انجام می‌دهد.

معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه در حوزه برنامه‌نویسی و روبوکاپ دارای تجربه طولانی هستیم، گفت: هر ساله رتبه یک تا 3 دانش‌آموزی و دانشجویی را در دنیا کسب کرده و  می‌توانیم منتخبان کشور روسیه را در این رقابت‌ها شرکت دهیم.

آموزش 1.5 میلیون دانش‌آموز در تشکل‌های دانش‌آموزی برای مقابله با زلزله
اردشیر دهقانی معاون سازمان فعالیت های دانش آموزی کشوربیان کرد: در وزارت آموزش و پرورش نحوه مقابله با زلزله و مخاطرات طبیعی به عنوان یکی از آموزش های مهارت اجتماعی به دانش آموزان مدنظر قرارگرفته است. آموزش و پرورش در حوزه تشکل های دانش آموزی و تشکل پیشتازان و فعالان قریب به 1.5 میلیون نفر دانش آموز را تحت پوشش خود قرار داده و به این مقوله به صورت جدی پرداخته شده است.

دهقانی عنوان کرد: ما توانستیم آموزش هایی را در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و تخصصی به دانش آموزان منتقل کنیم. آموزش هایی که امروز ارائه می دهیم، در حقیقت آموزش های کامل و کافی برای تمام دانش آموزان کشور نیست. ما بیش از 13 میلیون دانش آموز در کشور داریم که کمتر از 2 میلیون دانش‌آموز را توانستیم تحت آموزش مستقیم قرار دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار