در برنامه متن - حاشیه مطرح شد؛

پژمان فر: دولت ها نمی خواهند منافع خود در فضای مجازی را از دست بدهند/ وکیلی: سیاست گذاری درباره فضای مجازی باید به عهده خود مردم باشد

برنامه متن - حاشیه با حضور دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی فضای مجازی و موانع و چالش های آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام والمسلمین نصرلله پژمان فر نماینده مجلس شورای اسلامی و محمد علی وکیلی نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه متن - حاشیه 9 بهمن ماه به بررسی فضای مجازی و موانع و چالش های آن پرداختند.

در ابتدای برنامه حجت الاسلام والمسلمین نصرلله پژمان فر نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که متوالی فضای در کشور چه ارگانی است، اظهار داشت:شورای عالی فضایی مجازی عهده دار تمام امور است و فقط بحث زیر ساخت ها به عهده سازمان ارتباطات است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته با توجه به فراگیر بودن فضای مجازی و نیاز به وجود آن در تمام کشور تمامی دستگاه ها در این زمینه وظیفه هایی دارند.

وی تصریح کرد: ضوابط در فضای مجازی با ضوابط در دنیای فیزیکی متفاوت و به گونه دیگری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمان فر ادامه داد: امروزه در کشورهای پیشرفته در این زمینه برنامه ها و ضوابط خاصی وجود دارد و اگر ما برای آن  ضوابط درستی نگذاریم هرج و مرج در جامعه رخ خواهد داد.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این موضوع که اتفاقاتی که امروزه در فضای مجازی رخ می دهد مانند حوادث در فضای واقعی است، بیان داشت: باید در کشور قوانین کارآمدتری در خصوص فضای مجازی ایجاد شود چرا که قوانین از یک طرف در این زمینه احقاق حق می کند و از طرف دیگر حدود و مرزها را مشخص می نمایند.

وی گفت: امروزه در دنیا قوانین بازدارنده ای در زمینه فضای مجازی وجود دارد که متاسفانه در  کشور ما کمتر به آن توجه شده. ما باید در فضای مجازی حاکمیت داشته باشیم. برای تامین امنیت در این عرصه ما ناچار هستیم قانون گذاری کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمان فر در خصوص جلسه‌های شورای عالی فضای مجازی بیان داشت: امروز جلسه شورای عالی فضای مجازی برگزار شد اما با این وجود متاسفانه به برگزاری آن کم محلی می شود به نحوی که در اوایل این دولت به طور میانگین یک ماه و نیم یک جلسه برگزار می شد اما در حال حاضر چون اکثر دستگاه ها در این موضوع درگیر هستند جلسه ها منظم شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما چون شبکه ملی اطلاعات نداریم پس مدیریتی در فضای مجازی نداریم و به همین خاطر کنترلی هم بر اتفاقاتی که در آنجا می افتد نداریم. ‌به دلیل همین عدم توجه مقامات مسئول باید پاسخگو باشند و حتی در این زمینه طرح سوال از وزیر نیز مطرح شد.

عضو شورای عالی فضای مجازی درباره سیاست های این شورا بیان داشت: خیلی از سیاست ها روشن شده اما متاسفانه در  دستگاه ها خلاهایی وجود دارد.

وی افزود: در برخی کشورها آنقدر خدمات در اینترنتی ارائه می شود که مردم ما باورشان نمی شود اما در کشور ما چون دولت ها منافعی در فضای مجازی دارند نمی خواهند آنها را از دست ببرند. متاسفانه دولت ها دست خود را در جیب مردم کرده است و گران ترین و بی کیفیت ترین اینترنت را به مردم می دهند.

وی با انتقاد از سیاست های دولت ها در این عرصه گفت: دست اول خرید اینترنت دولت است و خودش اینترنت را به بعد از ورود گران به اپراتورها می فروشد و سپس از همان اپراتورها مالیات سنگینی نیز می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: امروزه خدماتی که به مردم داده می شود بی کیفیت است و حتی این دولت به جلسات شورای عالی فضای مجازی که می باید 200 جلسه می بود اهمیت نداده به نحوی که فقط 50 جلسه‌ برگزار شده است.

در ادامه برنامه محمد علی وکیلی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره متولی فضای مجازی کشور اظهار داشت: مرجع سیاست گذاری  فضای مجازی شورای عالی است اما ماهیت این فضا نمی گذارد متولی خاصی در خصوص آن وجود داشته باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چون فضای مجازی دولت ساز نیست نمی توان با قانون کنترلش کرد. همه ما در این فضا به دنیا می آییم و از دنیا می رویم. ما نباید شمع به دست بگردیم و به دنبال نهادی پاسخگو در این عرصه باشیم.

وی تصریح کرد: می توان فضای مجازی را با مقایس های فیزیکی قانون مند کرد اما متاسفانه چون در کشور ضعف آگاهی در فضای مجازی وجود دارذ و قوانین کشور عمودی است اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

وکیلی گفت: باید مانند عرصه سیاسی که سیاست گذاری آن در اختیار مردم است جنس سیاست گذاری فضای مجازی نیز باید به دست مردم باشد و مسولین باید تلاش کنند تا سواد مجازی مردم را بالا ببرند.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر به جای یک شورای عالی فضای مجازی ده ها شورا داشته باشیم و جلسه های زیادی برگزار کنند تا زمانی که فرهنگ عمومی در تقابل با سیاست های شورا باشد نتیجه حاصل نمی شود.

 وی با اشاره به این موضوع که مسولین جامعه و جوانان را رها کرده اند و این جوانان برای پر کردن اوقات خود به فضای مجازی پناه برده اند،گفت: این که ما باید شبکه اطلاعات ملی داشته باشیم  حرف درستی است و شورای عالی فضای مجازی و هر ارگان دیگری باید دیدگاه ایجابی داشته باشد.

وکیلی تاکید کرد: ما نمی توانیم و نباید برای زندگی خصوصی مردم چارچوب تعیین کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره برخوردهای چندگانه با فضای مجازی بیان داشت: یکی از دلایل برخورد چندگانه فضای مجازی به این خاطر است که در این عرصه حاکمیت نداریم. ما در فضای مجازی مهمان کشورهای خارجی هستیم و هر جرمی که در این فضا رخ دهد نمی توان با کسی برخورد کرد.

وی افزود: اما با ایجاد شبکه ملی اطلاعات این خلا از بین میرود و اکنون میتوان به خاطر به تعویق افتادن راه اندازی این شبکه از وزیر اطلاعات سوال کرد و حتما ایشان هم پاسخی دارند.

وکیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سیاست های شورای عالی فضای مجازی در این خصوص چگونه است، گفت: چون سیاست ها در شورای عالی شفاف نشده نمی توان در این خصوص کاری کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت ها منافعی در فضای مجازی دارند، افزود: منافع دولت ها یکی از دلایل است اما خود امپراتورها نیز دلیل دیگر مشکل دار بودن اینترنت در کشور هستند. اینترنت امروز کشور هم گران، هم بی کیفیت و هم بی امنیت است.

وی تصریح کرد: ما نیاز به این باور داریم که توان تامین لجستیکی این شبکه را داریم تا بتوانیم به مشکلات در این عرصه فائق آییم. مطالبه جامعه امروز کشور شبکه ملی اطلاعات است که مطالبه ای به حق و درست است.

وکیلی در بخش پایانی سخنانش درباره این که در حال حاضر بهتر است متولی امر فضای مجازی چه کسی باشد، خاطر نشان کرد: شورای عالی یک نهاد خوب در این زمینه است و اگر قرار است با ضرورت قانونی وضع شود این شورا بهترین مکان برای این کار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار