سهم پژوهش دانشگاه آزاد 30 درصد پژوهش کل کشور

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب درباره سهم 30 درصدی پژوهش دانشگاه آزاد از پژوهش کل کشور توضیح داد.

سهم پژوهش دانشگاه آزاد 30 درصد پژوهش کل کشوربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهروز دانشیان رییس واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی در مراسمی که به مناسبت تجلیل از پژوهشگران برتر این واحد صورت گرفت،گفت: توجه جدی به پژوهش و فناوری باعث شده تا تاثیر نتایج آن را به خوبی در پیشرفت و توسعه امور زیربنایی شاهد باشیم.

وی افزود: در جامعه به خوبی درک شده که اگر تصمیم گیری ها بر مبنای پژوهش و فناوری باشد جامعه را به سمت پیشرفت و ترقی سوق می دهد.

دانشیان با بیان اینکه طی سالهای اخیر با توجه به جایگاه پژوهش و پژوهشگری در حوزه های مختلفی مثل نانو تکنولوژی، هسته ای و صنایع موشکی موفقیتهای خوبی راشاهد بودیم، اظهار داشت: توجه به شاخص های مهم دنیا نشان می دهدکه باید با هماهنگی و تقویت بخشهای مختلف کارهارا پیش بریم.

به گفته وی،عدم توجه جدی به نوآوری و خلاقیت در نظام آموزش و پرورش باعث شده که از 125 کشور، ایران جایگاه 95 را داشته باشد در حالی که کشورهایی مثل ترکیه، مصر و عربستان به ترتیب جایگاههای 18 ،65و50 را دارند البته جای خوشحالی است که در تغییرات نرخ رشد علم و فناوری اول هستیم.

رییس دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب گفت: باید در برنامه گذاری و سیاستگذاری های خود نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنیم چرا که رقابت در این زمینه بسیار است و باید برای حفظ و ارتقای جایگاههای خود بین دیگر کشورهای دنیا بکوشیم.

دانشیان با اشاره به سهم دانشگاه آزاد در پژوهش و فناوری گفت: 51 هزار مقاله بین المللی نشان می دهدکه سهم دانشگاه آزاد 30 درصد سهم پژوهش کشور است.

وی افزود: تخصیص 15 درصد بودجه کل دانشگاه به امر پژوهش و فناوری قدمی برای حرکت به سمت کارآفرینی،اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی و حل بحران‌های زیست محیطی است که دانشگاه آزاد تاکنون برای این مسایل نقش موثری داشته است.

دانشیان با اشاره به جذب 11 هزار هیات علمی از دکتری تخصصی در سال آینده گفت: رسیدن به 25 هزار هیات علمی می تواند مهمترین راه تامین کننده نیروی انسانی در تحقیق و پژوهش باشد.

رییس دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب بیان درباره مشکلات موجود در مسیر پژوهش بیان کرد: سرمایه گذاری و امور مالی ( بعنوان نقشی تعیین کننده در امور پژوهش)،  آیین نامه ها و دستورالعمل های پاگیر اداری،خروج نخبگان و تحصیل کردگان و تمرکز مراکز تحقیقاتی بزرگ در کلان شهرهایی مثل تهران از جمله معضلات موجود در راه پژوهش و فناوری است.

به گفته وی، حدود نیم تا 0.4 درصد تولید ناخالص ملی صرف پژوهش می شود در حالیکه در کشوری مثل آمریکا این میزان 3.5 درصد است.

دانشیان درباره هزینه هایی که صرف امور پژوهشی می شود،یادآور شد: هزینه برای مقاله در کشور ما در بالاترین سطح اروپایی خود قرار دارد اما از آنجا که با معضلات مدیریت هزینه و تولید روبه رو هستیم خروجی های ما به اندازه هزینه کرد نیست.

بیش از 900 میلیون ریال آمار پرداخت تشویقی چاپ مقالات در شش ماهه اول سال
در ادامه این مراسم شیخان معاون پژوهش و فناوری واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تجلیل و تقدیر از پژوهشگران برتر این واحد با اشاره به اهداف کلان این معاونت بیان کرد: افزایش کیفیت و کمیت فعالیتهای پژوهش و فناوری، افزایش اثربخشی پیوند با جامعه و صنعت و حرکت به سمت دانشگاههای کارآفرین پس از دوران تمرکز بر آموزش و پژوهش از جمله اهداف این معاونت مطرح می شود.

وی با تاکید بر افزایش کیفیت و کمیت فعالیتها با توجه به اهداف دانشگاه ادامه داد: برای نویسندگان مقالات چاپ شده در مجلات معتبر ملی و بین المللی تشویق های مادی و معنوی  در نظر گرفته می شود  و درواقع پرداخت تشویقی به نویندگان یک مقاله تا رقم 43 میلیون ریال است.

شیخان با اشاره به مقالات چاپ شده در یک سال اخیر عنوان کرد: افزایش 6.5 برابری تعداد مقالات وب آو ساینس نسبت به مقالات آی اس آی و رشد 58 درصدی تعداد مقالات علمی پژوهشی وزارتین را نسبت به سال پژوهشی قبل داشته ایم.

به گفته وی، در آمار مذکور مقالات موظف دانشجویان دکتری وجود ندارد.

وی بیان کرد: برای 109 مقاله در شش ماهه اول سال 95 حدود 975 میلیون ریال به منظور تشویقی پرداخت شده است.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: تشویق مجلات معتبر و مرتب واحد از لحاظ شمارگان و جلوگیری از ادامه فعالیت مجلات با شمارگان نامرتب و دقت نظر در داوری و چاپ کتاب توسط واحد (با تاکید برچاپ کتب درسی) حدود 15 عنوان کتاب در سال از جمله سیاستهای پیگیری شده و عملکرد پژوهشی واحد است.

وی درباره مراکز تحقیقاتی واحد تهران جنوب اظهار داشت: سه مرکز تحقیقات مدلسازی و بهینه سازی در علوم و مهندسی، مرکز مطالعات ادبیات فارسی و تحقیقات عرفانی و مرکز تحقیقات نانو در واحد فعالیت می کنند.

شیخان با اشاره به اثربخشی پیوند با جامعه و صنعت یادآور شد: استقرار بالغ بر 20 شرکت در مرکز رشد واحد (7 شرکت دارای رتبه دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری) و تولید بیش از 70 محصول نمونه (معرفی شده به حوزه اقتصاد دانش بنیان برای تجاری سازی و همچنین حضور موثر واحد در نمایشگاههای مختلف با توجه به محصولات مذکور نشان از این اثربخشی دارد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار