صد سالگی نبرد بلوچ با انگلیس

نبرد قوم بلوچ با انگلیس یکصد ساله شد .

صد سالگی نبرد بلوچ با انگلیسبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،احمد ملاشاهی در یکی از یادداشت های روز خود نوشت : اگر چه پیش از این عمدتا برخی خواص از نبرد قوم بلوچ با انگلیس مطلع بودند اما حالا این واقعه رسما برای عموم معرفی شد .

اوج داستان این نبرد جایی است که ژنرال دایر  انگلیسی بنای مذاکره می گذارد ، دعوت می کند و سپس همه تفنگداران به رهبری جنیدخان را دستگیر و راهی هندوستان می کند که منجر به نبرد در دره نالگ خاش می شود .

خبرها از کشته شدن حدود 300 نفر از قشون انگلیس حکایت دارد و تلخ ترین بخش داستان زمانی است که رضاخان بخاطر رفع دلخوری انگلیس از این نبرد چند سال بعد جنید خان را زندانی می کند و او در زندانی در خراسان می میرد.

 * قدرت فراموش سازی جنایت های انگلیسی ها

انگلیسی ها به قدرت فراموش سازی جنایت های خود زبانزد هستند ، هند را یک قرن چپاول کردند و در مدت کوتاهی بسیاری ازهندی ها خاطره چندانی از این مصیبت های صد ساله ندارد .

اگر چه از درگیری قوم بلوچ ما با انگلیسی ها هم صد سال بیشتر نمی گذرد ، اما انگار جنایت های انگلیس در ایران هم در ذهن ها، مثل ماهی لیز می خورد درست مثل فراموشی قحطی گسترده کشور پس از ورود انگلیسی ها  در جنگ جهانی دوم به ایران که در پی آن حدود 9 میلیون نفر ازمردم  ما در اثر قحطی جان باختند.

همه ما ایرانی ها بدترین خاطره تاریخ کشور را حمله چنگیزخان مغول می دانیم اما چه کسی باور می کند در سال های ورود انگلیسی‌ها به خاک ایران درجنگ جهانی دوم بیش ازحمله مغول ها، ایرانی کشته شدند  .

سند این جنایت که چگونه جمیعت 20 میلیونی ایران در سالهای 1919 تا 1921 به یازده میلیون رسید ، هنوز جزو اسناد محرمانه انگلیس محسوب می شود .

به جز برخی کهنسالان ما ،حتی برخی اساتید تاریخ از این برهه یا کمتر می دانند و یا کمتر می گویند چون منبع آنها کتب برخی مستشرقان انگلیسی است .

ژنرال دایر درکتاب خود ، بهانه حضور انگلیس درسیستان و بلوچستان را خطر ورود برخی جاسوسان آلمانی و حمله قبایل به کاروان ها عنوان می کند .

انگلیس علاوه بر حفظ  مستعمره هندوستان ،جلوی واردات وکاروان های گندم از هند به ایران را گرفت  ، گندم داخل را هم خریدای و احتکار می کرد .

برخی کهنسالان ما این ماجرا را به خوبی یه یاد دارند ، انگار این که چه فجایعی بخاطر قحطی درسیستان و بلوچستان رخ داد را نمی شود گفت .

حتی برخی طرح آن وقایع را توهین آمیز قلمداد می کنند ، این از همان هنرهای فراموش سازی انگلیس است .

* نسل جوان باید روباه پیر را بهتر بشناسد

امروز کسی جرات ندارد سخنی  بگوید  از اینکه مردم سیستانی و بلوچ درآن قحطی چه می خوردند ، چه میزان بخاطر گرسنگی تلف شدند یکی از پیران سالخورده می گفت سبزی علف ها از روی پوست شکم برخی مردم معلوم بود و این مسائل تا پایتخت کشور دیده می شد. 

حقیقت این است که نسل جوان باید این روباه پیر را بشناسد و چه سندی بهتر از این ، اگر بشناسد امروز به راحتی تشخیص می دهد ترفندها را ، می فهمد معنای محرومیت تاریخی را ، تشخیص می دهد ماهیت مهره دشمن راکه  در لوای قومیت و مذهب خود را پنهان می کنند و از طرفی جنایت های غیر انسانی انجام می دهند .

جوان ما با این دانش تاریخی می تواند اشک تمساح را تشخیص دهد، که یک روز سنگ  قومیت ما را به سینه می زند و روز دیگر جنایت و بمب گذاری درجاده ها راعملیات غرور آمیز قوم ما معرفی می‌کند و با  این کار بدنامی رابرای قوم ما می تراشد .

بازخوانی نبرد بلوچستان با انگلیس فرصتی است که مردم ما بشناسند روباه پیر را ،نسل ما بداند تمدن انگلوساکسون ها بر پایه چه بنا شده است و به ما می آموزد اگر حاکمیت تضعیف شود ، اگر وحدت ملی بهم بخورد همین مدعیان حقوق بشر چگونه  با ما رفتار می کنند.

انتهای پیام /ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.