موفقیت محققان ایرانی در ساخت نخستین دستگاه ویژه بازیابی حس بویایی

سرپرست مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی ایران از موفقیت محققان این دانشگاه در ساخت دستگاه بازیابی حس بویایی و بویایی سنج ویژه مطب‌ها خبر داد.

سید کامران کامروایی سرپرست مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به موفقیت پژوهشگران مرکز تحقیقاتی گوش و حلق و بینی بیماستان حضرت رسول اکرم (ص) در ساخت نخستین دستگاه بومی بازپروری حس بویایی اظهار داشت: حس بویایی یکی از مهمترین و حیاتی ترین احساس شش گانه بدن است که نابودی اعصاب بویایی بینی و از دست رفتن قدرت ادراک باعث ناتوانی در استشمام همه عطر و بوهای محیط می‌شود. از این رو، در صورت بروز چنین اتفاقی، برگشت دوباره آن‌ اهمیت بسزایی پیدا می‌کند؛ موضوعی که هم اکنون به همت محققان ایرانی تحقق یافته است. 

کامروایی در این خصوص گفت: به طور کلی محققان مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) سه محصول اصلی در زمینه بویایی تولید کرده اند که شامل دستگاه های تست بویایی پیشرفته 24 تست، دستگاه بازپروری بو و دستگاه تست بویایی فوری ویژه مطب پزشکان است. 

سرپرست مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم‌ پزشکی ایران در خصوص نحوه عملکرد دستگاه بازپروری حس بویایی عنوان کرد: این دستگاه نوعی مدل ها و تست های بسیار قوی را در بر دارد که در یک الی سه مرحله مختلف با استنشاق آنها به مرور زمان سیستم عصب بویایی تحریک شده و در نتیجه حس بویایی باز می گردد. 

کامروایی با اشاره به هزینه بالغ بر 50 میلیون تومانی مراحل اولیه تحقیقات سه محصول اخیر، بیان کرد: هم اکنون با اتکا به دانش بومی این محصولات در مراحل نهایی اخذ تاییده برای تولید انبوه هستند که یکی از آنها تحت عنوان دستگاه تست بویایی فوری، با داشتن چهار نوع رایحه مخصوص سنجش و ارزیابی فوری و اولیه حس بویایی برای مطب پزشکان و کلینیک ها طراحی شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار