فیلمنامه‌نویس «تنهایی لیلا» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سینما ابزار قهرمان‌سازی و ساخت دنیای جدید برای مخاطب است

داشتن قهرمان و ضد قهرمان در قصه و ساختن یک فضای خیالی برای تماشاگر را کار سینماست.

ویرایش میخواد/ به خبرنگار گفتم/حاج حیدر فیلم بادیگارد جزو معدود قهرمانان قصه ای بود که بعد از سال‌ها دیدم.حامد عنقا فیلمنامه‌نویس، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اهمیت وجود قهرمان در فیلم‌ها و کم‌توجهی به آن در سینمای امروز کشورمان گفت: قهرمان از اصول یک قصه است؛ اما در این سال‌ها اتفاق بدی افتاده است. اینکه میل زیاد به شبه رئالیسم گریبان سینما را گرفته است. فراموش کردیم کار سینما قهرمان سازی و ساخت دنیای جدید برای ذهن مخاطب است. بیشتر به دنبال ساختن شخصیت‌هایی هستیم که ما به ازای بیرونی دارند.
 
وی ادامه داد: البته ما در فیلمنامه‌های خود می‌توانیم قهرمانی که مردم دوست داشته باشند یا حتی ضد قهرمان را معرفی کنیم؛ اما هنوز قهرمان و ضد قهرمان خوب نداریم. نه اینکه نمونه خوب پیدا نمی‌شود بلکه کمتر در فیلم‌ها شاهد حضور آنها هستیم. این اواخر «حاج حیدر» فیلم «بادیگارد» جزو معدود قهرمانان قصه بود که من دیدم.
 
نویسنده سریال «تنهایی لیلا» اظهار داشت: خود من دنیای خیالی قصه‌گو را دوست دارم، چیزی که آرام آرام رو به فراموشی است.
 
عنقا تصریح کرد: دو سال گذشته در جشنواره فیلم فجر مصاحبه کردم و گفتم فیلمنامه نویس‌ها باید تغییر شغل بدهند؛ چرا که این روزها دیگر در سینما به قصه فکر نمی کنند. یادتان باشد که ما درباره سینمایی صحبت می‌کنیم که چند سال است، همه می‌گویند ضعف فیلمنامه دارد. در صورتی که این ضعف دلایل حاشیه‌ای دارد. بخشی از آن رشد بسیار زیاد جریان شبه روشنفکری است که قصه نگوید و آدم‌ها به مستند نزدیک شوند. اما من همچنان داشتن قهرمان و ضد قهرمان در قصه و ساختن یک فضای خیالی برای تماشاگر را بیشتر دوست دارم. قهرمانان تمام نشده‌اند بلکه نگاه ما در هنر تمایل به جنس دیگری دارد و آرام آرام مشکلاتش مشخص می‌شود.
 
 
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار