اردبیل؛

فعالیت بیش از 250 کونگ فو کار حرفه ای در استان اردبیل

بیش از 250 نفر در بخش بانوان و آقایان در رشته ورزشی کونگ فو در استان اردبیل فعالیت دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ رشته کونگ فو که در حال حاضر رشته ورزشی چندان نام آشنا و جا افتاده ای در جامعه ورزشی و حتی در میان آحاد مردمی نیست اما جزو آن دسته از ورزش های رزمی به حساب می آید که اگر به صورت صحیح اشاعه و در بین جامعه ورزش دوستان نهادینه شود شاید کم نباشند افرادی که به این رشته ورزشی ناشناخته روی می آورند.

باتوجه به اینکه رشته های ورزشی که در گروه رشته های رزمی قرار می گیرند به عقیده و منطق برخی ها برای بانوان مناسب نیستند اما در طول یک دهه اخیر و محرزتر در چند سال گذشته شاهد مردودیت این موضوع بودیم و این زمانی اثبات شد که بانوان زیادی در کنار رسیدگی به امور خانواده و زندگی امر ورزش را نیز یکی از اصلی ترین و جدایی ناپذیرترین برنامه های روزمرگی خود دانسته و جایگاه خاصی برای آن مشخص کردند.

در جهان امروزی زنان جامعه ما در سطوح مختلف و مشاغل گوناگون انجام وظیفه و این مسئولیت را به عنوان یک وظیفه دینی، اجتماعی و انسانی خود تلقی می کنند که در حال حاضر نیز هیچ توجیهی وجود ندارد که صرفا به دلیل جنسیت، زنان از فعالیت های ورزشی مختلف منع شوند.

گرچه در حال حاضر برخی عوامل مثبت فرهنگی و نیز تفاوت های فیزیکی و فیزیولوژیکی زنان با مردان باعث شده تا زنان از این نظر محدودتر از مردان فعالیت داشته باشند اما این امر نیز قطعیت نداشته و فعالیت های ورزشی بانوان در اواخر قرن بیستم افزایش و رشد چشمگیری در جامعه داشته است که هم اکنون نیز شاهد نتایج و دستاوردهای مثبت و افتخارآفرین آن هستیم.

کونگ ‌فو یکی از متداول‌ ترین انواع ورزش ‌های رزمی است که از هنرهای رزمی و جنگ ‌های انفرادی کشورهای چینی نشات می گیرد اما در اصل این رشته رزمی ریشه ای ایرانی دارد و از گذشته دور برای تربیت روح و روان و آماده سازی بدن در بین ایرانیان مقبولیت خاصی داشته است.

این رشته رزمی از آن دسته رشته های ورزشی است که شاید به دلیل نیاز به قدرت فیزیکی بالا در بین بانوان ناشناخته بوده اما خوشبختانه این امر هم اکنون به کلی از میان برداشته شده و بانوان در طول چند دهه اخیر در این رشته رزمی خوش درخشیدند و باتوجه به اینکه این رشته رزمی در کشور ما دارای خانواده بزرگی است و پتانسیل عظیمی را در دل خود جای داده از دیرباز رشته ‌ای برای تربیت بدن و آرامش روح و روان ایرانی‌ ها محسوب می شده اما متاسفانه در گذر زمان جایگاه واقعی خود را از دست داده و آنطور که باید و شاید در کانون توجهات قرار نگرفته است.

فعالیت حرفه ای بیش از 120 بانوی اردبیلی در رشته کونگ فو

نرگس ملک زاده، مربی مجرب کونگ فوی استان اردبیل می گوید: در حال حاضر حدود 120 نفر از بانوان شهرستان اردبیل در رشته رزمی کونگ فو فعالیت دارند که از این تعداد همه ساله در مرحله انتخابی به مسابقات مختلف در میادین استانی، ملی و بین المللی اعزام می شوند.

دارنده نخستین مدال رشته ووشوی استان اردبیل ادامه می دهد: خوشبختانه باتوجه به اینکه رشته کونگ فو رشته شناخته شده ای در بین آحاد مردم و جامعه ورزشی نیست اما تاکنون به ویژه در یک دهه اخیر استقبال بانوان از این رشته رزمی تحسین برانگیز بوده است که ما نیز سعی داریم تا با برگزاری دوره های استعدادیابی ورزشکاران بانوی مستعد را انتخاب و برای حضور در مسابقات مختلف تربیت و اعزام کنیم.

وی فعالیت داوران در حوزه داوری رشته کونگ فو را نیز خوب ارزیابی کرد و افزود: در بخش بانوان در استان اردبیل 10 داور به صورت رسمی و 8 مربی در فدراسیون فعالیت دارند.

قهرمان دو دوره مسابقات توکیو در رشته کونگ فو ادامه می کند: در طول 13 سال حیطه مربیگری خود هنرجویان و بانوان ورزشکار زیادی را تربیت کرده ام که خوشبختانه سطح برخورداری آنان از آمادگی برای شرکت در مسابقات مختلف و نیز مبارزه با حریفان قدر کشورهای دیگر در مسابقات بین المللی بسیار خوب بوده و طبق برنامه سالانه تعدادی از آنها به مسابقات کشوری اعزام و برای استان افتخار آفرین بوده اند.

نخستین مروج و مسبب اصلی آغاز به کار رشته رزمی کونگ فو در استان اردبیل با اشاره به افتخارآفرینی بانوان در رشته کونگ فو در طول یک دهه اخیر بیان می دارد: خوشبختانه در طول این دوره دو نفر از هنرجویان که زیرنظر من آموزش دیده اند موفق به کسب عناوین قهرمانی و نائب قهرمانی در مسابقات بین المللی شده اند که در کنار این دو نفر هنرجویانی نیز حضور داشتند که افتخاراتی دیگر در سطح ملی و استانی برای استان اردبیل کسب کردند.

ملک زاده در ادامه در شرح بیوگرافی ورزشی خود می گوید: من از سال 78 به اصرار پدر خود و به صورت رسمی رشته کونگ فو را آغاز کردم که بجهت علاقه وافر به رشته های رزمی در طول دوره های مختلف در رشته های کاراته، ووشو و کیک بوکسینگ فعالیت های دوره ای داشتم که در نهایت انتخاب من برای ادامه ورزش رشته رزمی کونگ فو بود که این امر نیز از علاقه من به این رشته رزمی نشات می گرفت.

مهری محمدی، یکی از کونگ فوکاران استان اردبیل بیان می کند: رشته رزمی کونگ فو رشته ای است که اگر مورد توجه ابتدا مسئولان و در گام بعدی مردم قرار گیرد به طور یقین شاهد اشاعه صحیح و همه جانبه این رشته رزمی ناشناخته خواهیم بود.

قهرمان 4 دوره مسابقات بین المللی ادامه می دهد: خوشبختانه سطح مسابقات برگزار شده در دوره سالانه در سطح کشوری و استانی بسیار خوب است و ورزشکاران مستعد می توانند با معرفی استعدادهای خود هم برای استان و کشور افتخارآفرین بوده و هم قابلیت و توانایی خود را در میادین مختلف به اثبات برسانند.

نگین جوانمرد، یکی دیگر از کونگ فوکاران استان اردبیل که موفق به کسب 3 دوره عنوان قهرمانی و 4 دوره نائب قهرمانی در مسابقات کشوری و بین المللی شده است نیز برای ما می گوید: در طول دوره فعالیت 12 ساله خود زیرنظر خانم ملک زاده خوشبختانه هم من هم سایر بانوان توانستیم در کنار آموزش های سطح بالای این مربی افتخاراتی را نیز برای استان اردبیل و رشته کونگ فو این استان به دست آوریم.

وی تصریح کرد: متاسفانه رشته ورزشی کونگ فو به ویژه در رده بانوان آن طور که باید شناخته شده نیست و نیاز است تا در این راستا با حمایت و تعاملاتی همه جانبه مسئولان ورزش استانی گامی اساسی در این زمینه بردارند چرا که اگر رشته رزمی کونگ فو در جایگاه اصلی خود شناخته شود قطعا افتخاراتی بیش از سایر رشته ها برای استان به ارمغان خواهد آورد چرا که قابلیت و پتانسیل تحقق این امر را داراست.

باتوجه به اینکه متاسفانه در برهه ای از تاریخ اهمیت جایگاه زنان در جامعه در برخی قوم و ملیت ها نادیده گرفته شد و زنان آنطور که باید و شاید به فعالیت های آزادانه و دلخواه نپرداختند این عوامل ناشی از محدودیت های اجتماعی و خانوادگی که از آداب و رسوم غلط و نارسایی های فرهنگی سرچشمه گرفته است بود و این امر تا چند دهه اخیر در بین جوامع مختلف ادامه داشت تا اینکه در نهایت بانوانی همچون نرگس ملک زاده، مربی و کونگ فو کار افتخارآفرین استان اردبیل و بانوان افتخارآفرین در سایر رشته های ورزشی توانستند با شکستن این مرز و محدودیت ها ورزش بانوان را به جایگاه اصلی خود متصل کنند.

زیرساخت های هیئت کونگ فو در استان اصلاح شود

دبیر هیئت کونگ فوی استان اردبیل گفت: باتوجه به مشکلات در حال حاضر هیئت کونگ فو استان هیچ گونه حمایتی از سوی فدراسیون انجام و در این زمینه هیچ تدابیری برای جذب حامیان مالی قوی نیز اندیشیده نشده است که نیاز است تا هرچه زودتر با تعاملات همه جانبه فدراسیون این مشکلات رفوع یافته و زیرساخت های ورزش رزمی کونگ فو اصلاح شود.

علی عیسی زاده مهمترین و محوری ترین مشکل هیئت کونگ فوی استان را نبود شخصی مجرب در پست ریاست دانست و افزود: متاسفانه ما از سال 93 در پست ریاست هیئت کونگ فو نیرویی جذب نکرده ایم و با وجود حضور دو نفر به عنوان سرپرست هیئت اما باز هم شاهد وقوع برخی مشکلات کلان و جزئی در روند اجرای سیاست های درون نهادی هستیم و همچنان این امر در هاله ای از ابهام به سر می برد و تا به این لحظه از سوی اداره ورزش و جوانان اقدامی برای این امر صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: استان اردبیل جزو 4 استان برتر کشور در زمینه کسب مدالها ورزشی است و با توجه به استعدادها و توانمندی های موجود در بین جوانان و ورزشکاران استان باید زیرساخت های توسعه این استعدادها در اردبیل فراهم شود تا شاهد رونق هر چه بیشتر ورزش استان باشیم که نیاز است در این زمینه در کنار سایر رشته های ورزشی به رشته رزمی کونگ فو هم از سوی مسئولان توجه خاصی شود.

دبیر هیئت کونگ فوی استان اردبیل با تاکید بر استفاده از دانش روز در توسعه ورزش در رشته های مختلف در استان تصریح کرد: ورزش و فعالیت های ورزشی بدون علم خطرناک است و رشد و توسعه ورزش در جامعه و بین مردم تلاش علم را نیز می ‌طلبد که در این راستا نیاز است تا بدون در نظر گرفتن رشته خاصی نگاهی جامع به این مهم داشته باشیم چرا که رشد ورزش در جامعه منوط به همراهی آن را با علم است.

عیسی زاده خواستار مشارکت و همکاری مسئولان نهادهای مربوطه به ویژه اساتید و دانشجویان برای نهادینه کردن ورزش در بین اقشار مختلف مردم شد و افزود: توسعه و گسترش ورزش به ویژه ورزش های پرطرفدار در استان امری ضروری است و باید در این زمینه برنامه‌ ریزی شده و همکاری ها توسعه و گسترش یابد.

وی توسعه ورزش بانوان را نیز از مهمترین اولویت ها و برنامه ‌هایی برشمرد که باید در دستور کار وزارت ورزش و جوانان قرار گیرد و بیان کرد: ‌در این زمینه نیاز است برنامه ‌ریزی اساسی انجام ‌شود که آموزش مربی ورزش بانوان گامی اساسی در این راستا به شمار می ‌رود و در این راستا هدفگذاری لازم نیاز مبرم این حیطه است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار