درمان ناباروری به همت بنیاد برکت در کشور

مدیر کل سلامت جمعیت ،خانواده و مدارس وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی از درمان 3 میلیون زوج نا بارور به همت بنیاد برکت در کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازاهواز، محمداسماعیل مطلق، مدیر کل سلامت جمعیت ،خانواده و مدارس وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی گفت:درمان سه میلیون زوج نابارور با مشارکت بنیاد برکت در کشور آغاز شده ست و این روند در برنامه ششم توسعه نیز تداوم خواهد داشت.
 
محمداسماعیل مطلق در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک که با حضور مسئولان شهرهای دزفول،شوش و گتوند در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی دزفول برگزار شد افزود:با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) ساکنان مناطق حاشیه شهرها و روستاهای محروم کشور تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار گرفته اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 97 درصد زایمان های کشور ایمن هستند و در بیمارستان ها و مراکز ویژه انجام می شوند گفت:تقریبا در همه استانهای کشور مراکز ناباروری راه اندازی شده است و توجه ویژه ای به جلوگیری از مرگ کودک،مادر و نوزاد شده است.

وی افزود:پیش از انقلاب که جمعیت کشورمان 30 میلیون نفر بود در هر شبانه روز شاهد 240 مورد مرگ مادر باردار بودیم این درحالی است که در اکنون با حدود 75 میلیون نفر جمعیت کمتر از یک مورد مرگ مادر باردار در کشورمان داریم و تلاش می کنیم تا 14 سال آینده این آمار به صفر برسد.

مطلق اضافه کرد:در شهرستان دزفول نیز با تلاش صورت گرفته آمار مرگ مادر کاهش یافته به گونه ای که در سال 93 چهار مورد مرگ مادر و در سال 94 ،دو مورد مرگ مادر باردار در دزفول ثبت شده که این موارد نیز در مناطق صعب العبور اتفاق افتاده است.

مدیر کل سلامت جمعیت ،خانواده و مدارس وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد:هر ساله یک میلیون و 500 تولد در کشور ثبت می شود که این نشان می دهد وضعیت فعلی کشورمان در ارتقای پویایی ،بالندگی و جوانی جمعیت مطلوب است ولی نرخ باروری زیر نرخ جایگزینی است و طبق آمار سال 90،نرخ باروری در کشورمان 1.8 اعلام شده و امروز طبق اعلام جمعیت شناسان به 1.9 رسیده است این درحالی است که استاندار آن 2.1 می باشد.

وی رفع موانع ازدواج،ترویج تشکیل خانواده،افزایش فرزندآوری،کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج های جوان و توانمندسازی آنان در تامین هزینه های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد را از عوامل موثر در افزایش نرخ باروری دانست و گفت:برای رسیدن به آمار مطلوب باید تسهیلات مناسبی برای مادران به ویژه در دوران بارداری و شیردهی ارائه کرد و بنیان خانواده را با اصلاح،تکمیل آموزش های مهارت فرزندپروری ،پوشش بیمه ای هزینه زایمان ،درمان ناباروری زنان و مردان و تقویت نهادها و موسسه های خدماتی ذیربط تحکیم بخشید.

مطلق اضافه کرد:ارتقای امید به زندگی،تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت نیز پیشگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد ،سوانح،آلودگی های زیست محیطی و بیماری ها بستگی دارد که باید تلاش ویژه ای برای پیشگیری از این آسیب های اجتماعی صورت گیرد.

مدیر کل سلامت جمعیت ،خانواده و مدارس وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی  به چالش ها و عوامل تاثیرگذار در بعد سلامت نیز اشاره کرد و گفت:متوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول دوران بارداری خود به دنیا می آورد به عنوان نرخ باروری مطرح است که برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت این میزان باید حداقل 2.1 فرزند نسبت به سطح جانشینی باشد یعنی هر خانواده ای باید بالای دو بچه داشته باشد این درحالی است که در حال حاضر نرخ باروری در کشورمان 1.8 می باشد و این نرخ تنها در سیستان وبلوچستان ،برخی شهرهای هرمزگان و بتازگی شهر قم بالاست ولی در گیلان 1.4 ،مازندران 1.4 و اصفهان ، مرکزی و تهران این نرخ بسیار پائین است .

وی با بیان اینکه در سال 60 تا 62 نرخ باروری در خانواده های ایرانی در کل کشور 6.8 بوده است گفت:در شهرهای دزفول،شوش و گتوند در سال 90 نرخ باروری 1.7 بوده که این میزان کمتر از حد جایگزینی است و کاهش نرخ باروری تهدیدی برای سلامت جامعه می باشد چون با کاهش باروری جامعه سالمند می شود و توانایی انجام کار نیز کاهش می یابد.

مطلق گفت:کشورهای آمریکا و انگستان با تلاش های صورت گرفته موفق شدند رشد منفی باروری را کاهش دهند ولی کشورها ژاپن و کره هنوز نتوانسته اند رشد منفی جمعیت را اصلاح کنند و به پذیرش مهاجران روی آورده اند این درحالی است که اگر این سیاست در کشورمان اجرا شود شاهد خروج نخبگان خواهیم بود در حالی که مشخص نیست چه کسانی جایگزین این افراد خواهند شد.

وی افزود:در حال حاضر میانگین سن ازدواج بین 4 تا 6 سال افزایش یافته این درحالی است که در شمال تهران با افزایش 10 سال سن ازدواج روبرو هستیم و تعداد ازدواج ها در سالهای اخیر نیز کاهش یافته است ضمن اینکه فاصله بین ازدواج و فرزندآوری و تولد فرزند دوم نیز افزایش یافته است که این موارد همه به سلامت خانواده آسیب می رساند.

مدیر کل سلامت جمعیت ،خانواده و مدارس وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی بهترین سن فرزندآوری را بین 18 تا 35 سال برای بانوان عنوان کرد و گفت:اگر سن باروری از 35 سال فراتر رود موجب کاهش باروری،بیماری های قلبی و عروقی ،نارسایی کلیه ،دیابت و چاقی می شود .

وی افزود:در سال 94،تعداد 685 هزار و 352 مورد ازدواج در کشور ثبت شد که نسبت به سال قبل 150 هزار مورد کاهش داشته است ضمن اینکه تعداد ازدواج های ثبت شده در شهرهای شوش ،دزفول و گتوند در سال 94،چهار هزار و 862 مورد بوده در حالی که در سال قبل از آن در این شهرها تعداد ازدواج های ثبت شده پنج هزار و 270 مورد بوده است لذا باید با کمک دولت و خیرین شرایط تامین مسکن،اشتغال و دیگر ضرورت های یک زندگی را برای جوانان فراهم کرد تا جوانان تشویق به ازدواج شوند.

مدیر کل سلامت جمعیت ،خانواده و مدارس وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی  همچنین نسبت به افزایش آمار طلاق در کشور هشدار داد و گفت:از سال 85 تا 94 آمار طلاق در کشور روند صعودی داشته و در برخی شهرهای کشور از هر چهار مورد ازدواج یک مورد به طلاق منجر شده است.

مطلق به آمار طلاق در شهرهای شوش،گتوند و دزفول نیز اشاره کرد و گفت:از سال 92 تا 94 آمار طلاق در این سه شهرستان روند کاهشی داشته به گونه ای که در سال 92،تعداد 927 مورد طلاق،در سال 93،تعداد 853 مورد و در سال 94 تعداد 712 مورد طلاق در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی دزفول ثبت شده است .

وی افزود:طبق آمار ارائه شده 13 درصد طلاق ها در یکسال بعد از ازدواج و 50 درصد طلاق ها در پنج سال نخست زندگی مشترک صورت می گیرد.

مهدیه توکلی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این همایش گفت: با فرهنگ سازی صورت گرفته نرخ باروری و نسبت ازدواج به طلاق در دزفول افزایش یافته ولی خانواده ها باید هشیار باشند تا دچار سردی روابط و طلاق عاطفی نشوند.

وی با تاکید بر اینکه طلاق عاطفی در جامعه بیداد می کند گفت:طرح پویش'یک هدیه با عشق به همسرم همراه با یک شاخه گل' در دانشگاه علوم پزشکی دزفول آغاز شده و همه زوج هاباید ابراز محبت خود را به همسرانشان با یک هدیه نشان دهند.

وی ابراز امیدواری کرد سیاست های وزارت بهداشت در راستای تحکیم بنیان خانواده به مرحله اجرا درآیند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.