رهبر مطرح کرد؛

اهدای 10 هزار و 500 جهیزیه به نوعروسان در هفته وحدت/ 73 هزار دانشجو تحت حمایت کمیته امداد هستند

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: هم اکنون حدود 73 هزار دانشجو در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه رهبر معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) در نشست خبری امروز (دوشنبه) با اشاره به اسناد ماده7 قانون ضوابط و الزامات کمیته امداد برای طرح پالایش مددجویان، اظهار داشت: طبق این قانون حداقل 5 درصد از خانواده هایی که در اولویت برای خروج از چرخه کمیته امداد هستند، حذف و برخی دیگر از مددجویان افزوده می شوند.

وی افزود: از ابتدای سال اقدامات کمی و کیفی مفید برای اجرای این طرح انجام شده که رویکرد خدماتی بi صورت مستمر و غیرمستمر انجام شود، همچنین تأمین مالی ایجاد شود تا امکان خروج افرادی که در نوبت هستند، نیز انجام شود.

رهبر با اشاره به مشکل چسبندگی در اجرای طرح پالایش گفت: برخی مددجویان علی رغم اینکه امکانات مناسبی در اختیارشان قرار می گیرد ولی حاضر به خروج از چرخه کمیته نیستند که باید این مشکل رفع شود زیرا با اجرای درست این طرح علاوه بر صرفه جویی در منابع، امکان بهتری برای توانمندسازی مددجویان فراهم می شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد تصریح کرد: مددجویان از زمانی که وارد کمیته می‌شوند برای آنان تشکیل پرونده انجام شده که در همه دوران مختلف زندگی شامل دانش‌آموزی، دانشجویی، تأمین جهیزیه و غیره از حمایت های این سازمان برخوردار می شوند.

وی گفت: اگر طرح پالایش به طور صحیح انجام شود، قادر هستیم تا به طور هدفمند و سریعتر مددجویان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم که بیشتر افرادی که از چرخه کمیته خارج شدند در حال حاضر خود کارآفرین بوده و اشتغال زایی کرده اند.

رهبر اضافه کرد: طی برنامه ریزی های انجام شده ، خدمات دهی برای افرادی که از چرخه خارج می شوند، تغییر کرده به آن معنی که از دریافت مستمری و کمک معیشت خارج می شوند بلکه  خدمات موردی به آنان تعلق می گیرد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد افزود: از ابتدای سال تاکنون 161 هزار و 100 خانوار پالایش شدند، یعنی از چرخه دریافت مستمری خارج شدند که این روند از تیرماه امسال سرعت گرفت، همچنین این طرح در استان های کشور به دلیل شرایط مختلف نیز متفاوت بوده، از جمله در بخش بشاگرد در استان سیستان بلوچستان 3 خروجی داشته و در استان سمنان این میزان خروجی 8 درصد انجام شده است.

وی اضافه کرد: این خروجی و پایش به علل مختلفی مانند فوت، ازدواج، دریافت و ایجاد زیر ساخت مسکن، اشتغال به کار سرپرست خانوار، خودکفایی با دریافت وام اشتغال بوده و یا به دلایلی اموالی به آنان  رسیده که از این چرخه خارج شدند که این خروج به صورت اختیاری و با تمایل شخص مددجو انجام می شود و اگر پس از گذشت دورانی نیاز به حمایت کمیته پیدا کنند، دوباره تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

رهبر با بیان اینکه 21 مورد بازگشت سرپرست خانوار به علل گوناگون مانند آزادی از زندان نزد خانواده هایشان داشته ایم، اظهار کرد: تلاش هایی از لحاظ مالی در استان های مختلف انجام شده و براساس نیازسنجی، اعتبارهای لازم پیش بینی  شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با بیان اینکه 48 هزار خانوار از ابتدای سال تا آبان ماه وارد چرخه کمیته امداد شدند، افزود: با پول صرفه جویی شده در انجام طرح پالایش تأمین جهیزیه نوعروسان، وام های کارگشایی،  پرداخت اقساط معوقه و رسیدگی به مشکلات مردم مناطق محروم کشور انجام شده است.

وی در خصوص تأمین جهیزیه نوعروسان تحت پوشش گفت: مؤسسه خیریه حضرت رقیه و آستان قدس رضوی از جمله مؤسساتی هستند که در تأمین جهیزیه نوعروسان نیازمند که در مناطق محروم کشور به سر می برند، فعالیت می کنند که با معرفی به فروشگاه های طرف قرارداد به آن ها در این امر کمک می شود.

رهبر با اشاره به اینکه سرانه هر جهیزیه 3میلیون تومان است، تأکید کرد: به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و هفته دولت حدود 10 هزار و 500 جهیزیه به مددجویان نیازمند اهدا می شود، همچنین طی تفاهم نامه ای که با بخش قرارگاه محرومیت زدایی سپاه انجام شده است، تخفیف های ویژه ای برای دریافت کالاهای ایرانی با کیفیت بالا داده می شود، همچنین 1 میلیون وام به نوعروسان تحت پوشش کمیته امداد و 2 میلیون به خانم های مددجویی که ازدواج مجدد کرده اند، پرداخت می شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد درباره رابطین به عنوان عنصر اصلی کمیته اضافه کرد: تعداد مددکاران سال گذشته هزار و 900 نفر بوده که امسال به 3 هزار و 300 نفر افزایش یافته اند و 900 مددکار زن در کمیته وجود دارد که مددکاران خانم به مددجویان تا 45 سال خدمت رسانی کرده و به افراد بالای 45 سال نیز مددکاران مرد رسیدگی می کنند.

وی افزود: 400 نفر از مشاوران در کمیته، تحصیل کرده هستند که خدمات روانشناسی و روان درمانی مددجویان را انجام می دهند.

رهبر گفت: طبق طرحی که در شورای معاونان کمیته مطرح شد، مقرر است تا هر مسئول و کارمند در بخش های مختلف کمیته امداد بتواند یک مددیار باشد و پرونده ای را در اختیار گرفته و به آن رسیدگی کند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته اضافه کرد: سعی شده رویکرد و توجه خاصی به مناطق محروم انجام شود که در این راستا 23 هزار منبع آب در مناطق دور افتاده و فاقد آب شرب ایجاد شده، همچنین تأمین دستگاه های سرمایشی و گرمایشی در مناطق محروم کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: توجه ویژه به دانش آموزان نیازمند انجام شده به طوری که در جشن عاطفه های امسال، این کمک ها به موقع به دست آنان رسید و در مناطق محروم 50 هزار بسته لوازم التحریر علاوه بر سایر کمک ها به دست دانش آموزان رسید.

رهبر گفت: بیمه حوادث برای مددجویان انجام شده که اسباب و اثاثیه منزل آنان در برابر خطراتی مانند آتش سوزی، بیمه می شود که 45 درصد بیمه شدگان شهری و 55 درصد روستایی هستند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: آژانس اجتماعی کمیته وظیفه دارد که در هر لحظه و به صورت 24 ساعته به نیازمندان خدمت رسانی کند.

وی اضافه کرد: تمامی مددجویان تحت پوشش هم دارای بیمه پایه و هم بیمه تکمیلی بوده که زنان بالای 45 تا 50 سال تحت حمایت بیمه تأمین اجتماعی هستند که با پرداخت 10 سال حق بیمه، می توانند مستمری بگیر دائم این بیمه شوند و در روستاها بیمه سلامت به عنوان بیمه پایه و بیمه تکمیلی آنان بر عهده کمیته است ولی در شهرها نیز هر دو بیمه بر عهده کمیته امداد  قرار دارد.

رهبر در ادامه بیان داشت: هم اکنون 73 هزار دانشجو در مقاطع مختلف دوره های آموزشی تحت پوشش کمیته امداد هستند که سرانه یک ترم از دانشجوهای دکتری یک میلیون تومان، ارشد500  هزاز تومان، کارشناسی300 هزار تومان، کاردانی250 هزار تومان و طلاب 350 هزار تومان است.

وی گفت: 165 هزار دانش آموز پسر و نیز همین تعداد دانش آموز دختر تحت پوشش کمیته هستند، که 331 هزار دانش‌آموز در مقاطع ابتدایی و متوسطه مشغول به تحصیل هستند.

رهبر با بیان اینکه پنج هزار و 500 نخبه تحت حمایت کمیته هستند، تصریح کرد: از این تعداد یک هزار و 350 دانشجو و مابقی دانش‌آموز هستند که در رشته‌هایی که به وسیله سازمان توصیه می‌شود، تحصیل می‌کنند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در پایان گفت: یک میلیون و 600 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند که 3میلیون نفر مستمری بگیر و 270 هزار خانوار تحت حمایت تک یا چند خدمتی وجود دارد که شامل500 هزار نفر می‌شوند و به جای دریافت مستمری، خدمات موردی به آنان پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار