رئیس کل بانک مرکزی افغانستان:

جلوگیری از مبادله تجاری با پول‌های کشورهای همسایه امکان پذیر نیست

رئیس کل بانک مرکزی افغانستان گفت: جلوگیری از مبادلات بازرگانی با پول های کشورهای همسایه در استان‌های مرزی از طریق اعمال زور امکان پذیر نیست و این شیوه تنها ارزش پول این کشورها را در برابر افغانی بالا خواهد برد.

جلوگیری از مبادله تجاری با پول‌های کشورهای همسایه امکان پذیر نیست
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «خلیل‌الله صدیق» روز شنبه در نشستی خبری در کابل با بیان اینکه در استان‌های جنوب و غرب افغانستان، مبادلات بازرگانی با استفاده از پول کشورهای همسایه انجام می شود، افزود: برای جلوگیری از این رویه به اطلاع رسانی فرهنگی و تبلیغی نیاز است و بکارگیری شیوه زور و اعمال فشار نتیجه ای منفی خواهد داشت.

صدیق، نرخ مبادلات ارزی با ارزهای خارجی در سال مالی 1395 با کمترین نوسانات مواجه بوده است به طوری که در برابر دلار آمریکا، 2.3 درصد، یورو 5.5 درصد و در برابر پوند انگلیس 21.73 درصد رشد داشته و از این طریق 350 میلیون دلار به ذخیره ارزی افغانستان افزوده شده است.

رئیس کل بانک مرکزی افغانستان نرخ تورم را در افغانستان 4.6 درصد اعلام کرد و گفت: این رقم از نظر بانک مرکزی قابل نگرانی نیست زیرا بسیاری از کشورهای همسایه که از اقتصاد خوبی برخوردار هستند نیز نرخ تورم در آن به هفت درصد هم می رسد.

صدیق ، سرانه افغانستان را در سال 1395 معادل 800 دلار اعلام کرد و گفت با این وجود 39 درصد افغان ها، زیر خط فقر زندگی می کنند و 40 درصد نیز بی کار هستند.

وی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر علت کاهش ارزش یورو در برابر افغانی گفت که دلیل اصلی آن افزایش ارزش دلار، مشکلات اتحادیه اروپا و خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا است.

صدیق تصریح کرد: نرخ بهره در سال 1395 در آمریکا افزایش داده شد و با این افزایش، پول های زیادی از کشورهای دیگر به آمریکا سرازیر شد و این مساله، اثرات منفی بر یورو داشت.

هر یورو حدود 69 افغانی در افغانستان معامله می شود که در مقایسه با حدود یک ماه قبل حدود چهار افغانی کاهش یافته است.

صدیق همچنین تصریح کرد که بانک مرکزی افغانستان هدف تعیین شده 10 درصد رشد را از طرف صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی بدست آورده است.

به گفته وی، در سال 1395 پول های ملی کشورهای زیادی با نوسانات فراوان مواجه بود که ارزش بسیاری از آنها کاهش یافت، اما بانک مرکزی افغانستان توانست از نوسانات شدید پول افغانی جلوگیری کند.

رئیس بانک مرکزی افغانستان افزود که این بانک توانسته با استفاده موثر از اوراق بهادار، به طور نسبی از افزایش ارزش ارزهای خارجی بکاهد و مانده اوراق بهادار این بانک در پایان سال مالی 1395 را به 43 میلیارد افغانی برساند.

صدیق از افغان ها خواست که برای ذخایر ارزی خود از واحد پول کشور خود استفاده کنند زیرا استفاده از پول خارجی این خطر را دارد که در صورت کاهش شدید ارزش پول آن کشورها، دچار ضررهای هنگفت شوند.

ایرنا نوشت: رئیس کل بانک مرکزی افغانستان اظهار امیدواری کرد در صورت رخ ندادن حادثه خاصی ، ارزش پول افغانی را در آینده نیز در سطح کنونی حفظ کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار