آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

ضرورت توجه به ظرفیت‌های قانون شوراهای آموزش و پرورش/ زنگ خطر بحران کمبود شدید فضای آموزشی در تهران


توجه به ظرفیت‌های قانون شوراهای آموزش و پرورش و زنگ خطر بحران کمبود شدید فضای آموزشی در تهران مهم ترین رویدادهای حوزه آموزش و پرورش طی هفته گذشته بوده است.


به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضرورت توجه به ظرفیت‌های قانون شوراهای آموزش و پرورش، زنگ خطر بحران کمبود شدید فضای آموزشی در تهران، راه اندازی تعاونی هنرستانی در آینده ای نزدیک، کاهش منزلت معلمان در سایه آموزش‌های ضمن خدمت پولی، جزییات برخوردقانونی با ماجرای فروش مدرسه، توجه به پرداخت بیمه معلمان مدارس غیردولتی، امکان پذیر نبودن جداسازی نوآموزان در دوره پیش دبستانی، تعیین وضعیت اساتید در دستور کار دانشگاه فرهنگیان و بررسی آثار شرکت کنندگان در پرسش مهر امسال از مهم ترین این رویدادها درهفته گذشته بودند.

**ضرورت توجه به ظرفیت‌های قانون شوراهای آموزش و پرورش
مرضیه گُرد معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی از بهترین شرایطی که برای اداره آموزش و پرورش در چارچوب قانون می‌توانست رخ دهد تصویب قانون شوراها بود که سال 1372 مصوب شد اما هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های قانون شوراهای آموزش و پرورش به خوبی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: هدف ما این است که بتوانیم با طرح مسئله هفته شوراهای آموزش و پرورش، توجه‌ سایر دستگاه‌ها را به آموزش و پرورش جلب کنیم و برای پیشرفت هرچه بیشتر نظام تعلیم و تربیت تلاش کنیم و قانون شوراهای آموزش و پرورش کمک می‌کند که یک نگاه ویژه به آموزش و پرورش داشته باشیم.

**زنگ خطر بحران کمبود شدید فضای آموزشی در تهران
علیرضا کمریی مدیر کل آموزش و پرورش تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات منطقه 22 تهران ساخت و سازهای صورت گرفته و تاثیر گذاری آن بر فضای آموزشی بوده است، عنوان کرد: بیش از40 دستگاه و تعاونی در این منطقه اقدام به ساخت وساز کرده که تا قریب به دوسال آینده نیاز به مکان آموزشی در این مناطق به شدت احساس می شود.

وی ادامه داد: ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش به فضای آموزشی اختصاص دارد که در منطقه یادشده این قانون مغفول مانده است.

مدیر کل آموزش و پرورش تهران بیان کرد: اکنون نگرانی جدی برای بحران کمبود شدید فضای آموزشی در این منطقه وجود داشته که برای حل این مشکل قریب به 120 فضا نیاز داریم.

**کاهش منزلت معلمان در سایه آموزش‌های ضمن خدمت پولی
اسداله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیرامون وضعیت دوره های آموزش ضمن خدمت معلمان عنوان کرد: این دوره با هدف ارتقای سطح آموزشی نظام تعلیم و تربیت برگزار می شود و ثمره آن بیشتر از معلمان متوجه آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: با توجه به این مساله، دوره های ضمن خدمت باید با اتخاذ سیاست های تشویقی برای معلمان همراه باشد.

عباسی اظهار داشت: باید زمینه برای سرمایه‌گذاری در این حوزه مورد توجه باشد و از انجام اقداماتی همچون دوره های پولی ضمن خدمت که منجر به کاهش منزلت معلم بوده، جلوگیری شود.

**جزییات برخورد قانونی با ماجرای فروش مدرسه
مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیردولتی در خصوص جزییات خبر فورش مدرسه ای غیردولتی در یکی از شهرستان ها، بیان کرد: این اقدام از طرف مدرسه کوچکی انجام شده که احتمالا به دلیل  آگاهی نداشتن و کج فهمی از مسائل قانونی برای پیدا کردن شریک و توقف مسیر کاری خلاف قانون انجام داده است.

وی ادامه داد: در ماده 7 آیین نامه اجرایی تاسیس مدارس غیردولتی صراحتا این مساله مورد توجه قرار گرفته که موسس هیچ گونه حق واگذاری مدارس به غیر را ندارد.

وی اظهار داشت: طبق قانون بنابر گزارش شورای نظارت استان و شهرستان بررسی صورت گرفته و سپس به شورای نظارت مرکزی ارجاع می شود و به محض  تکمیل پرونده به سازمان می رسد.

گرد با تاکید بر اینکه اقدام این مدرسه تخلفی آشکار بوده و طبق قانون با آن ها برخورد می کنیم، بیان کرد: مدرسه اکنون دایر بوده و به طور کلی هر موسسی در طول سال تحصیلی  دچار مشکل شود، آموزش و پرورش روند فعالیت های مدرسه را تحت نظارت قرار داده و کارها تداوم می یابد.

**راه اندازی تعاونی هنرستانی در آینده ای نزدیک
مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت تعاونی هنرستانی گفت: درسند تحول بنیادین به تقویت روحیه مشارکت جویی و مشارکت پذیری اشاره شده و حتی کلمه تعاونی مطرح است.

وی با اعلام اینکه دفتر کاردانش در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و چشم انداز برنامه ششم توسعه فعالیت می کند، گفت: پیش نویس اولیه تعاونی هنرستانی در مراحل نهایی بوده و در تلاش هستیم با طی کردن سایر مراحل اداری و ضوابط، این نوع هنرستان ها برای سال تحصیلی جدید راه اندازی شوند.

وی بیان کرد: این نوع هنرستان ها با هدف بهبود کیفیت آموزشی و ارتقای بهره وری راه اندازی می شوند که در واقع تقویت آثار تربیتی و مهارتی را در دستور کار دارند.

**تعیین وضعیت اساتید دانشگاه فرهنگیان در دستور کار
محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون تعیین وضعیت اساتید شاغل در دانشگاه فرهنگیان برای هیئت علمی شدن در این دانشگاه اظهار داشت: این وضعیت در دست بررسی قرار دارد.

وی ادامه داد: تاکید ما بر روی تعیین وضعیت این افراد است و بنده شخصا این مساله را مورد بررسی و پیگیری قرار دادم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در این راستا و برای حل مشکل اساتید دانشگاه فرهنگیان این مساله با وزیر علوم نیز در میان گذاشته شده است.

مخبر دزفولی توضیح داد: برای هیئت علمی شدن، ضوابط مورد نیاز این مساله و تطبیق شرایط باید مورد توجه قرار گیرد و مساعدت های لازم برای این امر لحاظ شود.

**جداسازی نوآموزان در دوره پیش دبستانی میسر نیست
رخساره فضلی مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی پیرامون جداسازی نوآموزان با استعداد های برتر یا نیاز ویژه عنوان کرد: مقطع پیش دبستانی دوره ای است که ابعاد وجودی نو آموز را تقویت می کند بنابراین جداسازی نوآموزان مورد توجه نیست.

وی ادامه داد: در دوره پیش دبستانی مهارت های ادراکی و کارکردهایی اجرایی نوآموز تقویت شده  و حتی پژوهش ها حاکی از تاثیر مثبت مداخلات و جداسازی نکردن در بهبود شرایط و ضریب هوشی دیرآموزان بوده است.

**بررسی آثار شرکت کنندگان در پرسش مهر امسال
مهدی علی اکبرزاده مدیر کل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش روند فعالیت ها درباره پرسش مهر امسال اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای تحویل آثار به دبیرخانه در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از ۲۵ تا ۲۸ دی ماه آثار از استان های مختلف کشور به دبیرخانه آن در تهران ارسال شده تا آثار برگزیده انتخاب شود.

مدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: با ارسال آثار، ۱۰ روز بعد از آن هیئت داوران تشکیل شده و به بررسی می پردازد.

**توجه به پرداخت بیمه معلمان مدارس غیردولتی
علی صنیعی رییس شورای موسسان مدارس غیر دولتی شهر تهران و نایب رییس کشوری با محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور به مشکلات موسسان مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی در خصوص  عدم اجرای مواد حمایتی قانون اشاره داشته و عنوان کرد: خواستار اعطای تسهیلات دولت در قالب ماده سیزده قانون و همچنین کمک مالی در جهت رفع مشکلات بیمه معلمان و کارکنان مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی هستیم.

صنیعی بیان کرد:سایر مشکلات موسسان از جمله اعطای برخی معافیت ها، مشکلات ایجاد شده توسط شهرداری ها و برخی از دستگاهها و تعزیرات نیز در حوزه فعالیت های آنها وجود دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار