راه برون رفت از مشکلات اقتصادی از مسیر صنایع دستی می‌گذرد/ لزوم احیای سازمان صنایع دستی به عنوان یک سازمان مستقل

رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی از حاکمیت درخواست کرد که سازمان صنایع دستی را به عنوان یک سازمان مستقل احیا کنند.


به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در مراسم تجلیل از صادرکنندگان، فروشندگان و فروشگاه‌های اینترنتی برتر صنایع دستی که در آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، احمدی‌پور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت: راه برون رفت ما از مشکلات اقتصادی می‌تواند از مسیر صنایع دستی بگذرد و قاعدتا برای اینکه بتوانیم در روستاها اشتغال دائم داشته باشیم، نیازمند راه اندازی کارگاه‌ها و تغییر ذائقه مردم هستیم تا بتوانیم صنایع دستی را به منبع اقتصاد و اشتغال پایدار تبدیل کنیم.
 
وی ادامه داد: از هنرمندان کمک می‌طلبیم تا بتوانیم با هم تکلیفمان را نسبت به هنر اصلی صنایع دستی انجام دهیم.
 
وی در پایان خطاب به هنرمندان گفت: روی کمک من به عنوان مسئول سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حساب کنید تا بتوانیم قدمی هر چند کوچک در خصوص رشد و گسترش صنایع دستی کشور برداریم.

همچنین حریری، رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی با بیان این امر که هنرمندان از ساخت صنایع دستی و بازرگانان از بازرگانی کم نمی‌گذارند، گفت: مسئولان فرهنگی یک نگاه توسعه‌ای به صنایع دستی وجود ندارد که حداقل بخواهد ظرفیت های اقتصادی صنایع دستی را کشف کند.
 
وی افزود: ما ظرفیت اقتصادی صنایع دستی را فراموش کردیم و یک نگاه استضعافی به صنایع دستی وجود دارد و صنایع دستی را یک حوزه دم دستی می‌دانند.

وی ادامه داد: این روزها بحث صنایع دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان به شدت تبلیغ می‌شود و من نمی‌دانم چرا تکنولوژی صنایع دستی به عنوان بومی‌ترین دانش ما، دانش به شمار نمی‌آید.
 
رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی تصریح کرد: امروزه به خاطر فرهنگ ما سازمانی به نام فرهنگ و ارتباطات اسلامی شکل گرفته که به نظر می‌تواند یک دهم مبلغی که برای ارسال مبلغان هزینه می‌کند را به توسعه فرهنگ از طریق نمود صنایع دستی اختصاص دهد.
 
حریری گفت: امروزه صنایع دستی به اولویت درجه سوم سازمان صنایع دستی تبدیل شده و ما نمی‌توانیم به راحتی به انجمن‌های جهانی فعال در حوزه صنایع دستی توضیح بدهیم که چرا فرش جزو صنایع دستی کشورمان نیست و نمي‌دانم که با چه فاکتوری فرش را از صنایع دستی جدا کردند؟!
 
وی افزود: مجموعه صنایع دستی ما را در حوزه سیاست‌گذاری چند تکه کرده‌اند و درخواست من  این است که سازمان صنایع دستی را به عنوان یک سازمان مستقل احیا کنند.
 
همچنین بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از مراسم تجلیل از صادرکنندگان، فروشندگان و گردشگران گفت: من بر خلاف رئیس انجمن صادرکنندگان تصور می‌کنم که مخاطب اصلی ما هنرمندان و تجار هستند. فقط شاید باید روش گفتگویمان را تغییر بدهیم و آن را منسجم تر کنیم.
 
وی افزود: هم اکنون 33 درصد از فروش صنایع دستی ما در صادرات است؛ یعنی یک سوم گردش مالی‌مان در حوزه صنایع دستی به تجارت خارجی برمی‌گردد.
 
معاون صنایع دستی و هنرهای دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: ما کمتر از نیم درصد از صادرات غیر نفتی را به صنایع دستی اختصاص دادیم و در 33 درصد گذشته نزدیک به 90 درصد افزایش در صادرات داشتیم.
 
نامور مطلق اظهار داشت: امروزه جایگاه صنایع دستی تغییر کرده و این تغییرات جدی بوده است. ما از تعدادی از فروشگاه‌ها حمایت کردیم و بازارهای از دست رفته را دوباره به دست می‌آوریم. نمی‌گویم آهنگ بازیابی این بازارها مناسب بوده اما شروع شده است.
 
وی ادامه داد: آن چیزی که ما پیش‌بینی کردیم، گویای این امر است که در صورت اصلاح ساختاری و انسجام اعضای از هم گسیخته ای چون فرش، می‌توانیم میزان درآمد از صنایع دستی را بنا بر آنچه در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده به یک میلیارد دلار برسانیم.
 
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: امروزه هدف ما کشورهای منطقه بوده و این امر خطرناک است و شکنندگی صادرات ما را می‌رساند.
 
وی گفت: دولت باید در حوزه تبلیغات و بازرگانی کار بکند و این کار تجار نیست. ما باید در رفع موانع گمرکی اقدام کرده و انجمن صادرکنندگان را تقویت کنیم.
 
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: به زودی صاحب یک اداره کل برای صادراتمان خواهیم بود.
 
نامور مطلق در پایان نبود شناخت، نبود ثبات و روابط خارجی، نبود تبلیغات و بازاریابی، گران بودن حمل و نقل، بسته بندی و نبود طراحی مناسب را از مشکلات موجود بر سر راه حوزه صنایع دستی دانست و خاطرنشان کرد: ما منتظر ارائه طرح‌های هنرمندان و بازرگانان هستیم.


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار