قم؛

لزوم توجه بیشتر به کودکان "دیرآموز" در استان قم

وجود بیش از ۴ تا ۱۰ درصدی کودکان "آهسته گام" یا "دیرآموز "در کشور و استان قم، توجه بیشتر و رسیدگی به این کودکان الزامی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم گفت: در مورد رفع مشکل کودکان آهسته گام در وهله اول این واقعیت را که بین 4 تا10 درصد از دانش آموزان ما دیرآموز بوده باید پذیرفت و سپس راه‌های شناخت و آموزش ویژه این گروه دانش آموزان را آموخت و این اصل که دیرآموزی به معنای یاد نگرفتن نیست را موردتوجه قرارداد.

 محمدی بابیان اینکه  مهم‌ترین گام برای درمان دیرآموزی تحلیل مشکل و آگاهی درست از وضعیت موجود شناسایی‌شده است. افزود: دیرآموزی به معنای یاد نگرفتن نیست ،این دانش آموزان در تعلیم و تربیت و ارتباط مؤثر با خانواده‌ها موفق بوده‌اند.

وی در توضیح مراحل آموزشی این کودکان ابرار کرد: بررسی دفترچه سلامت دانش آموزان، مطالعه دقیق کارنامه توصیفی سال قبل آن‌ها، ارتباط با خانواده و اولیای دانش آموزان، بررسی وضعیت سلامت روانی، رفتاری و پزشکی آن‌ها و داروهایی که احتمالاً مصرف می‌کنند مطلع می‌شویم و سپس با برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه معلمان نسبت به شناسایی نیازهای ویژه در این دانش آموزان وارد عمل شده و ضمن ارتباط  مؤثر با خانواده‌ها اقدامات درمانی در جهت رفع مشکل آن‌ها صورت می‌گیرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم  یادآور شد: اگر کودکان دیرآموز در کلاس‌های اول و دوم و در سنین هفت و هشت سال آموزش درست دیده و درگیر فعالیت‌های آموزشی شده سیستم ادراکی آن‌ها در افزایش هوش کودکان مؤثر خواهد بود.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان قم افزود: با توجه به اینکه کودکان دیرآموز تمرکز، دقت کافی و رغبت به کارهای فکری و ابتکاری نداشته و قادر به طرح نقشه و برنامه‌ریزی برای خود و دیگران نیستند، ولی ممکن است با تمرین و ممارست در کارهای عملی و حرفه‌ای موفق شوند.

وی با تأکید بر اینکه باید به محدودیت‌های ذهنی این کودکان توجه و از سرزنش و مقایسه کردنشان با دیگر دانش آموزان خودداری کرد، گفت: اگر دچار آشفتگی‌های عاطفی نشوند مطیع و فرمان‌بر و آرام و سازگارند و اشتغالات فنی و حرفه‌ای و ورزشی در رشد و پرورش شخصیت این دانش آموزان مؤثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: از خصوصیات بارز دانش آموزان آهسته گام نیاز به تکرار برای تثبیت آموخته‌هایشان است به‌طوری‌که در آموزش این قبیل دانش آموزان باید ضمن تکرار آن‌ها، فعالیت‌های آموزشی خارج از کلاس نیز برای آن‌ها در نظر گفته شود.

محمدی با اشاره به آنکه بسیاری از مشکلات دیرآموزان با افزایش دقت و تمرکز تشخیص و تقویت حافظه دیداری کاهش می‌یابد، تصریح کرد: برای محقق شدن این امر آموزش همراه با بازی انجام می‌شود به‌عنوان‌مثال انواع پازل و جورچین‌ها علاوه بر ایجاد دقت و تمرکز باعث جلب‌توجه کودک و رشد مهارت‌های شناختی او ازجمله اعتمادبه‌نفس و احساس رضایت درونی پس از تکمیل پازل پرورش داده می‌شود.

پژوهشگران این حوزه در این زمینه آموزش کودکان دیرآموز استفاده از یادگیری همکارانه را نیز مفید می‌دانند. یکی از مناسب‌ترین روش‌های مؤثر آموزشی جهت دانش آموزان دیرآموز یادگیری در گروه است، چراکه در رقابت فردی با سایر همکلاسان به دلیل محدودیت‌های شناختی توفیق چندانی آنان ندارند. بنابراین یادگیری همکارانه در واقع استفاده آموزشی از گروه‌های کوچک بوده تا بدین ترتیب دانش آموزان با یکدیگر کارکرده و یادگیری خود و دیگری را به حداکثر برسانند.

عده‌ای از کارشناسان نیز معتقدند اصول کلی در آموزش به کودکان دیرآموز، کاهش محدودیت‌های ذهنی آنان، ارتباط‌گیری، استفاده از ابزارهای آموزشی، تکرار مطلب درسی، تحسین و تشویق رفتارهای مثبت و پیشرفت‌های حتی خیلی کوچک، توجه به داشتن انگیزه برای شروع فعالیت حین تدریس و  همچنین تمرکز کافی دانش‌آموز قبل از تدریس نیز در توسعه ارتباط دانش آموزان دیرآموز با خانواده و جامعه مثمر ثمر باشد.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام ببخشید من دخترم کلاس دوم ابتدایی هست دیرآموزهست میشه راهنمایی کنید یاآدرس بدید برای مشاوره نوبت بگیرم
آخرین اخبار