تصویب سیاست های علم و فناوری کشور تا سال 1400 / رتبه بندی دانشگاهها را در اين سايت ببينيد

معاون پژوهش وزارت علوم تحقيقات و فناوري گفت: با راه اندازي سامانه نما رتبه بندي دانشگاه ها و موسسات كشور در جهان براي همه اقشار جامعه در دسترس و قابل مشاهده شد.

تصویب سیاست ها و اولویتها علم و فناوری کشور تا سال 1400 / رتبه بندي دانشگاه هاي كشور را در اين سايت ببينيدبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری در 100 و چهل و نهمین جلسه شورای عتف با اشاره به سه موضوع محوری پرداخته شده امروز عصر در این وزارتخانه گفت: امروز از سامانه نما(جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران)، تصویب سیاست ها و اولویت های علم وفناوری و دستورالعمل نظارت بر طرح های کلان ملی سه محور اصلی مورد بحث کمیسیون دائمی شورای عالی عتف بود.

وی ادامه داد : سامانه نما با توجه به نیاز کشور در حوزه علم و فناوری طراحی و راه اندازی شده تا وضعیت رتبه و جایگاه موسسات، دانشگاه ها . مجوعه ها علم و فناوری را از لحاظ شاخص های بین المللی و بومی تعیین کنیم.

احمدی عنوان کرد: پیش تر در کمیسیون دائمی عتف آیین نامه تعیین مرجع معرفی وضعیت علمی کشور را تدوین کرده بودیم. در این جلسه سامانه ای را که قادر به تعیین رتبه و جایگاه علم و فناوری و نوآوری کشور باشد رونمایی کردیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: پایگاه های مختلف و معتبر دنیا مانند تایمز، شانگهای براساس مجموعه شاخص هایی خاص موسسات، دانشگاه ها و کشورها را رتبه بندی می کنند. 

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبات کمیسیون دائمی عتف تعدادی شاخص برای تعیین جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران انتخاب شده، عنوان کرد: قرار است که سامانه نما بر اساس شاخص ها تصویب شده وضعیت علم و فناوری ایران در جهان را تعیین کنند.

تصویب سیاست های و اولویت های علم و فناوری کشور از سال 96 تا1400
احمدی با اشاره به سیاست ها و اولویت های علم و فناوری به عنوان یکی از وظایف شورا عتف گفت: دستگاه کشور برای هزینه کردن در حوزه های مختلف علم و فناوری باید اولویت های تصویب شده شورای عالی عتف را در نظر بگیرند.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری عنوان کرد: بحث های تخصصی در کمیسیون ها شورای عالی عتف در مورد اولویت ها انجام شد و در نهایت در کمیسیون هماهنگی و امروز در کمیسیون دائمی عتف ارائه شد تا تکلیف ساست ها و اولویت ها مشخص شود.

وی افزود: بر اساس تصمیم اعضا و بحث های انجام شده در این جلسه کمیسیون دائمی عتف قرار شد تا اولویت ها به دو بخش ملی و بخشی تقسیم بندی شوند.
احمدی بیان کرد: اولویت ها و پروژه های ملی هر سال براساس نیازهای کشور تعیین شده و توافق جمعی اعضا کمیسیون دائمی عتف بر این بود که اولویت های ملی در قالب برنامه ششم توسعه تصویب شوند.

وی با اشاره به اولویت های بخشی علم و فناوری کشود گفت:در اولویت های بخشی، نیازهای کشور بر اساس بررسی های کمیسیون شورای عالی عتف در حوزه های مختلف تقسیم بندی شده و قرار شد در جلسه بعدی شورای عتف تصمیم ها نهایی شوند.

دستورالعمل نظارت بر طرح های کلان ملی 
معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در گذشته آیین نامه نظارت بر طرح های کلان ملي تعیین شده بود، افزود: این آیین نامه تعیین شده بود اما برای نظارت باید دستورالعمل هایی تدوین می شد.

احمدی ادامه داد: در جلسه امروز شورای عالی عتف، معیارها نظارت بر طرح های کلان ملی با نرم بین المللی و ملی مطرح شد و این موضوع که طرح ها را با چه معیارها و چه اختیاراتی مورد بررسی قرار دهیم. مورد سوم بحث جلسه کمیسیون دائمی شورا عالی عتف بود.

گفتني است؛ سامانه نما در وبگاه به نشاني nema.irandoc.ac.ir در اختيار همگان قرار دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار