نقش مهم آپاندیس در بدن انسان کشف شد

دانشمندان به‌ تازگی پرده از راز نقش آپاندیس به‌ عنوان یکی از اجزای مهم بدن انسان برداشتند.

نقش مهم آپاندیس در بدن انسان کشف شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه پرس تی وی، دانشمندان به‌ تازگی پرده از راز نقش آپاندیس به‌ عنوان یکی از اجزای بدن برداشته‎ و اعلام کردند این عضو نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن انسان ایفا می‌‎کند. 

آپاندیس زائده‌‏ای کوچک و انگشتی شکل در انتهای روده است و در جدار این عضو، بافت لنفاوی فراوانی وجود دارد. طول آپاندیس در بدن یک فرد بزرگ‌سال معمولاً بین ۵ تا ۱۰ سانتی‏متر و قطر آن ۶ تا ۸ میلی‎متر است. 

اما این زائدۀ کوچک مستعد ابتلا به التهابی دردناک است که به آن آپاندیسیت می‌گویند و گاهی این عفونت به حدی است که پزشک جراح این عضو را از بدن بیمار خارج می‌‎کند. 

درحالی‌ که معمولاً در هنگام جراحی آپاندیسیت به بیماران گفته می‌‎‏شود این عضو نقشی در بدن ندارد، محققان دانشگاه غرب میانه در ایالت آریزونای امریکا اعلام کردند آپاندیس به‌عنوان مخزن باکتری‎های سودمندِ روده می‌‎تواند نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن انسان ایفا کند. 

بر اساس گزارش روزنامۀ انگلیسی ایندیپندنت، هدر اسمیت، از اساتید دانشگاه غرب میانه برای تکمیل اطلاعات موجود دربارۀ آپاندیس به بررسی روده‌‏‌ها و ویژگی‎های زیست‌‏محیطی ۵۳۳ پستاندار مختلف پرداخته است. 

برخی از حیوانات از جمله پستانداران، وامبت‎‌ها و خرگوش‎‌ها آپاندیس دارند، درحالی‌ که حیوانات دیگری همچون سگ‎‌ها و گربه‌ها فاقد این عضو هستند. 

محققان دریافتند حیواناتی که دارای آپاندیس هستند حجم بالاتری از بافت لنفاوی در رودۀ خود دارند و این بافت نقش مهمی در سیستم ایمنی بدنشان ایفا می‌‎کند. 

بر اساس پژوهش‎های صورت گرفته، این بافت می‌تواند محرک رشد برخی از انواع باکتری‏‌های مفیدی شود که در آپاندیس ذخیره می‌شوند تا هنگامی‌که انسان یا حیوان دچار اسهال می‌‎شود، به کمک سیستم ایمنی بیایند. 

به گفتۀ یکی از محققان این پژوهش، ممکن است بهبود بیماری در افرادی که آپاندیس خود را خارج کرده‎‏اند، مدت‌زمان بیشتری نسبت به دیگران طول بکشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
رجب اسدی
۱۷:۴۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
چندروزاست آب قطع است وحتی برای وضودراین ماه روزه نداریم.چطوربایدبهداشت کرونارارعایت کنیم وقتی اینجاوضعیت قرمزاست وکروناشیوع بالاداره.کسی هم پاسخگونیست.اینجاشهری کوهستانی است وببشترخیابانهاومحلات درارتفاع قراردارندوحتی وقتی بعدازچندروزقطعی آب آنرابازمی کنندفشارش کم است واصلانمی توانیم آبگیری کنیم.حالاهم که چندروزاست آب قطع است.
لطفابه اطلاع مسئولین برسانید.
مسجدسلیمان
خوزستان
-
سعید
۱۱:۲۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
خداوندبرای هردردی درمانی افریده این درناتوانی ماانسانهاست که دایره شناخت ما به درمان بیماریها نرسیده پس بگردیم تابه عظمت خالق یکتاایمان بیاوریم وغرور راکنار بگذاریم چون افریننده بیشترازمامیداند.
Iran (Islamic Republic of)
یبیب
۱۲:۰۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۳۸ ۲۵ دی ۱۳۹۵
هر کسی با هر میزان دانش هر کجای این جهان کوچک هستی بدان و اگاه باش
خالق یکتای دانا هیچ چیزی را بیهوده آفرینش نکرده ،حتی یک موجود تک سلولی
آخرین اخبار