ممتحن مطرح کرد؛

دومین تفاهم نامه همکاری مرکز مالکیت معنوی با اتحادیه اروپا منعقد شد/ قوانین از نظر حمايتی کامل است

معاون مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از انعقاد دومین تفاهم نامه همکاری مرکز مالکیت معنوی ایران با اتحادیه اروپا خبر داد.

دومین تفاهم نامه همکاری مرکز مالکیت معنوی با اتحادیه اروپا منعقد شد/ قوانین از نظر حمايتی کامل استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهين ممتحن معاون مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حاشیه مراسم تبادل همکاری اداره اختراعات ایران و دانمارک پیرامون حوزه دارو اظهار داشت: قوانین ما از نظر حمایتی کامل است. 

وی با بیان اینکه تفاهم نامه امروز دومین تفاهم نامه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا است، گفت: موارد متعددی از این قبیل تفاهم نامه ها با کشورهای چین، ترکیه و روسیه منعقد کرده ايم، هفته گذشته با کشور ایتالیا هم تفاهم نامه ای را امضا کرديم. 

وی بیان داشت: هدف از این تفاهم نامه ها، انتقال تجربیات و همکاری های مشترک است. 

معاون مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان داشت: مرکز مالکیت معنوی زیر مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سازمان های تابعه قوه قضائیه است، اين مرکز فعالیت خود را از سال 1304 یعنی بعد از تصویب اولین قانون در زمینه ثبت و حمایت از مالکیت صنعتی در ایران (قانون ثبت علامات صنعتی و تجاری) در قالب اداره ثبت علائم تجاری وقت، آغاز نموده، بعد از تصویب قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات مصوب 1310 و الحاق به کنوانسیون پاریس در سال 1377، تشکیلات اداری مربوط تحت عنوان اداره مالکیت صنعتی و از سال 1386 (بعد از تصویب قانون جدید ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علایم تجاری) تحت عنوان اداره کل مالکیت صنعتی و اخیراً هم از سال 1392 با تصویب چارت جدید سازمانی به مرکز مالکیت معنوی ارتقا تشکیلاتی پیدا کرده است. 

معاون مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در چارت جدید علاوه بر رئیس پنج معاونت که سه معاونت آن تحت عناوین معاونت اختراع، معاونت علائم تجاری و معاونت طرح‌های صنعتی انجام وظایف مرتبط با حوزه‌های تخصصی ثبت مالکیت‌های صنعتی را در قالب ادارات ثبت اختراعات داخلی، ثبت اختراعات بین‌المللی، ثبت علائم تجاری داخلی و بین‌المللی و ثبت طرح‌های صنعتی عهده‌دار می‌باشند.

ممتحن افزود: همچنین دو معاونت دیگر نیز عهده‌دار امور و وظایف مربوط به توسعه و ارتقا حقوق مالکیت معنوی در شاخه‌های مالکیت‌ صنعتی ، ادبی و هنری و حقوق مرتبط و همچنین اطلاع‌رسانی در جهت افزایش آگاهی‌های عمومی و خصوصی و امور اداری و پشتیبانی مرکز است.

وی گفت: این مرکز به عنوان مرجع و متولی مالکیت صنعتی و کانون ملی WIPO و کنوانسیو‌ن‌های زی‌ربط در کشور است.

* حقوق مالکیت ادبی و هنری

ممتحن درباره قوانین و مقررات حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری تصریح کرد: قانون حمایت از حقوق مولفان، هنرمندان، قانون ترجمه و تکثیر کتب، نشریات و آثار صوتی، ‌قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای از جمله قوانین حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری هستند.

وی ادامه داد: با همکاری مشترک سازمان ثبت، سازمان جهانی مالکیت معنوی و وزارت ارشاد قوانین جدید حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری بر مبنای رعایت استانداردهای تریپس و قوانین WIPO تهیه شده و در حال طی تشریفات تصویب در دولت و مجلس شورای اسلامی است.

* حوزه حقوق مالکیت صنعتی

معاون مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: اگر چه قوانین و مقررات کشور در حوزه مالیکت صنعتی به قانون علامات صنعتی و تجاری مصوب 1304 و نظامنامه و قانون ثبت علائم و اختراعات باز می‌گردد، اما با توجه به اقدامات صورت گرفته در سال های ا خیر وضعیت قوانین و مقررات حوزه مالکیت صنعتی بدین شرح است که در بعد ملی توانسته‌ایم قانون حمایت از نشانه‌های جغرافیایی کالا مصوب 1383 و آئین‌نامه اجرایی مربوط را برای نخستین بار با پوشش حقوقی مناسب از محصولات  فرش، صنایع دستی و سایر کالاهای سنتی و هنری ایرانی فراهم آوریم.

وی ادامه داد: ثبت 25 مورد نشان جغرافیایی فرش ایران طی 4 سال اخیر از دستاوردهای قانون فوق است، امکان ثبت و حمایت بین‌المللی در کشورهای هدف معاهده لیسبون نمونه ارزنده دیگری از این دستاوردهاست.

معاون مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: پیگیری تصویب قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری هم برای اولین بار در کشور میسر شد، ضمن تکمیل و پیش‌بینی ضمانت اجرای کیفری و حقوقی زیرساخت‌های لازم‌ برای تجاری‌ سازی، اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات در فضای مجازی فراهم شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پیش‌نویس لایحه قانون جامع حمایت از مالکیت صنعتی علاوه بر اختراعات، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی دربرگیرنده مدل‌های مصرفی نشان جغرافیایی، اسرار تجاری به جلوگیری از رقابت غیرمنصفانه توسط ثبت اسناد و املاک کشور تهیه و به مجلس تقدیم خواهد شد.

* الحاق به کنوانسیون پاریس

معاون مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: قوانین و مقررات در زمینه ثبت و حمایت از مالکیت صنعتی در بعد بین‌المللی به کنوانسیون پاریس ملحق شده، الحاق به کنوانسیون موسس سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO، الحاق به موافقت‌نامه مادرید به منظور جلوگیری از نصب نشانه‌های منبع غیرواقعی مبدأ و علائم تجاری، پیگیری الحاق به موافقت‌نامه لیسبون در خصوص ثبت و حمایت بین‌المللی از اسامی مبدأ و پیگیری الحاق به معاهده همکاری ثبت اختراعات( PCT) از اقدامات انجام شده حوزه حقوق مالکیت صنعتی در بعد بین‌المللی است.

ممتحن تأکید کرد: در اجرای موافقت‌نامه لیسبون تاکنون هزار و یک اظهارنامه ثبت بین‌المللی نشان جغرافیایی به اداره مالکیت صنعتی واصل و از این تعداد 334 مورد آن به ثبت و مابقی مردود شده، همچنین در اجرای موافقتنامه و پروتکل مادرید از ابتدا تاکنون 34 هزار و 289 مورد ثبت بین‌المللی علامت تجاری و 21 هزار و 433 تغییرات به ثبت رسیده است.

* خدمات ثبت الکترونیکی

وی بیان داشت: کلیه فرآیندهای اجرایی ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری در ادامه ارتقای سیستم‌های مکانیزه مالکیت صنعتی عملا از اوایل سال 1391 صورت الکترونیکی از طریق پورتال اختصاصی مرکز به آدرس IRIPO.SSAA.IR و به صورت آنلاین صورت می‌پذیرد، در پورتال مربوط فرم اظهارنامه به صورت الکترونیکی در دسترس عموم بوده و مراحل تسلیم اظهارنامه، پرداخت هزینه‌ها، پذیرش اظهارنامه، ارجاع به کارشناسان، تعاملات دو سویه اخطاریه‌های رفع نقص و آگهی‌های ثبت کلا به صورت الکترونیکی در فضای مجازی انجام می‌پذیرد.

معاون مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در پورتال یاد شده علاوه بر در اختیار قرار گرفتن بانک اطلاعات اختراعات، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی ثبت شده، قوانین و مقررات مربوط راهنمای ثبت و دیگر اطلاع‌رسانی‌های لازم نیز وجود دارد.

* ارتباط با مراجع برون سازمانی داخلی و خارجی

ممتحن گفت: حضور در جلسات مجامع و نشست‌های WIPO، اجرای پروژه‌های مشترک همکاری در حوزه‌های مختلف مالکیت صنعتی از جمله اجرای پروژه فرش، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و سمینارها، راه‌اندازی مراکز انتقال فناوری و حمایت از نوآوری، همکاری با مراجع علمی- تحقیقاتی، دانشگاهی کشور، اعم از دولتی و خصوصی، همکاری با ده‌ها پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، ارتقا و آگاهی‌های عمومی و خصوصی و استفاده از مالکیت معنوی به عنوان ابزار توسعه و تجاری‌سازی اختراعات، راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی ارشد حقوق مالکیت معنوی در دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و تربیت مدرس با همکاری WIPO؛ از جمله ارتباط با مرجع برون سازمانی داخلی و خارجی است.

وی در پایان گفت: در ارتباط با تجاری سازی مالکیت‌های صنعتی هم به موجب سند تفاهم‌نامه بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف راه‌اندازی بازار دارایی‌های فکری، همکاری‌های دوجانبه و تنگاتنگی وجود دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار