وقتی پایان‌نامه‌های کارشناسی بازار دلالان را داغ‌تر می‌کند/ مبارزه با سرقت علمی در دستور کار مسئولان

با داغ شدن بازار پایان‌نامه فروشی و برخی تخلفات علمی، مسئولان عالی رتبه، بررسی حذف پایان‌نامه مقطع کارشناسی را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چندی است پرداختن به بحث تخلفات علمی آنقدر در کشور برجسته شده که از دانشجویان گرفته تا اعضای هیات علمی و مسئولان دولتی و غیردولتی را به خود درگیر کرده است و یکی از بحث های مهم در تخلفات علمی، فروش پایان نامه هاست.

فروش پایان نامه برای یکسری از دلالان و سودجویانی که در هر فرصتی از آب گل آلود ماهی می گیرند، تبدیل به بازاری داغ شده تا جایی که برخی از دانشجویان مقاطع مختلف را وسوسه کرد و به سمت خرید پایان نامه سوق داد، دانشجویان گاه با مبالغ میلیونی بدون هیچ دغدغه و تحقیق خاصی پایان نامه آماده را تحویل می گیرند و با مطالعه ای هر چند کوتاه، ارائه می کنند.

این مسئله تا جایی پیش رفت که صدای اعتراض آن دسته از دانشجویان و استادانی که با تلاش و همت بسیار به تحقیق و تفحص می پرداختند، بلند شد که چرا هیچ تفاوتی بین محققان با محقق نماها نیست و کسی رسیدگی نمی کند؟

در نهایت مسئولان به فکر بررسی و برخورد افتادند و با ابلاغ آیین نامه های برخورد با تخلفات و سرقت علمی سعی به جلوگیری از این روند کردند اما این کار تاحد زیادی موثر واقع نشد و با گذر از برخی خیابان های شهر به راحتی می تواند تابلوهای فروش پایان نامه و حتی فروش مدرک تحصیلی را دید.

بسیاری از مسئولان و متخصصان کشور معتقدند که جعل یا فروش پایان نامه به رشد علمی کشور بعنوان یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری ضربه می زند و باید ضمن توجه بیشتر برای این مسئله کاری کرد، لذا شورای عالی انقلاب فرهنگی به فکر حل ریشه ای این موضوع افتاده است.

بازار داغ پایان نامه فروشی تنها با یک لایحه کساد نمی شود
در واقع بدون نظارت و جلوگیری از فعالیت این سودجویان، نه تنها جوانان کشور نسبت به تحصیل بی‌انگیزه می‌شوند بلکه کشور را از اهداف بلندی همچون رسیدن به مراتب علمی بالا، شتاب در رشد علمی و ثبت مقالات با چالش روبه‌رو می‌کند.

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این وزارتخانه به شدت روی فروش پایان‌نامه نظارت دارد و درصورت لزوم برخوردهای لازم را اعمال می‌کند، گفت: طراحی سامانه‌هایی مثل «ایرانداک» برای حفظ نسخه‌ای از پایان‌نامه‌ها و جلوگیری از تقلب در آنها مؤثر است، همچنین سامانه همانند جو، تمام پایان‌نامه‌ها را در راستای تکراری بودن، بررسی می‌کند.

از طرف دیگر وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم درباره پایان نامه فروشی اظهارداشت: درصورتی که پایان نامه ها ماموریت گرا شوند یعنی به سمت تقاضا محوری و رفع نیاز صنایع مختلف سوق داده شوند، دیگر شاهد تخلفاتی مثل کپی سازی یا مشابهت های این مورد نخواهیم بود.

وی افزود: با این وجود صرفا تصویب یک لایحه برای ماموریت گرایی و مبارزه با تخلفات کافی نیست و باید مجموعه ای از اقدامات با همکاری دستگاهها در نظر گرفته شوند.

پایان نامه هایی که فقط برای دلالان بازار درست می کند
بنابراین ضمن توجه به این موضوع و بررسی و همکاری ها در نهایت محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جلسه 790 این شورا که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی برگزار شد، گفت: باید درباره وضعیت پایان نامه ها در کشور برخی مقررات تغییر کند به ویژه در مقطع تحصیلی کارشناسی ضرورتی به تهیه پایان نامه وجود ندارد، درواقع این موضوع مورد تاکید وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد بود و ابلاغ آن به جلسات بعدی شورا منتقل شد.

وی با اشاره به آمار تخلفات علمی گفت: در خصوص مقالات نمایه شده کشور که دارای تعداد بسیار قابل توجهی هستند عدد تخلفات بسیار کم بود و می توان گفت بخش مهم این تخلفات ناشی از عدم آگاهی از مقررات است، البته جریان سازمان دهی نیز در این زمینه وجود دارد که بسیار محدود بوده و مقرر شد برخورد بسیار قاطعی به لحاظ انظباطی با آنها صورت پذیرد.

سرقت های علمی ضربه فنی می شوند
دزفولی عنوان کرد: در گزارش‌های ارائه شده از افراد و مراکز مختلف یکی از آسیب‌هایی که پایان‌نامه فروشی را تشدید می کند همین اجبار به ارائه پایان‌نامه در دوره‌های کارشناسی است لذا بسیاری از اعضای شورا عقیده دارند با حذف این واحد درسی از رشته های دانشگاهی مقطع کارشناسی می توان تا حد زیادی از این آسیب جلوگیری کرد.

وی افزود: بنابراین قرار است ضمن هماهنگی با محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بررسی‌های لازم صورت گیرد تا جریان علمی کشور گرفتار پایا‌ن‌نامه فروشی، تولیدات نادرست علمی، تقلب و سرقت‌های علمی نشود.

برای پایان نامه های تحصیلات تکمیلی چه باید کرد؟
در مقاطع کارشناسی هرچند تنها برخی از رشته های دانشگاهی، دارای واحد درسی اجباری پایان نامه هستند و شرط فارغ التحصیلی و دریافت مدرک دفاع از آن است اما عدم تحقیق و بی انگیزگی برخی از دانشجویان در تهیه پایان نامه همین رشته ها هم دردسرساز شده است نباید از وسوسه های بازار داغ پایان نامه فروشی هم غافل شد.

حذف پایان نامه از مقطع کارشناسی شاید بتواند تخلفات اندک علمی را تاحدودی از میان بردارد اما بطور قطع نه، چرا که موضوع مقاله علمی و ارائه پایان نامه تنها مربوط به دوره کارشناسی نیست و دانشجویان مقاطع بالاتر هم این واحد درسی را دارند بنابراین ممکن است گاه گذرشان به بازارهای سودجویی بیفتد.

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار