اهواز؛

سلامت خوزستانی ها شناسنامه دار می شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از صدور شناسنامه الکترونیک سلامت برای شهروندان خوزستانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر اسماعیل ایدنی، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به جزئیات اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت گفت: در مرحله اول طرح زیر ساخت‌های لازم برای شناسنامه الکترونیک سلامت فراهم شده است امیدواریم تا در سال آینده تمام افراد تحت پوشش شناسنامه الکترونیک خود را دریافت کنند.

وی اظهار کرد:‌ در سال اول اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت یعنی از یکم مهرماه سال 94 تا 31 شهریورماه سال 95، 42 مرکزخدمات سلامت، 65 پایگاه سلامت، 240 مراقب سلامت و همچنین 493 نیروی پشتیبانی در حوزه نیروی انسانی طرح تحول سلامت فعال شدند.

ایدنی افزود: ‌در فاز دوم نیز 29 مرکز خدمات سلامت و 55 پایگاه سلامت و 241 مراقب سلامت و 324 نفر در سایر بخش ها اضافه خواهند شد. به طور کلی 67 مرکز جامع خدمات سلامت در شهرستان های تحت پوشش این دانشگاه وجود خواهد داشت که در هر 67 مرکز، 67 پایگاه ضمیمه فعال وجود خواهد داشت، البته 116 پایگاه غیر ضمیمه نیز وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: ‌10 شهرستان مجری برنامه هستند و جمعیت شهری تحت پوشش حدود 2 میلیون و 41 هزرا و 943 نفر و جمعیت حاشیه نشین نیز حدود یک میلیون و 290 هزار نفر هستند. در سال اول اجرای طرح، قراردادها به صورت برون سپاری پایگاه‌های سلامت و خرید خدمت بود و 70 پزشک، 63 کارشناسی تغذیه، 71 کارشناس روانشاس بالینی، ‌139 کارشناس بهداشت محیط و حرفه ای، 59 پرستار، 71 مدیر اجرایی، 69 نیروی پذیرش ، 61 مراقب سلامت مرد، 69 نیروی آزمایشگاهی و 66 نیروی خدماتی فعالیت کردند.

وی ادامه داد: ‌481 نفر نیز در مراقبت‌های پایگاه‌های غیر ضمنی جذب شدند و در مجموع یک هزار و 219 نفر در طرح تحول نظام سلامت در حوزه شهری جذب شدند.

اسماعیل ایدنی اذعان داشت:‌ در یک سال گذشته توانستیم زیرساخت الکترونیک را در 66 مرکز جامع خدمات سلامت و در 109 پایگاه سلامت فراهم کنیم و حدود 334 رایانه را در مرکز جامع خدمات سلامت و 315 رایانه نیز در پایگاه‌های سلامت، و 185 رایانه نیز در پایگاه‌های ضمیمه فراهم کنیم. همچنین 2 آزمایشگاه و 37 مرکز نمونه گیری راه اندازی شدند و در مناطقی نیز که راه اندازی مرکز نمونه گیری توجیه اقتصادی نداشت، از بخش خصوصی برای آزمایشات خرید خدمت صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: حدود 20 واحد دندانپزشکی راه اندازی و 7 مرکز آموزش بهورزی تعمیر و تجهیز شدند و 2 مرکز جدید و 7 مرکز ترک دخانیات نیز راه اندازی شدند. تمام شهرستان‌های مجری طرح، به سمت خرید و تجهیز آزمایشگاه‌ها پیش می روند و زنجیره سرمایه واکسن شهرستان ها نیز کنترل هوشمند شده است.

ایدنی در خصوص برنامه‌های سال جاری طرح تحول نظام سلامت با اشاره به عقد تفاهم نامه میان استانداری، ‌وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت:‌ براساس این تفاهم نامه حدود 100 میلیارد تومان اعتبار به احداث مراکز بهداشتی، خانه های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه‌های سلامت که استیجاری هستند یا با کمبودهایی مواجه‌اند، اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان این که در سال دوم نیز برنامه های سال اول طرح تحول سلامت ادامه خواهند داشت، افزود: ‌امیدواریم برنامه ها را به سمتی ببریم که پوشش خدمات سلامت را پیش از پیش ارتقا دهیم، به طور مثال یکی از برنامه های ما آن است که پوشش دندانپزشک را در سال دوم در واحدهای شهری به 47 نفر و تعداد پزشکان را نیز به 132 پزشک ارتقا دهیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: تعهداتی که برنامه های ادغام یافته با برنامه‌های شهری دارند، شامل کنترل فعال بهداشت محیط و تجهیزات مورد نیاز آنها است تا بتوانند در بازدیدهایی که انجام می دهند خدمات با کیفیت‌تری ارایه دهند. همچنین با توجه به این که مشکلات ارایه خدمات دهان و دندان یکی از معضلات بهداشتی است به دنبال افزایش واحدهای سلامت دهان و دندان هستیم زیرا دندانپزشکی هزینه‌های زیادی را به خانواده‌ها تحمیل کرده است.

اسماعیل ایدنی اظهار داشت :‌ زیرساخت‌های لازم برای شناسنامه الکترونیک سلامت فراهم شده است و امیدواریم تا سال آینده بتوانیم برای صددرصد افراد تحت پوشش شناسنامه الکترونیک سلامت فراهم کنیم و بدین ترتیب هر فرد بر اساس کد ملی خود یک شناسنامه خواهد داشت که تمام سوابق و بیماری‌ها و خدماتی دریافتی‌اش در آن ثبت می شود. انجام تست‌های غربالگری که برای بیماری ‌های قلبی و عروقی، متابولیک، قند خون و اختلالات روانپزشکی لازم است و غربالگری برای بیماری‌هایی که با اختلالات تغذیه همراه هستند نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ‌تلاش می کنیم در طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، خدماتی که تاکنون به صورت غیرفعال ارایه می شدند یعنی شهروند باید برای دریافت خدمات بهداشتی به مراکز مراجعه می کرد، را به صورت فعال ارایه کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این که پیش از این خدمات بهداشتی در حاشیه شهرها پوشش مناسبی نداشته است، ادامه داد: یک میلیون و 200 هزار حاشیه نشین در خوزستان وجود داشت و هیچ زیرساختی برای ارایه خدمات به آنها وجود نداشت اما اکنون پوشش فعال برای صددرصد این افراد انجام شده است. در مراکز شهری نیز خدمات غیرفعال بودند یعنی بیمار باید مراجعه می کرد و هیچ گونه پوششی نیز برای غربالگری بیماری‌های قلبی عروقی، قند خون... وجود نداشت اما اکنون این خدمات در این مراکز نیز وجود دارد در واقع ما در حاشیه شهر هم تغییرات ساختاری و هم تغییرات محتوایی ایجاد کردیم و در مراکز شهری در شهرها علاوه بر تغییرات محتوایی در ماموریت‌ها نیز ترمیم ساختار را انجام دادیم.

ایدنی افزود:‌ خدماتی که ارایه می دهیم، در "سیب" یعنی سامانه سیستم یکپارچه بهداشت کاملا ثبت می شود. ثبت نام خانوارها در این سامانه در روستاها شروع شده است و انتظار داریم تمام افراد تحت پوشش دانشگاه جندی شاپور در سال دوم اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت در این سامانه ثبت نام و اطلاعات خانوار را وارد کنند و پرونده الکترونیک برای آنها فعال شود. همچنین امیدواریم در سال دوم بتوانیم در واحدهایی که کمبود آزمایشگاه و واحدهای دهان و دندان وجود دارد، خدمات را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: ‌بحث دیگری که بسیار برای ما اهمیت دارد تفاهم نامه‌ ای است که در زمینه خریداری یا احداث پایگاه‌ها و مراکز خدماتی، خانه های بهداشت یا مراکز درمانی شهری و روستایی لازم است. اقدامات لازم در حال انجام است و امیدواریم در سال آینده به پایان برسد تا بتوانیم عقب افتادگی که در زمینه بهداشت در ساختار فیزیکی مراکز بهداشت وجود دارد را جبران کنیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.