آیین های مولودی خوانی و دف نوازی همزمان با آغاز ماه ربیع الاول و میلاد حضرت محمد (ص) هرساله با شور وحال معنوی باحضور عاشقان ومحبان نبی مکرم اسلام(ص) در استان کردستان برگزارمی شود.

به گزارش خبرنگارگروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج،از گذشته های دور تا کنون برگزاری آیین های مولودی خوانی و دف نوازی همزمان با آغاز ماه ربیع الاول و میلاد حضرت محمد (ص) در استان کردستان مرسوم بوده و هر سال این مراسم با شور و شکوه خاصی در تمامی نقاط استان و سایر مناطق اهل سنت کشور برگزار می شود و امروز برغم گذشت سالهای بسیار برگزار آئین های مولودی خوانی در استان کردستان و سایر مناطق کشور به عنوان یک مراسم ثابت مورد توجه و عنایت ویژه مردم قرار می گیرد.

جمعیت استان کردستان همانند چند استان دیگر کشور تلفیقی از مردمان شیعه و سنی است که همه ساله با شور و شوق فراوان به استقبال میلاد پیامبر بزرگ اسلام می روند و با برگزاری آئین های مختلف از جمله مولودی خوانی در بیش از سه هزار مساجد ،تکایا و مکانهای مذهبی این ایام را گرامی می دارند که اوج این برنامه ها همزمان با آغاز ایام هفته وحدت است.

یکی از سنتهای دیرینی که همچنان در شهرها و روستاهای استان کردستان برگزار می شود برپایی مراسم های مولودی خوانی است به نحوی که امروزه علاوه بر مساجد و تکایا، اکثر منزل های شخصی نیز در ایام ماه ربیع الاول میزبان کسانی است که به عشق مهربانی محمد مصطفی (ص) در یک محفل جمع شده و به راز و نیاز با خداوند بزرگ می پردازند و طنین خوش صدای دف از منازل کردستانی ها در این ایام بلند می شود.

چراغانی کردن میادن و معابر سطح شهر، برپایی آیین های مولودی خوانی و دف نوازی در مساجد و پخش آن از بلندگوی و مناره ها، خرید وسایل برگزاری جشن مولودی خوانی و برگزاری آیین جشن مولود همزمان با فرارسیدن 12 ربیع الاول ، شور و حالی خاص به این استان می بخشند.

برگزاری آیین مولودی خوانی که یک آیین دسته جمعی است با دف نوازی و خواندن اشعار به زبان های عربی، کُردی و فارسی همراه بوده و برای اجرای این جشن تدارک خاصی دیده می شود ودراین مراسم مهمانان با میوه، خرما، شربت، شیرینی و آب نبات پذیرایی می شوند.

در این مراسم، مولودنامه که اشعاری زیبا و روان در وصف حضرت محمد (ص) از کودکی تا زمان فوت ایشان است توسط گروه های مولودی خوان با همراهی دف نوازی دف نوازان قرائت می شود.

گروه های مولودی خوان و دف نواز معمولا' لباس های محلی کُردی می پوشند و روی پوست دف، کلمات مبارکی از جمله اسم جلاله الله، محمد رسوالله و آیات قرآنی خوشنویسی حک می کنند.
در ادامه آیین یکی از روحانیون یا شخصیت های مذهبی به بیان سیره و روش زندگی حضرت محمد(ص) و روایت احادیث و آیات قرآنی در مورد شخصیت پیامبر اکرم(ص) می پردازد.

همزمان با برگزاری مراسم های مولودی خوانی در منازل آئین های ویژه ای نیز با مشارکت اهالی محل و البته به شکلی گسترده تر و با مشارکت جمعی از اقشار مختلف مردم در مساجد نیز برگزار و در آن گروه های دف نوازی و مولودی خوانی به اجرای برنامه می پردازند.

نذر و نذورات در ماه مولود در میان مردم کردستان از جایگاهی ویژه برخوردار است توزیع نذر و نذورات در ایام ماه مولود نیز در استان کردستان رونق خاصی دارد به گونه ای که هر فرد به اندازه وسع و توانایی خود در این ایام اقدام به توزیع نذورات کرده و بیشتر آن را در میان افراد نیازمند توزیع می نماید .

در کنار این گونه برنامه ها دیدار از خانواده های که در طول سال جاری یکی از اقوام خود را از دست داده و کمک به آزاد سازی زندانیان و افراد نیازمند از دیگر آیین هایی است که در مناطق مختلف کردستان و در این ایام برگزار می شود .

 با توجه به گذشت سالهای بسیار، مراسم مولودی خوانی همچنان با شور وصف ناشدنی از سوی مردم کردستان برگزار و این ایام گرامی داشته می شود.

از ۱۲ ربیع الاول روز میلاد حضرت محمد به روایت اهل سنت تا ۱۷ ربیع الاول به روایت اهل تشییع به نام هفته وحدت نامگذاری شده است.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.