علی دارابی در اجلاس سراسری فناوری رسانه؛

تاکید معاون امور استان‌های صدا و سیما به لزوم انطباق رسانه‌های قدیمی با دنیای جدید فناوری

تاکید معاون امور استان‌های صدا و سیما به لزوم انطباق رسانه‌های قدیمی با دنیای جدید فناوری

علی دارابی گفت: امروزه همراه شدن با تغییر و توانایی تطابق با آن، از عوامل مهم در بقای سازمان‌هاست که برخی صاحبنظران از آن به اصل «سازش‌پذیری» یاد می کنند.



به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی دارابی معاون امور استان‌ها رسانه ملی، در اجلاس سراسری فناوری رسانه گفت: امروزه همراه شدن با تغییر و توانایی تطابق با آن، از عوامل مهم در بقای سازمان‌هاست که برخی صاحبنظران از آن به اصل «سازش‌پذیری» یاد می کنند.

وی افزود: مفهوم پدیده تغییر اگرچه سابقه‌ای به اندازه بشر دارد، اما در قرن حاضر، این روند بسیار شتاب یافته است. در این فضا رسانه با چالش  پاسخ دهی به شاخص های سرعت، دقت و صحت به شیوه موثر برای کسب و نگهداری اعتبار خود روبروست. در چنین وضعیتی برخی صاحب‌نظران بر این باورند که چهار تحول اساسی در مشخصه‌های فضای رسانه ای رخ داده است؛

* مرزهای سخت و دقیق به مرزهای نرم تبدیل شده است.
* رابطه یک به چند به رابطه چند به چند مبدل شده است.
* مفهوم مخاطب/ دریافت کننده به مفهوم خلق کننده/ توزیع کننده تغییر یافته است.
* وسایل ارتباط جمعی به وسایل ارتباطی متنوع تبدیل شده اند.

دارابی با تاکید بر نقش رسانه های نوین در عصر ارتباطات امروز اظهار داشت: در سالیان اخیر، ورود سریع رسانه های نوین و پذیرش مردم به سبب ویژگی هایی نظیر چند‌رسانه‌ای شدن، سیال  و آنی بودن، شخصی ، فرامکانی و فرازمانی بودن، مستقیم و تعاملی بودن، انطباق با شرایط جدید، مخاطراتی را بوجود آورده است. ظهور رقبای رسانه ای قدرتمند چون ماهوارها، اینترنت، فضای مجازی و سرعت فراوان تغییرات فناوری، سازمان صدا و سیما را ملزم به بازشناسی روندهای درونی (محاطی) و بیرونی (محیطی) کرده است تا با بهره گیری از روش های آینده پژوهی، نقشه راه و ترسیم آینده را به درستی انجام دهد.

معاون امور استان‌های صدا و سیما بر لزوم انطباق‌پذیری رسانه های سنتی با دنیای جدید گفت: آنچه که باید مورد اهتمام و توجه ما سیاستگذاران، برنامه‌ریزان، مدیران و دست اندرکاران در سازمان صدا و سیما قرار گیرد آن است که بدانیم تحولات حوزه فناوری سبب ایجاد دنیای ارتباطی پیچیده ای شده است که به بازنگری مفهومی در بسیاری از حوزه ها منجر شد. تغییرات سریع فناوری در حوزه ارتباطات سبب شده است که بسیاری از اندیشمندان و نظریه پردازان در حوزه های گوناگون علم، به باز تدوین نظریه های علوم انسانی بپردازند.
 
وی افزود: با این تحولات همه جانبه، اگرچه رسانه‌ها در ساختار قدرت سیاسی از نفوذ و جایگاه بیشتری برخوردار شده‌اند و یا در عرصه دیپلماسی رسانه‌ای نقش بایسته‌ای ایفا می‌نمایند، اما در برابر چالش‌های بزرگی نیز قرار دارند. از جمله: گسترش اطلاعات از طریق فناوری‌های نوین ارتباطات، خدماتی که نظام های الکترونیک اطلاع رسانی و در راس آنها اینترنت میدهند، الزاماتی را به مباحث سیاسی تحمیل نموده است. دسترسی آزاد، هزینه کم، سرعت و گسترش اطلاعات، انعکاس رویدادها، تفسیرها و تبلیغات مفهوم حاکمیت دولت ها و مدیریت افکار عمومی را به چالش خواهد کشید. در کنار این تحولات ناپایان ماهواره ها با امکان گستردهای پخش امواج، در توزیع برنامه های صوتی و تصویری نقش بسزایی خواهند داشت که در جذب مخاطب نقش تعیین کنندهای دارد.

دارابی تاکید کرد: با این ملاحظات بر این باورم که سازمان صدا و سیما تا سال 2020  باید گام ها و اقدامات بزرگی و اساسی را در حوزه رسانه که بخش عمده آن متوجه شما همکاران، تلاشگران، مهندسان و معماران حوزه فنی، زیرساخت و توسعه سازمان است را به انجام برساند. در کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی بیم‌ها و امیدها، به تفصیل درباره این گام‌ها سخن  گفته‌ام که اتفاقاً مباحث مطروحه از سوی اینجانب کاملاً مرتبط با موضوع اجلاس سیزدهم است؛ همگرایی رسانه ای و رسانه ترکیبی. انتخاب این عنوان از سوی برگزارکنندگان نشانده هوشمندی و فراست آنان است که نه تنها به اهمیت و تاثیر فضای مجازی به فضای پخش همگانی یا همان تاثیر Broad Ban (برود بند) بر Broas cast  (برودکست) است که درباره آینده  DVB و پخش FM، AM و SW جایگاه محتوایی و مخاطب در فضای مجازی، فناوری های نوین تولید محتوی در مقابل شیوه های سنتی، تلفیق محتوا و ارزش افزوده، رسانه های تعاملی، مدیریت دارایی ها در فضای مجازی (حق مالکیت معنوی) سرعت روزافزون رشد و نفوذ موبایل و فناوری های موبایلی در جامعه، روش های کسب و کار در فضای مجازی و بالاخره رسانه شخصی یا همگانی را در بر می گیرد. 

وی در پایان گفت: با تقدیر از برگزاری این اجلاس ارزنده و آرزو برای تحقق اهداف مورد نظر آن و با اغتنام فرصت از خدمات، مجاهدت و تلاش های موفقیت آمیز همکاران حوزه فنی در سراسر کشور انتظار دارم موارد زیر در دستور کار مشترک قرار گیرد و به عنوان اولویت های حوزه فنی در مراکز استان ها اقدام شود:
 
1- تنوع و تکثر رسانه ای چون رادیو شما، رادیو زیارت، رادیو جاده و ...
2- ارتقای فنی و تجهیزاتی رادیو نماها - در سراسر کشور
3- ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تبدیل SD به HD برای رادیو و تلویزیون استان ها
4- تکمیل پوشش و سیگنال رسانی در سراسر کشور به گونه ای که همه روستاها و شهرها صدا و تصویر ما را دریافت نمایند که جا دارد از مصوبه اخیر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در کمک بایسته ای که به بودجه سازمان داشته اند، صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم .
5- نوسازی تجهیزات فنی و استودیوی مراکز
6- فراهم ساختن زیرساخت مناسب به گونه ای که همه مردم ایران عزیز در اقصی نقاط کشور بتوانند با گیرنده های دیجیتال همه شبکه‌های استانی را دریافت نمایند . این اقدام گامی بزرگ برای تنوع، تکثر و تعدد رسانه و هویت بخشی به مولفه های وحدت ملی در کشور است.


معاون فضای مجازی رسانه ملی: در آرایش رسانه ای جدید سازمان علاوه بر برودکست به برودبند نیز توجه خواهد کرد

همچنین رضا قدیمی معاون فضای مجازی رسانه ملی سیزدهمین اجلاس فناوری رسانه را نماد توانایی فنی و علمی سازمان صداوسیما دانست و گفت: در این اچلاس با حضور متخصصین فنی تجربیات مفیدی تبادل می شود که گام های موثری برای توسعه فنی سازمان صداوسیما به شمار می آید.

وی با اشاره به آرایش جدید رسانه‌ها در دنیا، وظیفه رسانه ملی را مهم دانست و افزود: اکنون رسانه ملی علاوه بر حفظ و نگهداری برودکست و نیاز به پوشش سراسری، وظیفه جدیدی نیز برعهده دارد که خوشبختانه بسیار موفق عمل کرده و توانسته گام های موثری بردارد.

قدیمی در ادامه افزود: آنچه در این مسیر به ما کمک می‌کند، توان و سواد فنی مهندسان سازمان و آشنایی آنها با فناوری های نوین بوده است.

معاون فضای مجازی با ابراز خرسندی از پیشرفت های رسانه ملی در دو سال اخیر در حوزه رسانه های نوین توضیح داد: در آرایش رسانه ای جدید سازمان علاوه بر برودکست به برودبند نیز توجه خواهد کرد و بنا به رسالتی که سازمان بر دوش معاونت فضای مجازی گذاشته است، این حوزه امیدوار است که به درستی عمل کند.

وی در ادامه با تاکید بر دو وظیفه مهم فضای مجازی در حوزه برودبند افزود: تاکید رسانه ملی بر حوزه IPTV و توجه به بازار محتوا بر ایجاد بخشی با همین محور در سازمان منجر شده است و هم اکنون محتواهایی در مجموعه فضای مجازی داریم که به توسعه این فضا کمک خواهد کرد.

معاون فضای مجازی دومین وظیفه این معاونت را نهضت تولید محتوا دانست و گفت: در این حوزه فعالیت هایی انجام شده که به زودی جشنواره هایی برای تولید محتوا بر پا خواهد شد.

در پایان قدیمی با اشاره به اهمیت رسانه‌های اجتماعی گفت: راه اندازی پیام رسان سروش یکی از مهمترین بخش های معاونت فضای مجازی است که هم اکنون با 700 هزار عضو و 100 هزار کاربر فعال در فضای شبکه های مجازی تبادل اطلاعات می کنند.

رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه گفت: رسانه‌ها در طول تاریخ اهمیت بسزایی داشتند و روند رشد این رسانه‌ها ارتباط مستقیم با فناوری داشته است. رسانه‌های مکتوب یا رسانه‌های توده‌ای همچون کتاب و روزنامه‌ها در قرن چهارده، با ظهور و پیشرفت چاپ و نشر، مسیر نوینی را در رسانه بوجود آوردند و با آمدن ابزار تلویزیون در 1945، رسانه قدرت انتشار تصویر را بدست آورد.

وی ادامه داد: در طول تاریخ هرگاه جهش در تکنولوژی‌های ارتباطی را داشتیم، شاهد پیشرفت رسانه‌ای بودیم و نتیجه آن تاثیر بر تئوری‌های ارتباطات و جامعه شناسی بوده است. در سالهای اخیر و در ادامه رشد تکنولوژی رسانه‌ای، مسیر همگرایی به شکل آرام در حال طی شدن است.
 
علیدادی با اشاره به رشد رسانه‌های فضای مجازی در دنیا گفت: امروز شاهد هستیم که امکان دسترسی و تولید تصاویر ویدئویی برای کاربران و مخاطبان فراهم شده است و به کمک ابزارهای نوین ارتباطی یک همگرایی بین بخش های تولید و انتشار شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در فضای دگرگونی و تغییر به سمت همگرایی رسانه‌ای، سازمان صداوسیما بیکار نبوده است و تلاش دارد که هم از تکنولوژی‌های جدید استفاده کند و هم مخاطبان خود را حفظ کند. ورود رسانه‌های نوین به صداوسیما با برنامه ریزی دقیق در حال انجام است. توسعه سیستم دیجیتال و استفاده از خدمات ارزش افزوده مثل خدماتی چون، رادیو نما، DVB و EPG را در سیستمهای دیجتال با همت جهادی در سازمان محقق شد.

علیدادی تصریح کرد: هدف از برگزاری اجلاس سیزدهم این است که فضای همگرایی را در همه لایه‌های رسانه ملی اعم از لایه های تولید، پخش و دریافت ارتقا دهیم. تلاش داریم مسیر تکنولوژی در لایه های تولید و پخش رسانه ملی، مسیر همگرا باشد.

معاون توسعه و فناوری رسانه خاطر نشان کرد: رصد فناوری‌های رسانه‌ای، اطلاع رسانی به ذینفعان سازمان، ایجاد خلاقیت درون مجموعه فنی سازمان و مدیریت غیر مستقیم مجموعه های زیر ساختی فنی سازمان صداو سیما از جمله اهداف برگزاری این اجلاس سیزدهم فناوری رسانه است و امیدواریم این اجلاس عاملی جهت پیشرفت رسانه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.