اردبیل؛

فضای مجازی یک ابزار وارداتی پسامدرن است

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: مهم ترین دلیل گرایش جوانان به سمت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی محدود بودن و در بعضی موارد نبود امکانات برای گذراندن اوقات فراغتشان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ شفیع شفیعی که در کارگاه آموزشی مصرف گرایی؛ از تلویزیون تا شبکه های اجتماعی" سخن می گفت، افزود: محدودیت در روابط اجتماعی نیز باعث گرایش افراد به سمت روابط اجتماعی در فضای مجازی می شود.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی یک ابزار وارداتی پسامدرن است که ما در طراحی آن نقشی نداریم، گفت: جامعه ما با دنیای مجازی به طور ناگهانی و بدون داشتن آگاهی روبرو شده و شاهد گسترش و توسعه خیلی سریع آن در عرصه عمومی است که این ارتباط ناگهانی با دنیا با سرمایه فرهنگی ضعیف و فقر تجربه باعث شده در به کارگیری این ابزارهای جدید خلاقیت نداشته باشیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل ادامه داد: ناگهانی بودن این پدیده یک عدم انطباق فرهنگی بین فرهنگ بومی و محلی و فرهنگ تفکری که این ابزارها را به وجود آورده و با آن همراه می باشد، ایجاد کرده است که این خلاء موجب شده است کاربران ما از شبکه های اجتماعی استفاده های کوتاه مدت و دم دستی داشته باشند.

شفیعی با بیان اینکه هر پدیده ای دارای کارکردهای مثبت و منفی است، ایجاد همدلی در جامعه، ایجاد انسجام و همبستگی اجتماعی، شهروندی شدن ارتباطات، برقراری ارتباط آسان بین مردم و دسترسی آسان و سریع به اطلاعات را از مزایای فضای مجازی دانست و افزود: متاسفانه آنچه که در جامعه ما بیشتر بدان پرداخت می شود کارکردهای منفی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است چرا که ما با ذهنیت محلی و ساده لوحانه فضای جدید ارتباطی را مورد نقد قرار می دهیم در حالی که زیر ساخت فرهنگی و اجتماعی لازم برای استفاده از این ابزارها را فراهم نساخته ایم.

وی مهمترین کارکرد منفی فضای مجازی را اتلاف وقت دانست و گفت: با توجه به آمار ارائه شده کاربران فضای مجازی که بیش از نیمی از آنان را قشر جوانان تشکیل می دهد روزانه چند ساعت وقت مفید خود را در شبکه های مجازی می گذرانند که این امر از میانگین جهانی خیلی بیشتر است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل اتلاف منابع و سرمایه های مالی را دومین کارکرد منفی فضای مجازی عنوان کرد و یادآور شد: در کشور ما هزینه های کلانی صرف خرید بسته های اینترنت و وای فای و تعویض گوشی ها می شود که دلیل عمده آن گسترش شبکه های اجتماعی و گرایش جوانان به این شبکه هاست.

شفیعی جایگزین شدن ارتباطات مجازی با ارتباطات حضوری و واقعی، کاهش انس و ارتباط انسانی، تصنعی شدن روابط انسان ها با یکدیگر را از دیگر کارکردهای منفی فضای مجازی بیان کرد.

وی با اشاره به مبحثی در جامعه شناسی با عنوان کژ کارکردی که عبارت است از استفاده از هر پدیده یا تکنولوژی برخلاف کاربرد و کارکرد اصلی آن، تصریح کرد: آسیب کژ کارکردی های هر پدیده ای خیلی بیشتر از کارکردهای منفی آن است که از کژ کارکردی های فضای مجازی می توان به کنجکاوی های نابجا در زندگی افراد، اطلاع رسانی غیر واقعی یا به اصطلاح شایعه پراکنی و شکستن مرزهای انسانی اشاره کرد.

شفیعی خاطرنشان کرد: رسانه یکی از مهمترین ابزارهایی است که می تواند باعث ایجاد تغییر در فکر، اعتقاد و باور انسانی شود که شبکه های اجتماعی به عنوان یک رسانه ارتباطی به علت گسترش استفاده در حوزه های مختلف و همچنین اطلاعات درست یا نادرستی که در زمینه های مختلف به دستمان می رسد باعث ایجاد تغییر در اعتقاد و باورمان می شود.

وی افزایش سواد رسانه ای در جامعه را مهمترین راهکار مدیریت و استفاده بهینه از فضای مجازی دانست و افزود: اگر ما سواد رسانه ای والدین و همچنین جوانان را با آموزش در مدارس و آگاهی دهی از طریق رسانه های ملی و جمعی از جمله روزنامه ها، مطبوعات و یا ابزارهای مختلف دیگر افزایش دهیم می توانیم از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در جهت توسعه روابط اجتماعی در جامعه، توسعه فرهنگی و ارتقای سرمایه های اجتماعی استفاده کنیم.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، گرایش ، جوانان ، فضای ، مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.