رحمانی فضلی در همایش خانه احزاب:

لزوم تقویت بدنه اجتماعی احزاب/ لایحه جامع نظام انتخابات احتمالا به انتخابات آتی نمی‌رسد

وزیر کشور گفت: تصور نمی‌کنم که بتوان در انتخابات آتی از لایحه جامع نظام انتخابات استفاده کرد.

لزوم تقویت بدنه اجتماعی احزاب/ لایحه جامع نظام انتخابات احتمالا به انتخابات آتی نمی‌رسد
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور عصر امروز در همایش فصلی خانه احزاب با اشاره به شخصیت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی قبل و پس از انقلاب اسلامی از ارکان اصلی کشور بودند و قطعا جای او خالی خواهد ماند همچنین شهادت آتش‌نشانان حادثه پلاسکو را تسلیت عرض می‌کنم و از همگان درخواست دارم در این مسئله الزامات قانون را پذیرا باشند.

وی ادامه داد: بعد از دستور رئیس جمهور به منظور پیگیری حادثه پلاسکو وزارت کشور پیگیری‌های لازم را آغاز کرد و به دنبال آن سایر قوا هم مشغول به بررسی شدند بر این اساس اگر قصوری صورت گرفته باشد با آن برخورد می‌شود اما باید شئون و فرهنگ انصاف را در این زمینه رعایت کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به ارائه لایحه قانون جامع نظام انتخابات متذکر شد: پس از ارائه این لایحه منتظر ابلاغ سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری بودیم خوشبختانه پس از دریافت دیدگاه ایشان در این زمینه لایحه جامع نظام انتخابات در کمیسیون سیاسی دولت مورد بررسی قرار گرفت و از 160 الی 170 ماده 95 ماده آن بررسی شده و امیدواریم طی یک الی دو هفته آینده به مجلس ارائه شود.

وی افزود: با این حال تصور نمی‌کنم در انتخابات آتی بتوان از آن استفاده کرد زیرا مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه بودجه 96 را در دستور کار دارد و احتمال می‌دهم زمان کافی برای بررسی این لایحه در مجلس شورای اسلامی وجود نداشته باشد.

وزیر کشور درباره قانون فعالیت احزاب خاطرنشان کرد: قانون پیشین فعالیت احزاب ابلاغ شد و با جمع‌بندی نظرات احزاب به مجلس ارائه گردید اما کما کان خلأ هایی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم به زودی رفع شود.

وی با بیان اینکه مهمترین مسئله نهادینه سازی دموکراسی و مردمسالاری است اظهار داشت: باید از طریق فرهنگ‌سازی در این راستا تلاشی ویژه کرد همچنین وزارت کشور در این حوزه اقدامات لازم را صورت خواهد داد.

رحمانی فضلی گفت: تقویت جایگاه قانونی احزاب بسیار حائز اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد در عین حال بدنه اجتماع احزاب باید تقویت شود چرا که بدنه اجتماعی متشکلی نداریم و این ضعف بزرگی شمرده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر حضور فعال در موضوعات مختلف، اعتمادسازی با مردم، قرار گرفتن در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به صورت جدی در این مجموعه صورت نگیرد احزاب نمی‌توانند به خوبی وظیفه خود را انجام دهند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: احزاب نمی‌توانند در اجرای اقتصاد مقاومتی مشارکتی داشته باشند چرا که در حوزه اختیارات آنها قرار ندارد اما اگر با استفاده از بدنه قوی کارشناسی و علمی بتوانند در مورد موضوعات مطالعاتی وارد شوند قطعا اقدامات آنها موثر خواهد بود.

وزیر کشور اضافه کرد: باید گفت نظام‌های حاکم بر کشور به جز نظام سیاسی، دفاعی، انتظامی و نظام مبتنی بر تعاملات سیاست خارجی، سایر نظام‌ها دچار تحولات اساسی نشده است.

وی یادآور شد: احزاب باید در نظام برنامه‌ریزی کشور فعالیت کنند. هیچ کشور توسعه‌یافته‌ای نظام برنامه‌ریزی متمرکز کشورمان را ندارد البته باید این موضوع تغییر کند و افراد هم باید در این راستا تلاش خود را به کار گیرند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه بعد از انقلاب فعالیت‌های بودجه‌ریزی سینوسی است و حد مستمر فزاینده ندارد همچنین عدم توازن و نابرابری‌ها نشان دهنده عدم کارایی نظام بودجه‌ریزی است.

وی تصریح کرد: نظام اداری موجود نمی‌تواند فعالیت‌های لازم را پشتیبانی کند اگر احزاب تمایلی دارند می‌توانند وارد سایر نظامات شوند.

وزیر کشور درباره موضوع شفاف‌سازی و مبارزه با فساد گفت: اگر در این موضوع تبدیل به ابزاری سیاسی شود هیچ کس نمی‌تواند با فاسدین برخورد کند مگر اینکه در مجاری قانونی به صورت نهادینه شده بررسی شود و همه پاسخگو باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار