واکنش‌های رسانه‌ای به دستور اجرایی ترامپ؛

پولیتیکو: اولین شکست ترامپ در مسند ریاست جمهوری

پولیتیکو در مطلبی به بررسی صدور فرمان اجرایی ترامپ درخصوص ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پولیتیکو در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ روز شنبه در یک فرمان اجرایی ورود اتباع 7 کشور عمدتا مسلمان به آمریکا را ممنوع اعلام کرد. ترامپ پیش از این در طول مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود چنین اقدامی را عملی خواهد کرد.

پس از صدور این فرمان، موجی از اعتراض و انتقاد به سیاست های مهاجرتی ترامپ به راه افتاد. گروه های مدافع حقوق مهاجران، اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، اعضای کنگره، فرمانداران، دموکرات ها و لیبرال ها هر کدام به نوعی مخالفت و اعتراض خود را نسبت به این تصمیم نشان دادند.

معترضان به سیاست های مهاجرتی ترامپ در فرودگاه های بزرگ سراسر آمریکا حاضر شدند و به تظاهرات پرداختند. بسیاری از مردم آمریکا نیز به نشانه همبستگی با اتباع بازداشت شده در فرودگاه ها به جمع تظاهرکنندگان پیوستند. پس از صدور فرمان اجرایی ترامپ، تعدادی از مسافرانی که دارای کارت سبز آمریکا بودند در هنگام ورود به این کشور از سوی ماموران مرزی بازداشت شدند.

پولیتیکو در ادامه نوشت: آیا این همان چیزی بود که رئیس جمهور جدید آمریکا در سر داشت؟ ترامپ در فرمان اجرایی خود ورود اتباع 7 کشور عمدتا مسلمان را به خاک آمریکا ممنوع اعلام کرد. اعتراض و مقاومت شدید از سوی مردم در حالی است که تنها 24 ساعت از صدور این فرمان می گذرد.

عجله و سردرگمی دولت جدید آمریکا موجب بلاتکلیفی مسافران در فرودگاه، اعتراض خانواده های آنها و خشم و انزجار مردم شده است.

در حال حاضر رئیس جمهور جدید آمریکا، که با ادعای ریشه کن کردن تروریسم در جهان وارد کاخ سفید شد، در اولین گام با شکست سنگینی مواجه شده است. این شکست جان تازه ای به مخالفان ترامپ بخشیده و نژادپرستان آمریکایی را نیز به ایجاد اغتشاش و انجام اعمال خشونت آمیز تشویق کرده است. 

بسیاری از بازداشت شدگان را دانشمندان و خبرنگاران مشغول به کار در آمریکا تشکیل می دهند. برخی از آنها بیش از ده سال با اعضای خانواده خود در آمریکا زندگی کرده اند.

در ادامه این مطلب آمده است: درحالی که این فرمان با ادعای جلوگیری از گسترش تروریسم در آمریکا صادر شده است، کشورهایی که اتباع آنها در حملات تروریستی 11 سپتامبر نقش داشتند، مانند عربستان، مصر و امارات، از این فرمان مستثنی شده اند.

از سال 1990 تاکنون 182 تروریست افراطی که نقشه انجام حملات تروریستی در خاک آمریکا را داشتند دستگیر شدند. از این تعداد تنها دو نفر از آنها مهاجر بودند.

همچنین غیرقانونی بودن این دستور در یک دادگاه فدرال آمریکا مطرح شده است. با این حال قاضی این دادگاه هیچ حکمی درخصوص قانونی یا غیرقانونی بودن آن صادر نکرده است. با این همه رئیس جمهور آمریکا در تنظیم مقررات مهاجرتی این کشور اختیارات بالایی دارد. حتی اگر دادگاه هم حکم به غیرقانونی بودن این فرمان بدهد، چیزی تغییر نخواهد کرد.

با این حال، مخالفان ترامپ تنها چند ساعت پس از صدور این فرمان طعم موفقیت بزرگی را چشیدند. آنها دستکم توانستند مردم بیشتری را با خود همراه و هم‌قدم کنند. حال باید منتظر ماند و دید واکنش ترامپ چه خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار