کمبود تخت‌های آموزشی در کشور/ برخی افراد به دنبال سنگ‌اندازی در سلامت و بهداشت هستند

وزیر بهداشت گفت: تخت‌های آموزشی در کشور کمبود داریم که با تلاش دولت باید این مسئله هرچه زودتر رفع شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در تقدیر از پژوهشگران بیست و دومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: بعضی از افراد تلاش می کنند تا ثمرات و فعالیت های سازنده این دولت کم رنگ جلوه نشان داده شود، اما مهم برای ما دیده شدن کارهای ما نزد خداوند متعال است.

وی بیان کرد: گره هایی در حوزه سلامت و آموزش وجود دارد که اگر برداشته شود، سرعت انجام کارها چند برابر می شود.

وزیر بهداشت اظهار داشت: اگر سرعت تحول در کشور چند برابر شود بسیاری از مشکلات برطرف شده که این مسائل با استقلال دانشگاه با سرعت بیشتری برطرف می‌شود.
 
هاشمی عنوان کرد: استقلال دانشگاه‌ها با وجود تکمیل هیأت امنا هنوز به طور کامل انجام نشده است که البته در گذشته قانون هیات امنا تصویب شد، اما در هر دوره از بخش اقتصاد و بخش‌های دولت این موضوع مورد تعرض قرار می‌گیرد؛ زیرا علاقه‌مندند دانشگاه‌ها را مانند سایر بخش‌های دولت ببینند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مثل بقیه دستگاه‌ها ولی نباید اداره و برایش بودجه در نظر گرفته شود، تاکید کرد: این امر به ضرر حوزه سلامت و بهداشت کشور است که البته دانشگاه‌ها استقلال نسبی دارند؛ اما به نظر می‌رسد در بخش اداری و مالی باید خود دانشگاه‌ها بتوانند صاحب مدیریت، نوآوری، خلاقیت و خلق ثروت شوند که امیدواریم از گزند آسیب‌های این بخش در امان باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به چالش‌های اداری بخش سلامت تصریح کرد: چندپارچگی و پراکندگی آسیب‌های زیادی را به حوزه سلامت از جمله بخش آموزش وارد کرده که در طول 2 دهه اخیر مراکز آموزشی به مراکز درمانی تبدیل شده و زمینه فعالیت مؤثر اساتید و پژوهشگران ما فراهم نیست.

وی تصریح کرد: از نظر زیرساختی نیز کم‌توجهی مزمنی را در حوزه بهداشت و درمان شاهد هستیم و از رییس‌جمهوری و هیات دولت که علی‌رغم مشکلات سعی کردند اصلاحاتی را در این زمینه صورت دهند، سپاسگزاریم؛ اما به هر حال تا تحول فاصله بسیار زیادی داریم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: در زمان قبل از انقلاب دانشگاه‌ها از یک استقلالی برخوردار شدند که متأسفانه امروزه این امر کم رنگ شده است به نظر من دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در بخش های مالی و اداری مستقل بوده تا بتوانند به خلق ثروت و خلاقیت بپردازند و من امیدوارم این مسئله هر چه سریعتر انجام شود، زیرا متأسفانه خیلی از این مراکز آموزشی تخریب شده‌اند.

وی بیان اینکه اگر خواهان پیشرفت پژوهش هستیم، بدون شک باید به بخش آموزش توجه کنیم، گفت: اکنون بیمارستان آموزشی به معنای تعریف‌شده آن نداریم و اکثر بیمارستان‌های ما تبدیل به مراکز درمانی شده‌اند که ما می‌توانیم با استفاده از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حداقل 20 هزار تخت آموزشی در کشور تعبیه کنیم.

هاشمی با بیان اینکه بخشی از رنج‌های مردم ناشی از این کم‌توجهی است، ادامه داد: در بعد آموزشی برتری‌های نسبی داریم؛ اما متاسفانه در مسائلی مانند فضا، امکانات و نیروی انسانی غیرتخصصی با مشکل مواجه هستیم که این موارد در طول این سال‌ها نیز مغفول مانده است.

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد اگر در کنار استقلال دانشگاه‌ها، اصلاح ساختار ارائه خدمات و تصمیم‌سازی در حوزه سلامت به تقویت زیرساخت‌های آموزشی نیز توجه کنیم، قطعاً مسیر روشن‌تری را برای تحقیقات و آموزش کشور شاهد خواهیم بود.

وزیر بهداشت به تحقیقات پژوهشگران اشاره کرد و گفت: در مساله تحقیقات باید مراقب باشیم که در راس همه مجموعه دولت و قوه قضاییه قرار دارند، پژوهشگران صیانت دولت، قوه قضاییه و شورای عالی انقلاب فرهنگی از دستاوردهای چند سال اخیر را خواستار هستند.

هاشمی ادامه داد: حوزه پژوهش امروز متفاوت از گذشته بوده اما ما در این زمینه در منطقه از رشد قابل توجهی برخوردار بوده‌ایم که با تلاش شما موانع و گرفتاری‌ها رفع می‌شود و دانشگاه های علوم پزشکی کارنامه موفقی تا به امروز در کشور داشته‌اند.

وی با بیان اینکه بحث پژوهش و تحقیق مربوطه به خودمان است، ادامه داد: دولت و قوه قضاییه تلاش می‌کنند تا افراد متقلب را که از جنس ما نیستند شناسایی کنند و این امر سبب صیانت از دستاوردهای حوزه پزشکی است و مجموعه‌هایی که ساختگی هستند و متأسفانه تعدادشان رو به افزایش است را شناسایی و در جهت جمع کردنشان اقدامات موثری انجام دهند تا با وضع قوانین موثر با آنها برخورد شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: برخی از افراد در خارج از مرزها به دنبال بدنام کردن تلاش پژوهشگران و دانشمندان کشور طی 2 دهه گذشته هستند که مراکز تحقیقاتی باید از آنها مراقبت ویژه‌ای به عمل آورند.

وی گفت: ‌دستگاه های نظارتی با ورود به موقع خود در مسائل می‌توانند تلاش‌های دشمنان را در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت خنثی سازند. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۷ دی ۱۳۹۵
بحمدالله طرح تحول سلامت باعث شده ثروتمندان ثروتمند تر وفقیران فقیرترشوند .
آخرین اخبار