سردار اشتری مطرح کرد؛

بیش از 76 درصد کشفیات موادمخدر در مرزهای شرقی است/ 50 درصد سرقت های خرد توسط معتادان انجام می شود

فرمانده نیروی انتظامی گفت: بيش از 76 درصد کشفیات موادمخدر در مرزهای شرقی کشور صورت می‌گیرد.

بیش از 76 درصد کشفیات موادمخدر در مرزهای شرقی است/ 50 درصد سرقت های خرد توسط معتادان انجام می شودبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در همایش تخصصی روساي پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا استانها که امروز (سه شنبه) در ستاد فرماندهی ناجا برگزار شد، اظهار داشت: بيش از 76 درصد کشفیات موادمخدر در مرزهای شرقی کشور اتفاق می افتد.
 
وی گفت :امروزه حدود 50 درصد از سرقت های خرد توسط افراد معتاد انجام می شود. 

فرمانده ناجا با بیان اینکه موضوع مقابله و مبارزه با مواد مخدر بسیار اهمیت دارد افزود: هر کسی که در این حوزه مشغول به خدمت است باید با انگیزه کار کند چرا که خدمت در این حوزه یک وسیله انسانی  اسلامی محسوب می‌شود.

سردار اشتری خاطر نشان کرد: در فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در جلساتی در خصوص آسیب‌های اجتماعی داشتند، اولویت مقابله در رأس آسیب‌های اجتماعی را اعتیاد برشمرده‌اند.

وی ادامه داد: مقابله با ورود، توزیع، مصرف و اقداماتی که در برخی مواقع برای تغییر فرآیند این مواد انجام می‌پذیرد باید جزء اولویت‌ها باشد البته نیروی انتظامی این موضوع را از سال‌های گذشته در اولویت‌های خود قرار داده است و امسال هم وضعیت همان روال‌ قبلی را دارد.

فرمانده ناجا با اشاره به این که یکی از محور‌های همایش فرماندهان بحث موادمخدر و ورود آن بوده است، افزود: اقداماتی که صورت گرفته نشان‌دهنده اهتمام جدی نیروی انتظامی در مقابله و مبارزه با مواد مخدر است.

سردار اشتری تصریح کرد: در ده ماه امسال، 550 تن موادمخدر توسط نیروی انتظامی کشف شده است که نسبت به سال گذشته حدود 15 درصد افزایش داشته‌ایم.

وی ادامه داد: اما ما به این مقدار قانع نیستیم و باید تلاشمان را مضاعف کنیم.

فرمانده ناجا با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته با جدیت ادامه دارد، افزود: یکی از موضوعاتی که در مرزها به آن تأکید داریم و مکررا آن را به مرزبانی ابلاغ کرده‌ایم کنترل مرز‌ها به خصوص مرزهای شرق کشور است، چرا که بیش از 76 درصد از کشفیات موادمخدر در استان‌های شرقی و اطراف این استان‌ها اتفاق افتاده است.

سردار اشتری ادامه داد: بنابراین به همین علت باید شرق کشور را مجهز کنیم، نباید ساختار پلیس شرق کشور با منطقه دیگر یکسان باشد.

وی تأکید کرد: پلیس موادمخدر سیستان و بلوچستان باید با پلیس موادمخدر سایر استان‌ها متفاوت باشد، باید پلیس مواد مخدر استان‌های شرقی را تقویت کنیم.

فرمانده ناجا بیان داشت: مناطق مورد هدف تقریبا مشخص شده و اقدامات خوبی صورت پذیرفته است، باید بعد عملیات گسترش یافته و ما بر باند‌ها اشرافیت بیش از پیش داشته باشیم، البته میزان کشفیات ما افزایش یافته و باید برای آینده فرآیندی مشخص کنیم تا تجهیزات مورد نیاز پلیس ارتقا یابد که بتوانیم بیشترین مقابله را با ورود و توزیع موادمخدر داشته و کمترین نیروی انسانی را به کار ببریم.

سردار اشتری خاطر نشان کرد: سال گذشته برای پلیس تخصصی هم که باید کار حرفه‌ای انجام شود، چرا که هر چه گام‌های ما به سمت پلیس حرفه‌ای برداشته شود به هدف نزدیک‌تر خواهیم شد.

وی گفت: سال 94 نسبت به 93 عملیات ما بین 15 تا 20 درصد افزایش و با کاهش 48 درصدی شهدا مواجه بوده‌ایم.

فرمانده ناجا اضافه کرد: این اقدامات نشان می‌دهد که هم مأموریت ناجا و هم تحرک این گروه افزایش یافته است، باید مانع پیشروی شبکه‌های موادمخدر از مرز به مرکز کشور باشیم، چرا که هر مقداری روی باند‌ها کار کنیم، کارمان راحت‌تر خواهد بود اما وقتی این مواد توزیع شود کار ما سخت خواهد بود.

سردار اشتری تصریح کرد: اما در این عرصه همچنان باید با فروشندگان و توزیع‌کنندگان برخورد کنیم، البته باید سرچشمه مواد مخدر را مسدود کنیم.

وی گفت: شناسایی و برخورد با توزیع‌کنندگان، فروشندگان و خرده‌فروشان اقدامات خوبی صورت گرفته است.

فرمانده ناجا در خصوص جمع‌آوری معتادان متجاهر گفت: یادآوری معتادان متجاهر کمتر از یک هفته برای ناجا طول می‌کشد، اگر محل نگهداری معتادان متجاهر مشخص شود، کمتر از یک هفته این افراد را جمع‌آوری خواهیم کرد اما سرعت روند این کار کم است، مراکز بهداشتی، شهرداری، بهزیستی و مقامات قضایی در این امر مسئولیتی دارند.

سردار اشتری ادامه داد: این موضوع از جمله مواردی است که شخص وزیر کشور با جدیت عملیاتی شدن آن را دنبال می‌کند.

در پایان ضمن اشاره به حادثه پلاسکو از مسئولان خواست تا به اتمام عملیات آواربرداری اتمام ببخشند، همچنین برای خانواده شهدای آتش‌نشان آرزوی صبر کرد.

*ظرفیت جدید جمع‌آوری معتادان متجاهر تا پایان سال اعلام می‌شود

فرمانده ناجا در حاشیه نشست سراسری رؤسای مبارزه با موادمخدر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نیروی انتظامی از سال‌های گذشته آمادگی خود برای جمع‌آوری معتادان متجاهر را اعلام کرده است، این افراد شناسایی شده و طبق قانون ابتدا باید مکان‌هایی برای نگهداری آن‌ها راه‌اندازی شود تا به اندازه ظرفیت این مکان ها برای جمع‌آوری آن‌ها اقدام کنیم.

سردار اشتری تأکید کرد: تا پایان سال ظرفیت جدید در خصوص نگهداری معتادان متجاهر اعلام خواهد شد که طبق پیش‌بینی ها چند هزار نفر معتاد متجاهر در تهران جمع آوری خواهد شد.

وی گفت: امیدواریم سال آینده این روند با سرعت بیشتری انجام شود تا وضعیت ظاهری جامعه به لحاظ وجود این افراد بهبود یابد.

* اطلاع جدیدی از حادثه‌دیدگان حادثه پلاسکو ندارم

فرمانده ناجا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آمار جدیدی از حادثه‌دیدگان و جانباختگان ساختمان پلاسکو گفت: اطلاعات جدیدی در این خصوص ندارم و آمار ما همان آمار ارایه شده از سوی مسئولان تهران بزرگ است.

* انعقاد تفاهم‌نامه با کشور‌های همسایه

سردار اشتری گفت: تفاهم‌نامه‌هایی با کشورهای همسایه در راستای مبارزه با موادمخدر انجام شده، چندین اجلاس مشترک در چند ماهه اخیر با کشور‌های همسایه صورت گرفته تا گام‌های مؤثری در راستای مبارزه با موادمخدر تحقق یابد.

وی تأکید کرد: رویکرد ما همکاری خانواده‌ها در اقدام پیشگیرانه و پیش‌دستانه در خصوص تعداد مصرف‌کنندگان موادمخدر است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار