ایندیپندنت: آیا دولت ترکیه قادر به مقابله با داعش در خاک خود است؟

پایگاه اینترنتی ایندیپندنت در مطلبی به بررسی تنوع گروه‌های تروریستی و مخالف در خاک ترکیه پرداخت.

ایندیپندنت: آیا دولت ترکیه قادر به مقابله با داعش در خاک خود است؟به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی ایندیپندنت در مطلبی نوشت: حمله تروریستی داعش به باشگاه شبانه "رینا" در استانبول و کشته شدن 39 غیرنظامی در شب سال نو میلادی آخرین مورد از این گونه حملات در ترکیه نیست و تقریبا هر چند هفته یکبار شاهد نمونه‌ای از این ناآرامی ها در این کشور هستیم. عاملان این حملات تروریستی متفاوت هستند ولی اثر کلی این جنایات برای متقاعد کردن مقامات ترکیه و اینکه کشور در هراس و بی ثباتی فزاینده ای به سر می برد، کافیست. از سوی دیگر، کاملا مشخص است که مقامات ترکیه ای در کنترل این حملات ناتوان هستند. چرا که داعش به دشمن بزرگ خانگی برای ترکیه تبدیل شده و با قدرت بالایی که دارد مقابله با آن برای آنکارا مشکل است.

گروه تروریستی داعش به خوبی در ترکیه ریشه دوانده است و به سادگی می تواند شبه نظامیان داخلی را به خدمت گرفته و با توجه به موقعیت ژئوپولیتیکی ترکیه و جابجایی پناهجویان، اقدام به وارد کردن تروریست به این کشور کند.

در بخشی از این مطلب آمده است: داعش از خطاهای امنیتی در کشورهایی همچون فرانسه، بلژیک و آلمان بهره برده و اهداف خود را به سرانجام می رساند. این در حالی است که ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی اقدامات امنیتی ضعیفی در مقابله با داعش انجام داده است. آنچه تروریسم در ترکیه را از اروپا و خاورمیانه متفاوت می کند تعداد کشته ها نیست بلکه فعالیت گروه های تروریستی مختلف و مخالف دولت است. به عنوان مثال، گروهک بازهای آزادی کردستان موسوم به تاک و از شاخه حزب کارگران کردستان –پ ک ک- مسئولیت حمله به استادیوم فوتبال در استانبول را که منجر کشته شدن 44 نفر شد بر عهده گرفت. عامل ترور سفیر روسیه در آنکار نیز از هواداران فتح الله گولن – مسئول کودتای نافرجام 15 ژوئیه-- معرفی شد. فعالیت داعش و پ ک ک را نیز باید به فهرست گروه های تروریستی و مخالفان دولت ترکیه افزود.

در پایان این مطلب آمده است: همه این گروه های قدرتمند هزار عضو متعهد در داخل و خارج ترکیه دارند و روز به روز بر قدرت آنها افزوده می شود. ترکیه برای داعش یک پناهگاه و مرکز ترانزیت و جابجایی است و این گروه تروریستی را برای ادامه حیات تقویت و آماده می کند. تنها اقدام آنکارا درقبال این حملات و فعالیت‌ها وعده هایی درباره ردیابی عاملان حملات است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بر این باور است که دخالت ترکیه در سوریه و عراق عامل نفوذ گروه های تروریستی و مخالف است. باوری که در دوسال گذشته موجب از هم گسستگی همبستگی ملی و تقویت گروه های مخالف اردوغان شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار